Retailerul francez de articole sportive Decathlon este acuzat de mai multe media din Franţa că are printre subcontractorii din China o companie care are legătură cu munca forţată a uigurilor şi că se aprovizionează cu bumbac provenit de la Xinjiang, informează AFP, conform Agerpres.
Autorităţile chineze impun de peste 10 ani în Xinjiang (nord-vest) măsuri drastice în numele luptei împotriva terorismului, după o serie de atentate sângeroase atribuite de putere unor uiguri. Măsurile, care includ muncă forţată şi lagăre de reeducare, au fost înăsprite începând cu 2017.
Arătat cu degetul de portalul online Disclose şi în emisiunea televizată Cash Investigation, Decathlon este acuzat că se aprovizionează cu produse textile de la firma Qingdao Jifa Group, care foloseşte “o reţea de mână de lucru care realizează muncă forţată în China”.
În replică, departamentul de comunicare de la Decathlon a confirmat că se aprovizionează de la firma Qingdao Jifa, dar a precizat: “condamnăm cu fermitate orice formă de muncă forţată. Suntem angajaţi în fiecare zi pentru a garanta integritatea şi respectul drepturilor fundamentale în cadrul activităţilor noastre şi de-a lungul lanţului nostru de crearea de valoare, şi nu vom ezita să reacţionăm şi să luăm toate măsurile necesare dacă acuzaţiile se vor confirma”.
Aceeaşi sursă subliniază că “100% din bumbacul utilizat de Decathlon în fabricarea produselor sale provine de la surse care sunt angajate în practici mai responsabile, garantând absenţa oricărei forme de muncă forţată, incluzând bumbacul ecologic şi reciclat”.
Emisiunea Cash Investigation a prezentat în special cazul produselor care au pe ele logo-ul ligii americane de basket, NBA, cu care Decathlon are un parteneriat din 2021. Retailerul francez susţine că poate vinde produse “în culorile NBA şi ale francizelor NBA în peste 1.700 de magazine Decathlon din întreaga lume şi online”, în Africa, Asia, Europa, Orientul Mijlociu şi America Latină.
În SUA, o lege votată de Congres în luna decembrie 2021 interzice importul oricăror produse provenite de la Xinjiang, cu excepţia cazurilor în care companiile din regiune pot dovedi că produsele lor nu includ muncă forţată.
Retailerul francez Decathlon, care în 2023 a generat vânzări în valoare de 15,6 miliarde de euro în peste 70 de ţări şi un profit de 931 milioane de euro, şi-a revizuit strategia prin reducerea numărului de mărci pe care le comercializează, de la 80 până la 12. Compania are 1.750 de magazine, în primul rând în Franţa, care este cea mai mare piaţă a sa, dar are o prezenţă importantă şi în China.
Decathlon face parte dintr-un conglomerat construit în jurul grupului de retail Auchan, deţinut de familia Mulliez.