Constructorii europeni de automobile măresc prețurile mașinilor pe benzină și pregătesc reduceri la cele electrice, pregătindu-se pentru o nouă provocare – norme mai stricte privind emisiile care amenință să reducă și mai mult profiturile industriei aflate în dificultate, scrie Reuters.
Uniunea Europeană va reduce drastic plafonul emisiilor de dioxid de carbon ale automobilelor începând cu 1 ianuarie, ceea ce înseamnă că cel puțin o cincime din totalul vânzărilor realizate de majoritatea companiilor auto trebuie să fie vehicule electrice pentru a evita amenzi mari.
Însă, până în acest an, doar 13% din totalul vehiculelor vândute în regiune au fost electrice, arată datele grupului de lobby al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
„Diferența este foarte mare”, a declarat Marc Mortureux, director al lobby-ului francez al automobilelor PFA.
Normele mai stricte vin în contextul în care sectorul se confruntă deja cu un exces de capacitate din cauza vânzărilor slabe și a concurenței chineze în creștere, ceea ce a determinat avertismente privind profitul din partea Volkswagen, Stellantis și altele în ultimele luni.
Acum, companiile vor trebui să vândă mai multe vehicule electrice, a căror producție costă mai mult decât mașinile tradiționale, într-un moment în care incertitudinile politice și economice și scăderea subvențiilor pentru vehiculele electrice descurajează consumul, a declarat Mortureux.
Semn al îngrijorării crescânde cu privire la norme, Carlos Tavares, directorul general al Stellantis, a demisionat brusc luna aceasta, parțial din cauza dezacordului cu consiliul de administrație cu privire la modul de abordare a problemei.
Cu doar câteva săptămâni înainte de final, politicienii europeni îndeamnă Bruxelles-ul să regândească obiectivele. Dar producătorii de automobile se pun pe treabă, urmărind în primul rând să evite amenzile care ar putea ajunge la 15 miliarde de euro pe baza vânzărilor actuale, a declarat președintele ACEA, Luca de Meo.
VW, Stellantis și Renault au majorat prețurile modelelor cu motoare pe benzină cu câteva sute de euro în ultimele două luni, în ceea ce analiștii consideră a fi o încercare de a reduce cererea pentru vehiculele cu emisii mai mari și de a face atractive modelele electrice mai scumpe.
Cele mai afectate companii au redus prețurile mașinilor electrice și intenționează să „pună în comun” emisiile pentru a evita sancțiunile.
„Producătorii auto au început cu strategia lor de stabilire a prețurilor pentru a orienta cererea către vehiculele electrice cu baterii, pentru a atinge obiectivele privind emisiile de CO2 și a evita eventualele amenzi”, a declarat Beatrix Keim de la Center for Automotive Research.
Luna trecută, Peugeot, din grupul Stellantis, a majorat prețurile în Franța ale tuturor modelelor sale, în afară de cele complet electrice, cu până la 500 de euro.
Grupul Renault a majorat prețurile unor modele pe benzină, de exemplu adăugând 300 de euro sau 1,6% la Clio SCE 65, dar a menținut neschimbate prețurile versiunilor hibride.
Cu toate acestea, strategia s-ar putea întoarce împotriva lor. Creșterea prețurilor mașinilor pe benzină ar trebui să ajute la reducerea decalajului față de vehiculele electrice mai scumpe, dar, având în vedere creșterea slabă a pieței, ar putea să nu genereze suficiente vânzări de vehicule electrice, a declarat o sursă apropiată de un important producător auto european.
Vânzările în regiune sunt cu aproximativ o cincime mai mici decât cele de dinainte de adoptarea directivei COVID.
„În realitate, creșterea prețului mașinilor cu motor termic înseamnă reducerea producției (…) și tot lanțul valoric și furnizorii vor suferi din această cauză”, a adăugat sursa.
Companiile planifică mai multe lansări noi de vehicule electrice la prețuri accesibile anul viitor pentru a-și atinge obiectivele. | De Alessandro Parodi.
Potrivit lui Denis Schemoul, analist auto la S&P Global, creșterile de prețuri vor contribui la finanțarea viitoarelor reduceri pentru vehiculele electrice, acționând ca „o subvenție indirectă” pentru cumpărătorii de mașini electrice din partea cumpărătorilor de motoare cu combustie, dar foarte probabil afectând marjele.
VW, care se așteaptă să fie cel mai puternic afectat de noile ținte din cauza volumului său ridicat de vânzări, a redus deja prețul mașinii sale compacte electrice ID3 pe mai multe piețe în ultimele luni, aducându-l sub 30.000 de euro în Germania.
„Aceasta este probabil ceea ce se va întâmpla anul viitor”, a declarat Alastair Bedwell, șeful departamentului de previziuni privind autovehiculele de la GlobalData, care preconizează că vânzările de vehicule electrice în Europa, inclusiv în UE, precum și în Marea Britanie, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția, vor crește cu 41% față de anul acesta, ajungând la 3,1 milioane de unități în 2025.
Reducerile pentru a stimula vânzările au însă un cost. În Regatul Unit, sectorul a avertizat că obiectivele privind vehiculele electrice vor costa producătorii de automobile 6 miliarde de lire sterline (7,6 miliarde de dolari) în acest an, inclusiv aproximativ 4 miliarde de lire sterline în reduceri.
„Punerea în comun” a emisiilor, sau cumpărarea de credite de la cei care dețin o mare parte din piața vehiculelor electrice pentru a reduce media emisiilor, ar putea fi mai puțin costisitoare, spun analiștii Barclays.
Suzuki din Japonia a fost de acord în octombrie să colaboreze cu Volvo, deținut de Geely, în 2025, a declarat o purtătoare de cuvânt.
Acest acord va elimina aproape complet orice amenințare de amenzi pentru Suzuki, a declarat Charles Lester, manager de date la firma de consultanță în domeniul bateriilor Rho Motion, având în vedere numărul mare de vehicule electrice oferite de Volvo.
Cu toate acestea, toate opțiunile se vor resimți în profiturile slabe ale industriei, iar industria speră în continuare că Bruxelles-ul va reduce obiectivele.
„La un moment dat, destul este destul”, a declarat președintele PFA, Luc Chatel, reporterilor în octombrie, înainte de Salonul Auto de la Paris.
„Nu pot vinde suficiente vehicule electrice și voi fi penalizat pentru vehiculele mele termice. Ce vor să fac, căruțe trase de cai?”