Producătorii auto sunt îngrijorați de anul 2025, când emisiile mașinilor sunt programate să scadă. Amenzile ar putea ajunge până la 15 miliarde de euro, dacă nu îndeplinesc obiectivele mai stricte

masina, poluare, emisii carbon Sursa foto: Pixabay

Mașinile noi vor trebui să emită în medie mult mai puțin CO₂ în 2025. Noile cerințe vin într-un moment în care automobilele electrice abia se vând. Volkswagen solicită acum o reducere a emisiilor, dar este respinsă. Producătorii de automobile au la dispoziție trei opțiuni costisitoare pentru a evita sancțiunile, scrie Welt.

Factura de la Bruxelles riscă să fie mare. Producătorii de automobile din Europa vor trebui să plătească Comisiei Europene amenzi de până la 15 miliarde de euro dacă nu reușesc să îndeplinească anul viitor obiectivele mai stricte privind emisiile de CO₂. Așa susține șeful Renault, Luca de Meo, care este și președintele lobby-ului european al automobilelor ACEA. Suma corespunde unei șesimi din profitul înainte de impozitare al industriei de anul trecut. Dar lucrurile mergeau încă foarte bine pentru industria auto atunci.

Între timp, situația s-a schimbat. Piața s-a prăbușit, profiturile sunt în scădere. Volkswagen se află într-o criză profundă și amenință cu concedieri obligatorii și închideri de fabrici în Germania. Marca VW nu mai generează venituri suficiente pentru a finanța investițiile necesare.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Sancțiunile de ordinul miliardelor datorate nerespectării obiectivelor privind emisiile de CO₂ ar reprezenta o povară suplimentară. Pentru a îndeplini obiectivele, grupul ar trebui să ajungă la o cotă de 25% din vânzările de autovehicule electrice. În prezent, acesta atinge doar zece procente în Europa.

În timp ce politicienilor din Germania le place să discute despre interzicerea motoarelor cu combustie în 2035 și despre sensul sau nonsensul mașinilor electrice, preocupările managerilor sunt mult mai apropiate în timp. „În situația actuală, problema limitelor parcului auto în 2025 este cea mai presantă problemă pentru noi”, spune un lobbyist de rang înalt de la Bruxelles. Din toate punctele de vedere, există un decalaj între cerințele legale și proporția de vehicule electrice în mașinile noi în timpul unei faze critice din punct de vedere economic.

Volkswagen cere ajutor de la Bruxelles. „Pe lângă stabilirea unor obiective ambițioase, trebuie create și condițiile-cadru pentru ca acestea să poată fi realizate”, spune un purtător de cuvânt. Obiectivele eșalonate privind CO₂ trebuie revizuite și ajustate. „În opinia noastră, obiectivul pentru 2025 este prea ambițios în comparație cu modul în care electromobilitatea se dezvoltă în prezent în Europa. Trebuie să rămânem la obiectivul pe termen lung de 2035, dar, în același timp, avem nevoie de obiective eșalonate în mod realist pe parcurs.”

În prezent, mașinile noi din Europa sunt autorizate să emită în medie 115 grame de CO₂ pe kilometru. Din 2025 ar trebui să fie 94 de grame, iar din 2030 mai puțin de 50 de grame. Iar din 2035, limita ar trebui să fie zero – acesta ar fi sfârșitul vehiculelor cu combustie. Valorile sunt prevăzute prin lege.

Politicienii de la Bruxelles nu sunt în favoarea schimbărilor. „Suntem în favoarea deschiderii tehnologice; vehiculele care funcționează numai cu combustibili neutri din punct de vedere climatic trebuie să rămână permise chiar și după 2035”, spune Peter Liese, deputat CDU. „Cu toate acestea, ar trebui să ne ținem de obiective”.

Dificultățile VW trebuie luate foarte în serios. „În opinia mea, atenuarea sau abolirea obiectivelor climatice nu este răspunsul corect.”, spune Liese.

