Banca Comercială Română a reacționat după ce Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care a sancționat 11 bănci din România cu 550.000 lei pentru practici comerciale înșelătoare cu privire la modul de calcul al ratelor, deoarece consumatorii plăteau preponderent dobândă atunci când rambursau creditul.
BCR susține că respectă cu strictețe prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare și rambursare a unui credit bancar, conform OUG 50/2010 si OUG 52/2016.
„Prin urmare, banca va apela la toate mijloacele legale pentru a dovedi corectitudinea aplicării dispozițiilor prevăzute de lege în cadrul contractelor și practicilor băncii. Modalitățile de calcul al dobânzii din toate contractele BCR sunt cele permise de lege, fiind absolut similare cu practica bancară la nivel european și internațional”, arată banca.
BCR afirmă că, de zeci de ani, în economiile de piață, creditul bancar funcționează după același principiu simplu: dobânda este calculată în raport cu soldul creditului (suma principală datorată). Prin urmare, ponderea dobânzii în rata totală este mai mare la început și scade de la o lună la alta, pe măsură ce soldul este rambursat.
BCR susține că clienții care doresc să aibă aceleași cheltuieli lunare în legătură cu creditul pot alege rate lunare fixe, formate din dobânda calculată la soldul din luna respectivă, iar, prin diferență, o parte din soldul creditului, cu diminuarea progresivă a acestuia. Rambursarea prin rate descrescătoare este potrivită clienților care își doresc să achite lunar mai mult din soldul creditului, suportând o rată mai mare în primii ani ai creditului – în medie cu 20-30% față de modelul cu rate fixe.
Totodată, banca arată că clienții BCR pot alege în orice moment să meargă pe rate egale sau descrescătoare, cu analiza riguroasă a capacității de rambursare. În plus, clienții BCR pot opta oricând, fără nicio constrângere, să ramburseze anticipat parțial sau total creditele, ceea ce reduce, evident, valoarea dobânzilor viitoare, mai susțin reprezentanții băncii.
Banca mai susține că discută cu consumatorii despre creditare responsabilă, utilizând principii de educație financiară, atât înaintea contractării oricărui credit, dar și după acordarea unui împrumut.
Conform băncii, în ultimele zile, au existat clienți BCR care au vrut să primească informații suplimentare pe subiectul ratelor egale versus descrescătoare. Potrivit băncii, aceștia au „înțeles pe deplin modalitatea de calcul și opțiunile pe care le au”.
Anterior, și Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR) au trimis precizări privind interpretările apărute în spațiul public pe marginea declarațiilor oficialilor Autoritatii Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cu privire la modalitatea de calcul și plata a ratelor la creditele pentru locuințe.
Acestea arată că băncile din România respectă legislația națională privind modalitatea de calcul a ratelor în conformitate cu OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile.
Comunitatea bancară spune că “este vorba de o formulă de calcul practicată la nivel mondial, astfel că ANPC contestă o metodă legală de calcul a rambursării creditului folosită în întreaga lume.”