Grupul TeraPast, producător de materiale de construcţii, anunță că a semnat un acord de achiziție prin care preia 70% din capitalul social al companiei Optiplast, al treilea cel mai mare producător de ambalaje flexibile din Croația, o companie similară ca și gamă de produse și tehnologie cu TeraBio Pack din cadrul Teraplast. Este a treia achiziție regională anunțată de producătorul controlat de Dorel Goia, unul dintre cei mai puternici antreprenori din Transilvania. În martie, Teraplast a cumpărat Grupul Wolfgang Freiler de la familia Uhl din Austria, iar în ianuarie a finalizat preluarea pachetului majoritar de acţiuni al Palplast din Republica Moldova.
„Prin achiziția Optiplast ne extindem amprenta geografică, iar capacitățile noastre de producție depășesc 10.000 de tone de ambalaje flexibile anual. Vom fi și mai aproape de clienții din țări precum Italia, Grecia sau Austria și ne vom putea concentra mai bine pe piețele din Balcanii de vest, piețe dinamice și mature. Sinergiile dintre Optiplast și TeraBio Pack înseamnă accesul la clienți care plătesc prețul corect pentru ambalaje de calitate, ceea ce va duce la o mai bună încărcare a capacităților de producție. Mai mult, vom deservi mai ușor piețele vest-europene care până acum au fost mai greu de acoperit din Bistrița din cauza costurilor logistice. Astfel, creștem profitabilitatea în timp ce oferim în piață soluții complete și sustenabile. Am făcut încă un pas în dezvoltarea Grupului TeraPlast la nivel european, pas care a fost posibil și cu susținerea acționarilor noștri în cadrul majorării de capital de 20 de milioane de euro, încheiată recent cu succes”, a declarat Dorel Goia, Președintele Consiliului de Administrație al TeraPlast.
„Sunt extrem de mândru de ceea ce am construit în cei 35 de ani pe piața din Croația și în țările vecine. Consider că Optiplast a ajuns într-un punct de maturitate în care este pregătită să evolueze spre următorul nivel, iar acest pas îl facem prin unirea forțelor cu Grupul TeraPlast. Împreună, sunt sigur că vom crește un lider regional puternic, care va oferi produse de cea mai bună calitate pe piața regională a ambalajelor”, a declarat Danijel Drčić, proprietarul și directorul general al Optiplast.
Acționarul actual al Optiplast rămâne activ în executivul companiei, ca director general, asigurând continuitatea strategiei de afaceri și, de asemenea, implementarea modelului de succes al Optiplast la nivelul TeraBio Pack alături de echipa de management locală.
Prețul total de achiziție va fi determinat la data finalizării tranzacției pornind de la valoarea de bază de 13 milioane de euro, care va fi ajustată cu capitalul de lucru net, fluxurile de numerar și datoriile de la data finalizării. În baza acestei formule de calcul se va stabili prețul final pentru participația de 70% din părțile sociale pe care TeraPlast SA le va achiziționa la Optiplast d.o.o. Acordul prevede o proiecție a prețului final de achiziție cu luarea în considerare a elementelor de ajustare din situațiile financiare ale Optiplast d.o.o. la 30 iunie 2024. Astfel, dacă prețul final s-ar fi determinat la 30 iunie 2024, acesta ar fi fost de 9,5 milioane de euro. Acordul prevede, de asemenea, un mecanism de ajustare a prețului în funcție de subvențiile viitoare pe care urmează să le încaseze Optiplast pentru un proiect de instalare panouri fotovoltaice aflat în curs de implementare.
Tranzacția va fi supusă aprobării adunării generale a acționarilor TeraPlast, iar în contextul aprobării, tranzacția va fi finalizată în perioada imediat următoare hotărârii AGEA.
Fondată în 1989, Optiplast deține o capacitate anuală de producție de aproximativ 5.000 de tone și operează într-un spațiu de peste 17.000 m², având 81 de angajați. Compania dispune de o capacitate internă de reciclare de circa 1.200 de tone pe an și, totodată, utilizează între 60% și 70% materiale reciclate. Optiplast produce saci menajeri, sacoșe pentru cumpărături și alte confecții și folii pentru ambalare.
Cu o cifră de afaceri de 10 milioane de euro în 2023 și o EBITDA ajustată de 2,2 milioane de euro, Optiplast exportă aproximativ 25% din producție pe piețele europene. Portofoliul de clienți cuprinde atât distribuitori, cât și mari rețele de retail la nivel internațional.
Grupul TeraPlast este compus din companiile: TeraPlast, TeraGlass, TeraPlast Recycling, TeraBio Pack, Palplast Moldova, companiile Grupului Wolfgang Freiler și Somplast.