Răsturnare de situaţie pe Autostrada A1 Sibiu – Piteşti: Curtea de Apel Bucureşti a admis contestaţia unui constructor din China exclus inițial de la licitație

autostrada, sibiu pitesti

Răsturnare de situaţie în cazul licitaţiei pentru lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti, după ce Curtea de Apel Bucureşti a admis contestaţia unui constructor din China exclus inițial de la licitație şi a dispus reevaluarea ofertelor. Astfel, contractul pentru secţiunea Tigveni-Curtea de Argeş (10 km) încă nu poate fi semnat cu antreprenorul PORR din Austria, desemnat câştigător în primăvară (Porr construieşte și lotul 1 Sibiu – Boiţa).

Iniţial, în martie, CNSC – Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a respins contestaţia China Railway şi a admis plângerea italienilor de la Rizzani, dar acum CAB a admis, definitiv, plângerea constructorului din China care a fost exclus de la licitaţie pe motiv că nu a declarat o sancţiune primită de la Banca Mondială pentru o lucrare în Georgia.

  • Solutia pe scurt: Respinge plângerea formulată de CNAIR, ca tardiv formulată. Respinge cererea formulată de petenta China Railway 14TH Bureau CO LTD privind sesizarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene în temeiul disp. art. 267 din TFUE. Respinge plângerea formulată de petenta Porr Construct SRL ca nefondată. Admite plângerea formulată de petenta China Railway 14TH Bureau CO LTD. Modifică în parte decizia CNSC. In rejudecarea contestaţiei formulată de China Railway 14TH Bureau CO LTD: Admite în parte contestaţia formulată de China Railway 14TH Bureau CO LTD. Anulează comunicarea rezultatului procedurii nr. 17841/04.03.2021 şi în parte raportul procedurii de atribuire nr.24/2928/04.03.2021 în partea referitoare la respingerea ca inacceptabilă a ofertei depuse de China Railway 14TH Bureau CO LTD. Obligă autoritatea contractantă să reevalueze oferta depusă de China Railway 14TH Bureau CO LTD din perspectiva verificării incidenţei motivelor de excludere prevăzute de disp. art. 167 alin. 1 lit. c) şi lit. h) din Legea nr. 98/2016 conform considerentelor prezentei decizii. Menţine în rest decizia CNSC. Definitivă. Pronunţată azi 08.06.2021 prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei” – minuta Curţii de Apel Bucureşti.

Decizia în cazul lotului 4 este una dintre rarele situaţii în care instanţa nu menţine soluţia CNSC, un alt exemplu important fiind Lotul 4 al Dumului Expres Craiova – Piteşti trimis, de asemenea, la reevaluare.

Ordonanţa care exclude companiile din China nu se aplică la licitaţia pentru lotul Tigveni – Curtea de Argeş

Modificarea legislaţiei în privinţa achiziţiilor publice care exclude participarea companiiilor din China şi a altor state care nu au acorduri comerciale cu UE nu se poate aplica în cazul licitaţiei pentru lotul 4. Procedura a fost lansată încă din martie 2019, iar depunerea ofertelor a fost în august 2019, aşadar anterior intrării în vigoare a Ordonanţei care nu retroactivează (actul normativ se aplică doar în cazul licitaţiilor cu precalificare dacă licitaţiile au fost lansate înainte de publicarea listei statelor care au interdicţie).

Valoarea estimată a contractului pentru Lotul 4 este de 2 miliarde lei, iar durata de 16 luni pentru proiectare şi 44 pentru execuţie.

Austriecii de la Porr au fost desemnați câştigători cu o ofertă de 1,6 miliarde lei şi o garanţie de 10 ani.

Reevaluarea ofertelor ar putea dura aproximativ o lună şi, în funcţie de decizia CNAIR, nu se exclude o nouă rundă de contestaţii. Speranţe vin, totuşi, din zona Guvernului, care a anunţat că lucrează la un act normativ care să simplifice procedura de semnare a contractelor după decizia CNSC, fără a mai aştepta soluţia la Curtea de Apel Bucureşti care poate veni după luni bune.

Sursa foto: Asociatia Pro Infrastructura

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *