Producătorii auto globali plănuiesc să cheltuiască mai mult de 500 de miliarde de dolari pe vehicule electrice și baterii până în 2030, potrivit unei analize Reuters, intensificând investițiile care vizează îndepărtarea cumpărătorilor de mașini de combustibilii fosili și îndeplinirea țintelor de decarbonizare din ce în ce mai dure.
Cu mai puțin de trei ani în urmă, o analiză similară a constatat că companiile de mașini plănuiau să cheltuiască 300 de miliarde de dolari pe vehicule electrice și tehnologii aferente. Dar mandatele care se profilează cu zero emisii de dioxid de carbon în orașe precum Londra și Paris și țări din Norvegia până în China au urgentat angajamentele de investiții ale industriei legate de vehiculele electrice.
Cea mai recentă analiză arată că producătorii de mașini plănuiesc să cheltuiască aproximativ 515 miliarde de dolari în următorii cinci până la 10 ani pentru a dezvolta și construi noi vehicule alimentate cu baterii și pentru a se îndepărta de motoarele cu ardere. Dar directorii din industrie și analiștii rămân îngrijorați de faptul că cererea de vehicule electrice a consumatorilor ar putea să nu atingă obiectivele producătorilor fără stimulente suplimentare substanțiale și cheltuieli și mai mari pentru infrastructura de încărcare și capacitatea rețelei.
Brian Maxim, șeful departamentului de prognoză globală a trenurilor motopropulsoare la AutoForecast Solutions, aseamănă angajamentele tot mai mari de investiții în electrificarea vehiculelor cu Războiul Rece: „Odată ce câțiva producători au anunțat programe pentru vehicule electrice, toți ceilalți au trebuit să-și anunțe propriile lor sau să fie priviți ca fiind lăsați în urmă”.
Cu toate acestea, a adăugat el, „acest lucru îi lasă pe mulți producători de vehicule să planifice volume semnificative pentru o categorie de vehicule care are încă un nivel de acceptare necunoscut de a consumatorilor și care va avea un profit minim sau deloc” de ani de zile.
În iunie, firma de consultanță AlixPartners a declarat că investițiile din industria auto în vehicule electrice vor ajunge la 330 de miliarde de dolari până în 2025. În 2020, toți producătorii de automobile la nivel global au cheltuit aproape 225 de miliarde de dolari pentru cheltuieli de capital și cercetare și dezvoltare, potrivit AlixPartners.
Deocamdată, însă, Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, pare să fie singura companie care vinde practic fiecare vehicul pe care îl poate construi și pregătește noi „gigafabrici” de miliarde de dolari în apropiere de Berlin și Austin, care își vor crește semnificativ capacitatea de producție anuală. La începutul lunii noiembrie, compania a fost evaluată la 1,2 trilioane de dolari, mai mult de două ori valoarea combinată a Volkswagen AG, Toyota Motor, Ford Motor și General Motors.
O serie de țări, de la Singapore până la Suedia, au declarat că vor interzice vânzările de vehicule noi cu motoare cu ardere până în 2030. Președintele SUA Joseph Biden a spus că dorește ca 40% până la 50% din vânzări să fie vehicule electrice până în 2030.
Grupul VW, care încă își revine financiar de la scandalul de fraudare a emisiilor Dieselgate din 2016, continuă să conducă restul industriei, cu peste 110 miliarde de dolari în angajamente de investiții în vehicule electrice și baterii până în 2030, dar azi nu va semna angajamentul marilor producători că va trece complet la electrificare până în 2040. Totuși, aceste angajamente, care reprezintă mai mult de 20% din totalul industriei, stau la baza planurilor agresive de lansare ale VW pentru milioane de vehicule electrice în Europa, China și America de Nord în următorul deceniu.
VW și producătorii germani de automobile Daimler AG și BMW AG plănuiesc să cheltuiască un total de 185 de miliarde de dolari până în 2030, în timp ce producătorii de automobile din SUA, GM și Ford se așteaptă să cheltuiască aproape 60 de miliarde de dolari până în 2025.
Producătorii de automobile chinezi, conduși de VW și partenerul local al GM, SAIC Motor, au anunțat ținte de investiții de peste 100 de miliarde de dolari în următorul deceniu. Însă, producătorii de automobile japonezi rămân cu mult în urmă, Honda Motor, Toyota Motor și Nissan Motor angajând până acum public mai puțin de 40 de miliarde de dolari la un loc.
Aceste investiții nu includ zecile de miliarde de dolari investiți în capacitate de producție suplimentară de către cele mai mari companii de baterii din lume, multe în cooperare cu partenerii lor producători de automobile.