România a încheiat primul trimestru al anului cu un deficit de 2,06% din PIB, în condițiile în care Guvernul prognozase pentru tot anul un procent de 5%

deficit Foto: Dreamstime

Execuția bugetului general consolidat în primele trei luni ale anului 2024 s-a încheiat cu un deficit de 35,88 miliarde de lei, respectiv 2,06% din PIB față de deficitul de 22,75 mld lei, respectiv 1,42% din PIB aferent celor trei luni ale anului 2023, arată datele publicate azi de Ministerul Finanțelor.  Cheltuielile pentru investiții au crescut de 1,7 ori față de aceeași perioadă a anului precedent. În proiectul de buget, Guvernul a prognozat pentru acest an un deficit bugetar de 86,6 miliarde lei, respectiv de 5% din PIB.

Cu aproximativ două săptămâni în urmă, ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, declara că deficitul bugetar s-a situat la 2,07% din PIB pentru primele trei luni, potrivit datelor preliminare, în contextul în care în primele luni au fost făcute plăţi de 5-6 miliarde de lei pentru contracte de înarmare, în timp ce cheltuielile sunt în creştere de aproape două ori faţă de perioada similară a anului trecut.

Veniturile bugetului general consolidat

Veniturile totale au însumat 132,16 mld lei în primul trimestru al anului 2024, înregistrând o creștere de 15,8% (an/an), susținută de încasările din venituri curente – cu precădere contribuții de asigurări, impozit pe salarii și TVA – și fonduri europene.

Încasările din impozitul pe salarii și venit au totalizat 11,50 mld lei, înregistrând o creștere de 14,9% (an/an). Veniturile din impozitul pe salarii au înregistrat un avans de 21,5%, peste evoluția fondului de salarii din economie (17,9%), dinamica acestei categorii de încasări fiind influențată de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/20232 și Legea nr. 296/20233 ), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023 ), precum și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și
industria alimentară (O.U.G. nr. 93/2023). Totodată, evoluții pozitive au fost înregistrate și în cazul încasărilor din impozitul pe veniturile din pensii (61,9%) și aferente declarației unice (22,6%). Pe de altă parte, încasările din impozitul pe dividende au consemnat o contracție de 34,0%, pe fondul unui efect de bază ridicat (creșterea semnificativă a dividendelor din ian. 2023 distribuite în baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cu reținerea cotei de impozit de 5%).

Contribuțiile de asigurări au înregistrat 45,10 mld lei, în creștere cu 22,1% (an/an), peste evoluția fondului de salarii din economie. Evoluția acestor încasări a fost influențată pozitiv de modificarea reglementărilor privind facilitățile fiscale acordate salariaților din sectorul construcții, agricol, industria alimentară și a activităților de creare de programe pentru calculator (O.U.G. nr. 93/2023 și Legea nr. 296/2023), majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată (H.G. nr. 900/2023) și majorarea salariului minim brut pe țară garantat în plată pentru sectoarele construcții, agricol și industria alimentară (O.U.G. nr. 93/2023), iar negativ de restituirea sumelor reținute cu titlul de CASS din veniturile din pensii (efect bugetar de -0,14 miliarde lei, conform O.U.G. nr. 4/2023)

Încasările nete din TVA au înregistrat 29,36 mld lei, în creștere cu 13,6% (an/an). De asemenea, valoarea restituirilor de TVA s-a majorat cu 28,9% față de nivelul rambursat în aceeași perioadă a anului trecut (6,85 mld. lei în ian-mar 2024, comparativ cu 5,31 mld lei în ian-mar 2023). Evoluția încasărilor din taxa pe valoare adăugată a fost susținută și de modificările fiscale aduse prin Legea nr.296/2023: aplicarea cotei standard de TVA pentru alimente cu zahăr adăugat (peste 10g/100g produs) și creșterea cotei de TVA de 5% la 9% pentru dreptul de utilizare a facilităților sportive, pentru livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență etc.

Veniturile din accize au însumat 8,91 mld lei, consemnând o creștere de 9,0% (an/an), susținută de evoluția încasărilor din accizele pentru produsele din tutun (+11,0% an/an). Totodată, încasările din accizele pentru produsele energetice înregistrează în perioada analizată o creștere de 3,2% (an/an), susținută de redresarea dinamicii anuale a consumului de carburanți. Evoluția lunară a încasărilor din accize prezintă în general o volatilitate mai ridicată, determinată de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscală a produselor accizabile.

Veniturile nefiscale au însumat 11,00 mld lei, înregistrând un avans de 11,6% (an/an).

Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 12,33 mld lei, în creștere cu 31,9% (an/an).

Cheltuielile bugetului general consolidat

Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 168,04 mld lei au crescut în termeni nominali cu 22,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe anul 2024 au înregistrat o creștere cu 1,13 puncte procentuale față de aceeași perioadă a anului 2023, de la 8,53% din PIB la 9,66% din PIB.

Cheltuielile de personal au însumat 36,55 mld lei, în creștere cu 19,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca pondere în PIB, cheltuielile de personal reprezintă un nivel de 2,1% din PIB, cu 0,2 puncte procentuale mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, ținând cont de creșterile salariale acordate în anul 2023.

Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost de 21,68 mld lei, în creștere cu 23,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. O creștere se reflectă la bugetele locale, respectiv 21,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, precum și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 17,8% pentru decontarea medicamentelor cu și fără contribuție personală și a medicamentelor utilizate în programele naționale de sănătate.

Cheltuielile cu dobânzile au fost de 7,63 mld lei, cu 1,49 mld lei mai mici față de aceeași
perioadă a anului precedent.

Cheltuielile cu asistența socială au fost de 56,78 mld lei în creștere cu 12,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Evoluția cheltuielilor cu asistența socială a fost influențată, în principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2024, cu 13,8% a punctului de pensie, respectiv de la 1.785 lei la 2.032 lei, a îndemnizației sociale pentru pensionari (pensia minimă) de la 1.125 lei la 1.281 lei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 360/2023 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii.

Cheltuielile cu asistența socială au fost influențate și de plățile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrică și gaze naturale, respectiv pe cele trei luni ale anului 2024, au fost în sumă de 1,92 mld lei.

Cheltuielile cu subvențiile au fost de 3,9 mld lei, în principal, această sumă reprezintă subvenții pentru transportul de călători, pentru sprijinirea producătorilor agricoli, precum și pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale al consumatorilor noncasnici (887,83 mil lei) care reprezintă 22,76% din total subvenții.

Alte cheltuieli au fost de 3,2 mld lei, reprezentând în principal, burse pentru elevi și studenți, susținerea cultelor, despăgubiri civile.

Cheltuielile privind proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subvențiile de la Uniunea Europeană aferente agriculturii) au fost de 14,28 mld lei, cu 32,55% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 22,50 mld lei, fiind de 1,7 ori mai mari față de aceeași perioadă a anului precedent, când au fost în valoare de 13,16 mld lei.

Estimări pentru 2024: Deficit va trece de 6% 

Comisia Europeană are estimări pentru 2024 ce duc deficitul României la peste 6,5% din PIB, în timp ce Consiliul Fiscal consideră că acesta va fi în jur de 6,4% din PIB, dacă nu se va recurge din nou la o tăiere drastică a cheltuielilor de capital. În proiectul de buget, Guvernul a prognozat pentru acest an un deficit bugetar de 86,6 miliarde lei, respectiv de 5% din PIB, cu o creștere economică prognozată de 3,4%, cu 2,0% mai mare decât în 2023.

O analiză despre evoluția acestor indicatori și relevanța lor:

GRAFIC România, sub povara deficitelor gemene: Țara noastră are cea mai proastă poziție din întreaga Uniune Europeană (și) la acest capitol/ Economiști: Introducerea unor măsuri fiscale suplimentare “va fi absolut necesară”

Ce spune ministrul Finanțelor pe tema deficit:

Ministrul Finanțelor spune că investițiile sunt mai importante decât discuțiile și “bazaconiile” despre deficit, în ciuda avertismentelor economiștilor pe această temă

 

Foto: Dreamstime

Comentarii

  1. Cât avea programat Guvernul deficitul bugetar pentru primul trimestru ?
    Fiți corectă profesional și răspundeți la întrebare !

  2. Doamna Reștea nu mi-ați răspuns !
    Nu sunt decât următoarele variante :
    – nu cunoașteți răspunsul ;
    – nu vreți să dați răspunsul ;
    – ignorați comentariile cititorilor.
    Oricare din variante nu vă face cinste .
    In rest numai de bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *