Ryanair obține o victorie rară împotriva ajutoarelor de stat de miliarde de euro acordate de UE rivalilor KLM și TAP. Și Tarom și Blue Air au fost susținute de stat în pandemie

Ryanair pixabay.com

Compania aeriană low-cost Ryanair a obținut o victorie majoră, dar rară, prin care a obținut în justiție anularea ajutoarelor de câteva miliarde de euro pe care Uniunea Europeană le-a acordat rivalilor KLM  și TAP, în pandemie, scrie Reuters.

Tribunalul General al Uniunii Europene, a doua cea mai înaltă instanță din UE, a decis să anuleze decizia Comisiei Europene de a aproba ajutorul financiar olandez pentru compania aeriană KLM, pe fondul pandemiei COVID-19, subliniind că acesta a fost acordat „pe baza unor raționamente inadecvate”.

Judecătorii au respins, de asemenea, aprobarea de către executivul UE a ajutorului de stat pentru transportatorul portughez TAP, invocând „o motivare inadecvată” a Comisiei.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

Cu toate acestea, Tribunalul din Luxemburg a anunțat că anulările și recuperarea ajutoarelor vor fi suspendate în așteptarea unor noi decizii ale Comisiei.

Anul trecut, UE a acordat un ajutor de salvare olandez de 3,4 miliarde de euro pentru compania aeriană KLM și un împrumut de salvare de 1,2 miliarde de euro pentru Transportes Aereos Portugueses (TAP).

„Aprobarea de către Comisia Europeană a ajutoarelor de stat către Air France-KLM și TAP a avut loc împotriva principiilor fundamentale ale legislației UE și au inversat ceasul procesului de liberalizare a transportului aerian, recompensând ineficiența și încurajând concurența neloială”, a transmis Ryanair în urma deciziei.

Tot miercuri, însă, Tribunalul a respins o contestație formulată de Ryanair față de decizia Comisiei Europene de a aproba un fond al autorităților spaniole în valoare de 10 miliarde de euro, destinat sprijinirii companiilor afectate de pandemie, afirmând că măsura respectă legislația UE.

Guvernele din întreaga lume au pompat miliarde de euro în industria aeriană afectată de restricții și blocaje cauzate de pandemie.

Luna trecută, Tribunalul General a susținut deciziile Comisiei care a aprobat sprijinul acordat companiilor SAS şi Finnair, iar în luna februarie judecătorii au aprobat ajutoarele de stat pentru rivalii Air France şi SAS.

Ryanair, care este cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, a intentat 16 procese împotriva Comisiei pentru acordarea de ajutoare de stat companiilor aeriene individuale precum Lufthansa, KLM, Austrian Airlines și TAP, precum și împotriva unor sisteme naționale de care beneficiază în principal transportatorii aerieni naționali.

Și companiile românești Tarom și Blue Air au beneficiat de ajutoare de stat în pandemie. Mai precis, Ministerul Finanțelor a garantat un împrumut pentru Tarom în limita a 312,7 milioane lei, iar pentru Blue Air unul sau mai multe împrumuturi în limita a 300,7 milioane lei, ambele pe o perioadă de 6 ani. Garanțiile vor acoperi integral valoarea împrumuturilor, precum și dobânzile și comisioanele aferente.

În cazul Tarom, ajutorul de stat se acordă pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare și de investiții necesare susținerii activității până la finalul acestui an și nu va depăși valoarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei.

În cazul Blue Air, ajutorul se acordă tot pentru cheltuieli de exploatare și investiții, similar ca în cazul Tarom. În pierderile suferite ca urmare a pandemiei intră și cele înregistrate până la 31 decembrie 2020.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: