Anul 2022 pentru turismul românesc este cu circa 35% mai bun decât a fost 2021, iar finalul de an ar putea fi la 80-85% din nivelul lui 2019, a declarat Călin Ile, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR), pentru Economedia. Potrivit acestuia, cel târziu în 2024 România va ajunge la nivelul anului 2019, care a fost un an bun pentru turismul românesc.
Întrebat dacă este de acord cu declarațiile făcute de Daniel Cadariu privind creșterea totală a numărului de turiști de 37%, acesta spune că cifrele sunt cele venite de la INS și nu pot fi contestate, însă comparația este făcută față de anul 2021 care nu a fost unul bun pentru turismul românesc, rezultatele fiind puternic diminuate de pandemie.
Călin Ile spune că „o comparație mai corectă ar fi să ne raportăm și la datele anului 2019, ultimul an reușit al turismului românesc înainte de pandemie”.
„Cred că e cam devreme să tragem concluziile pentru că mai sunt 2 săptămâni de sezon până pe 10 septembrie. Vor mai fi niște date care ne vor ajuta să tragem concluziile. Turismul și sezonul de vacanțe nu înseamnă numai litoral. Litoralul înseamnă undeva la 25% din capacitatea de cazare din România. Pentru a spune că 2022 a fost un an bun sau rău, trebuie să ne uităm la toată piața. Într-adevăr, pe litoral și în special în Mamaia lucrurile nu au mers într-o direcție bună comparativ cu anii anteriori. Această cădere vine ca rezultat al lipsei noastre de coerență din ultimii ani, este un preț pe care îl plătim pentru o abordare mereu pe termen scurt, dar este în același timp și o consecință a dorinței românilor de a merge și în străinătate după doi ani de relativ blocaj. Și într-adevăr, cifrele de pe litoral și în special Mamaia au fost mai slabe și din punctul ăsta de vedere aș spune că nu e un sezon reușit. În schimb, sudul litoralului crește și speranțele într-un litoral bun în sud sunt îndreptățite pentru anii ce urmează. Și zona de rural, ocuparea la pensiuni a crescut foarte tare, iar despre sezonul de munte și de balnear din anul acesta rezultatele ar fi mai degrabă pozitive. Chiar și zona de turism urban și-a revenit după 2 ani dezastruoși, orașe precum București, Brașov, Cluj, Timișoara, Iași sau Oradea având rezultate mai bune ca urmare a reluării turismului de afaceri, dar și a evenimentelor”, precizează reprezentantul FIHR.
În ceea ce privește turiștii străini, aceștia nu au fost în acest an la fel de mulți ca în 2019, dar au fost mai mulți față de 2021, turiștii străini concentrându-se mai mult pe urban și pe munte și mai puțin pe litoral. „Din păcate nu reușim să atragem turiști străini pe litoral, încă nu avem strategia potrivita pentru a-i atrage”, spune Ile.
Această strategie, potrivit reprezentantului FIHR, se bazează pe promovarea României de către specialiști, pe baza unei strategii cel puțin pe termen mediu. Călin Ile spune că bugetul pentru promovarea țării ar trebui să fie de zeci de milioane de euro, cel puțin 50-60 milioane de euro pentru a conta ca jucător important al turismului internațional.
„Salutăm intenția Ministerului Turismului de a promova România, dar această promovare trebuie să fie făcută de profesioniști, pe baza unei strategii cel puțin pe termen mediu. Dacă toate acțiunile acestea nu sunt bazate pe o strategie coerentă, cu orizont de timp mediu, ele nu vor da rezultat. Dorim alocarea unui buget pentru promovare. Dorim o o strategie pe un termen mai extins. Dorim implicarea mediului privat în aceste demersuri. Ar fi nevoie de un buget de zeci de milioane de euro, undeva la minimum 1% din cifra de afaceri care se realizează în sectorul turism ar trebui să se întoarcă în promovarea. Dacă ținem cont că turismul românesc generează într-un an bun 6-7 miliarde de euro ar trebui să vorbim de un buget minim de 50-60 milioane euro pentru a putea conta ca jucător important al turismului internațional”.
Legat de investiția de 1,5 milioane de euro în promovarea României, anunțată în această săptămână de ministrul Turismului, Călin Ile spune că este un pas bun înainte, însă unul insuficient, adăugând că este important ca acești bani să fie cheltuiți eficient, iar acțiunile pentru care se vor aloca acest bani să facă parte dintr-o strategie cel puțin pe termen mediu.
Acest interviu a fost transcris cu ajutorul Vatis Tech.