O anchetă arată că rafinăria Lukoil din Burgas continuă să proceseze petrol rusesc, care este transportat de nave din flota fantomă a Rusiei, scrie Novinite. Petrolul este transbordat în apele teritoriale bulgare, la doar câțiva kilometri de portul Rosenets, care deservește rafinăria. Acest proces, care are loc pe mare, este menit să disimuleze originea rusă a petrolului înainte ca acesta să fie livrat în porturile Uniunii Europene.
Ancheta, realizată de jurnalistul Mykhailo Tkach de la Ukrainska Pravda, a documentat aceste activități cu ajutorul unui film. În noiembrie 2024, petrolierul Lipari, înmatriculat în Liberia, a sosit în Bulgaria din Novorossiysk, Rusia, andocând lângă portul Rosenets. Un petrolier înmatriculat în Malta, Stamos, care vizitase porturile rusești de mai multe ori în 2023, a fost filmat în timp ce se apropia de Lipari. Cele două nave au transferat petrolul direct pe mare, un proces care durează de obicei aproximativ 24 de ore.
În ciuda sancțiunilor UE privind petrolul rusesc, transbordarea naftei rusești continuă. În 2022, Comisia Europeană a acordat Bulgariei o derogare pentru a importa nafta rusească până la sfârșitul anului 2024, pentru securitatea sa energetică. Cu toate acestea, organizația anticorupție Global Witness a raportat că, în 2023, Bulgaria a importat mai multă nafta rusească decât era necesar pentru nevoile interne. Rafinăria Burgas a prelucrat aproape 5 milioane de tone de nafta rusească în primele zece luni ale anului 2023, generând venituri de peste 1 miliard de euro pentru guvernul rus, din care o parte a finanțat Grupul Wagner, potrivit declarațiilor lui Vladimir Putin.
În ciuda sancțiunilor UE privind petrolul rusesc, transbordarea naftei rusești continuă. În 2023, guvernul Bulgariei a anunțat că intenționează să reducă importurile de nafta rusească cu 80% și să le oprească complet până în 2024. Cu toate acestea, comerțul obscur cu petrol continuă. În noiembrie 2024, petrolierul Stamos a fost observat descărcând petrol rusesc la rafinăria Burgas, cu două rezervoare la bază deja pline. Acest lucru sugerează că rafinăria prelucrează în continuare petrol rusesc, în ciuda afirmațiilor contrare ale guvernului bulgar.
Utilizarea continuă a unor astfel de scheme permite Rusiei să ocolească sancțiunile, direcționând miliarde de euro în cuferele Kremlinului pentru a-și susține eforturile de război din Ucraina. Utilizarea „flotelor fantomă” și a transferurilor offshore face dificilă monitorizarea și aplicarea eficientă a sancțiunilor de către autorități.
Ca răspuns la aceste tactici, Uniunea Europeană a impus sancțiuni suplimentare la 11 decembrie 2024, vizând încă aproximativ 50 de petroliere rusești care fac parte din „flota fantomă”. Aceste sancțiuni fac parte din eforturile continue ale UE de a reduce capacitatea Rusiei de a-și finanța războiul împotriva Ucrainei prin restricționarea exporturilor sale de petrol. Noile sancțiuni ridică numărul total de nave interzise la aproximativ 80, după acțiuni similare întreprinse de Regatul Unit și de SUA. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a salutat această măsură, subliniind angajamentul UE și al partenerilor săi din G7 de a menține presiunea asupra Kremlinului.