Nu există niciun interes în rândul deputaților europeni, al Comisiei sau al statelor membre în ceea ce privește destrămarea regulamentului privind flota. Dezbaterea privind viitorul motorului cu combustie se zvonește în cercurile UE că ar fi un fenomen german.

La urma urmei, pachetul legislativ privind eliminarea treptată a motoarelor cu combustie prevede o revizuire în 2026. Guvernul italian solicită ca această revizuire să fie devansată pentru anul viitor și ca normele din 2025 să fie, de asemenea, modificate. Asociația germană a industriei automobilelor (VDA) dorește, de asemenea, acest lucru încă de vineri.

Guvernul german respinge această cerere. Scopul „revizuirii” este de a evalua progresele înregistrate în atingerea obiectivelor, a declarat un purtător de cuvânt al Ministerului Federal al Mediului responsabil, atunci când a fost întrebat. Acest lucru este posibil numai după încheierea anului-țintă respectiv, adică pentru următoarea etapă numai după 2025. În cazul valorilor-țintă anterioare, producătorii „și-au închis decalajul de îndeplinire doar în anul-țintă” și nu prematur.

„Marea majoritate a producătorilor au reușit în mare măsură”, deși unele dintre decalajele din trecut erau mai mari decât în prezent. „Suntem încrezători că industria auto germană își va demonstra încă o dată fiabilitatea și expertiza tehnologică și va atinge valorile țintă”, a continuat Steffi Lemke (Verzii) din partea ministerului.

Ministerul Federal al Transporturilor nu are o viziune atât de strictă. Este important „ca transformarea către o mobilitate ecologică să nu fie însoțită de perturbări sociale și economice”, spune un purtător de cuvânt al ministrului Volker Wissing (FDP). Cerințele trebuie să fie realizabile în practică.

De asemenea, este necesar „să se asigure că industria dispune de cât mai multe opțiuni pentru a atinge obiectivele specificate”, a adăugat ea, referindu-se la scutirile pentru autovehiculele care funcționează exclusiv cu combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de CO₂, pe care Wissing le-a promovat. Cu toate acestea, acestea nu vor fi încă disponibile pentru cumpărare în 2025.

Producătorii de automobile se vor confrunta cu trei scenarii în anul următor: în primul rând, vor trebui să introducă pe piață autovehicule electrice cu reduceri mari; în al doilea rând, vor trebui să restricționeze vânzările de motoare mari cu combustie. În al treilea rând, pot cumpăra așa-numitele credite CO₂ de la concurenți, cum ar fi producătorul american Tesla. Dacă nimic din toate acestea nu ajută, amenzile vor rămâne în cele din urmă. „Acestea sunt doar opțiuni care sunt asociate cu costuri ridicate”, se plânge lobbyistul de la Bruxelles, deși, în același timp, ar fi necesare investiții ridicate.

În raportul său privind competitivitatea europeană, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, tocmai a recunoscut că multe lucruri nu se potrivesc în politică. „Sectorul automobilelor este un prim exemplu al lipsei de planificare a UE, care aplică o politică climatică fără o politică industrială”, se spune în raport.

China este „cu o generație înaintea tehnologiei automobilelor electrice în aproape toate domeniile”, potrivit lui Draghi. „Companiile europene pierd deja cotă de piață și această tendință s-ar putea accelera”. Ca soluție, el propune un „plan de acțiune industrială”.

Industria ar fi mulțumită dacă UE ar rezolva măcar contradicțiile din reglementări. De exemplu, emisiile de CO₂ în producție și în lanțul de aprovizionare sunt măsurate diferit în funcție de legislație. Cea mai proastă metodă din perspectiva germană: în viitor, „rucsacul de CO₂” al bateriilor va fi determinat de cât de murdară este în medie electricitatea în țara de producție.

Un dezavantaj pentru Germania, cu mixul său de electricitate bogat în CO₂. Totuși, această problemă nu pare să fie atât de importantă pentru guvernul german. Solicitările de a lucra la o schimbare la Bruxelles au fost ignorate până acum.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: