„9.000 de kilometri de cale ferată zac în paragină” şi aşteaptă miliardul de euro promis prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru lucrări de reînnoire, a anunţat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Este o radiografie dură a căilor ferate din ţară (total: 10.628 km, din care 6.874 km reţea primară), pentru că, din anii 90 şi până acum, statul a abandonat nu doar investiţiile în modernizarea liniilor de tren, ci şi întreţinerea acestora.
Datele oficiale arată că, anul trecut, cu bani de la buget, Compania CFR Infrastructură a reparat doar 20 de kilometri de cale ferată, jumătate cu un tren de lucru din dotarea Regionalei Braşov. Pe lângă subfinanţarea sistemului, Ministerul Transporturilor pierde şi bani europeni pentru reabilitarea magistralelor, aproximativ 320 de milioane de euro pentru că nu a reuşit să semneze la timp două din cele trei contracte pe M 300 Braşov-Sighişoara (fonduri prin programul CEF – Connecting Europe Facility).
Lucrările de reînnoire înseamnă aducerea liniei la viteza constructivă prin ridicarea restricţiilor şi a limitărilor de viteză, spune Drulă, care dă exemplul Magistralei 900 Bucureşti – Craiova: „Linia este construită pentru 120-140 km/h dar acum sunt restricţii şi de 30 km/h şi trebuie să le respecte orice tren. E vorba despre reparaţii de şine, terasament şi schimbătoare de cale (n.r. macazuri). Prin aceste intervenţii, de la trei ore şi jumătate se va reveni la parcursul de două ore din anii 80. Am cerut un miliard de euro prin PNRR pentru aceste reînnoiri pe care să le facem până în 2026”. Despre aceste intervenţii, Secretarul General al Ministerului Transporturilor, Andreea Moldovan spunea săptămâna trecută, la o conferinţă de specialitate, că se pot reface până la 100 de kilometri de linie pe an.
Concluziile ministrului Cătălin Drulă privind subfinanţarea reţelei feroviare din ţară (a şaptea ca lungime din Europa, potrivit CFR SA) se regăsesc şi într-un raport al Fundaţiei germane Friedrich Ebert care a prezentat recent un studiu intitulat „PNRR şi Căile Ferate”. Din document reiese că România este „lanterna roşie” în Europa, cu doar 27 % din bani ceruţi şi alocaţi pe ultimul exerciţiu bugetar. Spre exemplu, Bulgaria a avut 39%, iar Ungaria 35%.
Sursa foto: CFR Infrastructură