Volkswagen spune că are „un an, poate doi” pentru a se adapta la scăderea vânzărilor de automobile în Europa, în timp ce încearcă să justifice propunerile de a închide fabrici în Germania pentru prima dată în istoria sa, scrie The Guardian.
Separat, producătorul auto suedez Volvo a declarat că a renunțat la obiectivul de a vinde numai mașini electrice până în 2030, optând în schimb să continue să vândă unele vehicule pe benzină alături de modele cu baterii.
Constructorii europeni de automobile se află sub presiune pe măsură ce încearcă să finanțeze trecerea de la modelele pe benzină și diesel la cele cu baterii. Această ambiție s-a confruntat cu o cerere inconsecventă, precum și cu creșterea concurenței din partea Chinei.
Miercuri, în timpul unei întâlniri la sediul său din Wolfsburg, Volkswagen le-a spus lucrătorilor că se așteaptă să vândă cu 500.000 de vehicule mai puțin decât înainte de pandemia Covid, „echivalentul a aproximativ două uzine”, și a prezis că vânzările nu vor reveni la nivelurile înregistrate în 2019.
Oliver Blume, directorul general al Volkswagen Group, a declarat că se simte „copleșit” de decizia de a închide fabricile pentru a economisi miliarde de euro în costuri.
„Industria auto s-a schimbat masiv în segmentul de volum în doar câțiva ani. Împreună, vom implementa măsurile adecvate pentru a deveni mai profitabili. Conducem VW înapoi acolo unde îi este locul mărcii – aceasta este responsabilitatea noastră a tuturor”, a spus el.
Volkswagen a anunțat luni comitetului său de întreprindere planurile de închidere a două fabrici germane – una de automobile și una de componente -, provocând furia reprezentanților personalului și a politicienilor. Lucrătorii au protestat împotriva deciziei în timp ce se adunau la Wolfsburg pentru a asculta declarațiile conducerii.
Planurile de închidere reprezintă o problemă semnificativă pentru cancelarul german, Olaf Scholz, a cărui coaliție de guvernare se află sub o presiune severă după ce a pierdut alegerile din landul Thuringia din est în fața Alternative für Deutschland. A fost prima dată când un partid de extremă-dreapta a câștigat alegerile într-un stat din perioada nazistă.
În 2023, Volkswagen a fost pe locul al doilea după Toyota din Japonia în ceea ce privește vânzările de vehicule. Mai mult decât orice altă companie, VW este emblematică pentru puternica industrie auto din Germania, care a fost una dintre forțele care au făcut din această țară inima industrială a Europei. VW are 300.000 de angajați în Germania, dintr-o forță de muncă globală de 650.000.
Cu toate acestea, Volkswagen și alți rivali europeni au adoptat cu întârziere mașinile electrice, ceea ce i-a dezavantajat, deoarece rivalii din China vizează Europa pentru a-și vinde modelele mai ieftine.
Arno Antlitz, directorul financiar al Grupului Volkswagen, a declarat că producătorul auto are la dispoziție „un an, poate doi ani, pentru a redresa situația”. Sindicatul IG Metall nu a exclus grevele și a declarat că nu vede niciun motiv pentru a reduce cererile salariale în cadrul negocierilor planificate.
Volvo a declarat miercuri că va urmări ca mai mult de 90% din vânzările sale globale să fie „electrificate” până în 2030, o definiție care include automobilele complet electrice, precum și hibrizii plug-in care combină o baterie mai mică cu un motor pe benzină poluant. Compania a spus că acest lucru ar însemna emisii de carbon mai mari pentru fiecare mașină: o scădere planificată de 75% a emisiilor, în comparație cu 2018, ar deveni în schimb 65%.
„Suntem fermi în credința noastră că viitorul nostru este electric”, a declarat Jim Rowan, directorul general al Volvo Cars. „O mașină electrică oferă o experiență de conducere superioară și crește posibilitățile de utilizare a tehnologiilor avansate care îmbunătățesc experiența generală a clienților.
„Cu toate acestea, este clar că tranziția către electrificare nu va fi liniară, iar clienții și piețele se mișcă la viteze diferite de adopție. Suntem pragmatici și flexibili, păstrând în același timp o poziție de lider în industrie în ceea ce privește electrificarea și durabilitatea.”
Volkswagen a declarat că vânzările de mașini din Europa nu vor reveni la cele 16 milioane vândute pe întreaga piață în 2019 – înainte ca pandemia să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, iar penuria de cipuri de calculator semiconductoare, în special, a încetinit producția de mașini.
„Piața din Europa și-a revenit de atunci, dar nu va reveni la nivelul său anterior”, a declarat Antlitz. „Ne așteptăm ca în viitor să fie vândute aproximativ 14 milioane de vehicule pe an, dacă va fi cazul. Și asta nu are nimic de-a face cu produsele noastre sau cu performanțele slabe de vânzări. Piața pur și simplu nu mai există”.
Antlitz a vorbit despre problemele financiare ale mărcii Volkswagen, în special. „De ceva timp, cheltuim mai mulți bani decât câștigăm. Asta nu merge bine pe termen lung. Dacă vom continua așa, nu vom reuși transformarea.”