Raport JLL: “Crește apetitul investitorilor pentru proprietățile imobiliare ancorate de rețelele de retail alimentar”

magazin penny, supermarket Sursa foto: Penny Romania, Facebook

 

Anul 2020 a adus o creștere a tranzacțiilor cu spații ocupate preponderent de retaileri alimentari, arată cel mai recent raport al companiei de consultanță imobiliară JLL. Ponderea acestora a ajuns în 2020 la 22% din totalul investițiilor imobiliare în sectorul de retail european, față de 6% în 2016. Sectorul de retail a pierdut în ultimii ani din interesul investitorilor, în detrimentul proiectelor de birouri și a celor industriale, iar piața din România nu face excepție.

“Piața imobiliară a retailului alimentar a rezistat incertitudinii economice, pandemia COVID-19 oferind noi oportunități de creștere și sporind apetitul investitorilor. Această evoluție ar putea contribui la o revenire a sectorului de retail în piața investițiilor imobiliare, tendință ce își face simțită prezența și în România”, consideră consultanții. Aceștia amintesc că sectorul de retail a pierdut în ultimii ani din interesul investitorilor, în detrimentul proiectelor de birouri și industriale.  “Nici piața de investiții din România nu a făcut excepție, fiind dominată în ultimii 6 ani de tranzacțiile cu birouri. În 2019, 23% din volume au fost cu spații de retail, iar în 2020 ponderea s-a redus la doar 4%“, arată reprezentanții JLL.

”Succesul rețelelor de retail alimentar și implicit al schemelor ancorate de acest tip de magazine se vede și din datele privind cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul, care a crescut cu 2,2% în 2020 în principal datorită creșterii cu 5% a vânzărilor de produse alimentare. În același timp, ultimul an a marcat ascensiunea unor formate de retail operate de companii locale, precum DCN EU sau La Cocoș, care au reușit să se poziționeze cu succes pe o piață dominată autoritar de jucări internaționali. Cu siguranță performanța excelentă a acestor magazine va atrage atenția investitorilor care au fonduri disponibile pentru proiecte de retail”, a declarat Andrei Văcaru, Head of Capital Markets JLL România.

Potrivit raportului “The European Grocery Real Estate Market” realizat de JLL și Union Investment, activele imobiliare închiriate sau deținute de operatori de retail alimentar, care au atras 6,7 miliarde de euro în 2020, vor continua să fie în atenția investitorilor și în 2021. Rezistența sectorului în timpul pandemiei a făcut ca randamentele pentru proprietățile de calitate destinate sectorului alimentar din Europa să continue să înregistreze o comprimare, ceea ce demonstrează un apetit crescut al investitorilor.

“În ciuda creșterii vânzărilor online de produse alimentare în timpul pandemiei, ne așteptăm ca această rată de creștere după pandemie să încetinească”, spun consultanții de la JLL. Aceștia mai susțin că sectorul activele imobiliare ancorate de magazine alimentare s-au dovedit a fi unul dintre cele mai rezistente segmente ale pieței de investiții de retail. Soliditatea acordurilor încheiate de către retailerii din sectorul alimentar a consolidat atractivitatea acestui segment de piață în timpul pandemiei. Sectorul oferă proprietăți premium, care să aducă venituri pe termen lung pentru investitorii care nu vor să-și asume un risc prea mare, dar și produse mai vechi și care au contracte de închiriere pe perioade mai scurte, dar cu posibilități de creștere.

Populația urbană în creștere va crea oportunități pentru magazinele de produse alimentare bine conectate. “În pofida pandemiei, migrația către orașe va continua. Prin urmare, magazinele de produse alimentare bine conectate în cadrul aglomerărilor urbane în creștere pot atrage noi clienți”, arată raportul JLL. Consultanții se așteaptă ca schimbările în preferințele clienților să fie principalele motoare ale consumului de produse alimentare, cu accent pe sustenabilitate, accesibilitate și calitate.

“Aceste schimbări vor necesita o evaluare continuă a portofoliilor actuale de magazine. Schimbarea preferințelor de cumpărare determinată de factori demografici, schimbarea tiparelor de muncă, tehnologie și sustenabilitate vor fi factori cheie pentru performanța diferitelor formate de magazine alimentare. Adaptabilitatea va fi esențială pentru ca sectorul alimentar să răspundă rapid la aceste preferințe în schimbare”, conchide raportul.

Sursa foto: Penny Romania, Facebook

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *