România ia 200 de milioane de euro împrumut de la BEI pentru cofinanțarea loturilor UMB de pe Autostrada Transilvania. Memorandum în Guvern

Autostrada Viaduct Nădășelu UMB Transilvania octombrie 2023

România va lua un împrumut de 200 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Investiții (BEI) pentru cofinanțarea loturilor UMB de pe Autostrada Transilvania, potrivit unui Memorandum pe care Guvernul îl va aproba în ședința de vineri, 20 octombrie. Loturile dintre Nădășelu, Zimbor și Poarta Sălajului sunt cele mai avansate proiecte de infrastructură rutieră finanțate prin PNRR (autostrăzile din împrumuturi /infrastructura feroviară se finanțează prin PNRR din granturi), lungimea totală este de 42 de kilometri, iar stadiul de execuție este de 70% pentru cei 30 de kilometri dintre Nădășelu și Zimbor respectiv 40% pentru secțiunea de 12 km dintre Zimbor și Poarta Sălajului. Despre riscul de a ieși din calendarul PNRR, Economedia a scris aici.

Pentru secțiunea Nădășelu și Zimbor valoarea actualizată a contractului este de 1,5 miliarde lei, iar pentru lotul Zimbor și Poarta Sălajului 836 milioane lei, iar CNAIR a acordat o extensie de timp până în 2025.

„Aprobarea negocierii contractului de finanțare dintre România și Banca Europeană de Investiții, în valoare de 200 mil. Euro, pentru susținerea proiectului Autostrada A3 România – Cofinanțare aferentă Mecanismului de redresare și reziliență – și a semnării acestuia; acordarea împuternicirii de semnare ministrului finanțelor. Pentru sprijinirea realizării autostrăzii A3, BEI a fost de acord cu acordarea unui împrumut în valoare de până la 200 mil. Euro, în timp ce pentru sprijinirea realizării autostrăzii A7, BEI a fost de acord cu acordarea unei serii de împrumuturi în valoare cumulată de până la 1.200 mil. Euro. Conform practicii finanțatorului, la începutul lunii februarie 2023 au fost transmise băncii scrisorile privind acceptul părții române pentru prezentarea către Consiliul de Administrație al Băncii, spre aprobare, a împrumuturilor ce vizează susținerea realizării autostrăzilor A3 și A7.

Pe parcursul perioadei de pregătire și evaluare a împrumutului în valoare de 200 mil. Euro s-au analizat și stabilit aspecte de ordin financiar, precum și aspecte de ordin tehnic, după cum urmează: data limită de disponibilizare a sumelor împrumutului și graficul de implementare a proiectului, aspecte legate de evidențierea costului acestuia, alte elemente specifice legate de tragerea împrumutului, aranjamentele instituționale, monitorizarea performanţelor proiectului şi raportările privind progresul implementării. În procesul de pregătire s-a avut în vedere și politica finanțatorului specifică acestui tip de instrument, atât în ceea ce privește procedura de evaluare, cât și în ceea ce privește
conținutul documentelor aferente. Valoarea estimată a proiectului este de 697,67 mil. Euro (cu TVA).  Alocarea din PNRR este de 261 mil. Euro, diferența până la concurența valorii totale urmând să fie acoperită de la bugetul de stat. Împrumutul în valoare de 200 mil. Euro va sprijini autoritățile române în acoperirea acestei contribuții prin finanțarea deficitului bugetului de stat creat pe parcursul
implementării proiectului”, arată Memorandumul care va fi discutat în Guvern.

Data limită de tragere a împrumutului, așa cum a fost convenită luând în considerare inclusiv politica BEI, este de 4 ani de la data semnării contractului de finanțare. Împrumutul va fi tras în maximum 10 tranșe, fiecare în valoare de min. 20 milioane de euro. Condițiile financiare aplicabile fiecărei tranșe se vor stabili la momentul tragerii, în funcție de opțiunea selectată de împrumutat (dobândă fixă/variabilă, maturitate etc.), cu respectarea politicii de finanțare a BEI), mai arată Executivul.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *