Cândva un sătuc de pescari liniștit, acest oraș perfect din Riviera Franceză s-a transformat într-una dintre cele mai aglomerate destinații de vară din Mediterana. Conform Consiliului Mondial pentru Turism și Călătorii, Franța se preconizează că își va menține poziția de lider mondial ca destinație preferată pentru vizitatorii internaționali în acest an. Mai mult, Franța este pe cale să rămână cea mai vizitată țară în 2025, atrăgând peste 93 de milioane de călători internaționali, cu turiștii americani contribuind semnificativ la această creștere, scrie BBC.
Cu această popularitate vin însă o serie de provocări. Unele dintre cele mai populare locații din Franța suferă din cauza turismului excesiv; în unele cazuri, numărul vizitatorilor amenință distrugerea mediilor naturale fragile. Guvernul francez are un plan de acțiune pentru promovarea turismului durabil – prin crearea unui sistem de clasificare a hotelurilor mai ecologic, îmbunătățirea infrastructurii pentru biciclete și investiții în transportul public.
Deși planul se desfășoară pe parcursul a 10 ani, măsuri de mare amploare sunt deja în vigoare; în 2023, guvernul francez a interzis toate zborurile interne către destinații accesibile cu trenul în mai puțin de două ore și jumătate și, în această vară, a testat un abonament lunar de 49 euro pentru tinerii între 16 și 27 de ani, care acoperă călătorii nelimitate pe rețeaua de trenuri regionale TER și trenurile intercity la nivel național, dar nu și serviciile mai rapide TGV.
„Se întâmplă multe lucruri,” spune Marine Teste, șefa relațiilor publice la Atout France, Agenția de Dezvoltare a Turismului din Franța. „Clasamentul național mai ecologic al hotelurilor Atout France implică acum mai mult de 80% din hotelurile din Franța. Există, de asemenea, un plan de dezvoltare a traseelor de biciclete din țară pentru a deveni destinația de ciclism numărul unu din Europa până în 2030 și promovăm destinații mai puțin cunoscute sau modalități alternative de a explora destinații renumite.”
Birourile regionale de turism îi încurajează pe vizitatori să evite locurile populare, cum ar fi Abatia Sénanque și câmpurile sale de lavandă din Provence, sau stâncile de calcar de la Etretat în Normandia, care au fost recent invadate de vizitatori, datorită popularității serialului hit de pe Netflix, Lupin. Aceștia sunt sfătuiți să viziteze alternative similare, cum ar fi satul medieval Valaurie din departamentul Drôme din sudul Auvergne-Rhône-Alpes și câmpurile sale de lavandă mai puțin cunoscute, sau să evite călătoriile în sezonul de vârf al verii.
La Etretat, consiliul orașului a eliminat un parc de staționare pe marginea stâncii pentru a descuraja vizitatorii care vin doar pentru fotografii și a instalat un gard pentru a proteja peisajul erodat. Parcul Național Calanques din Marsilia a fost parțial închis vizitatorilor în sezonul de vârf pentru a reduce poluarea marină și a proteja ecosistemul delicat al golfurilor de calcar.
St-Tropez, poate cel mai faimos sat de pescari din lume, care încurajează turiștii să evite orașul în sezonul de vârf într-un mod nu foarte subtil: „Nu veniți vara,” a declarat primarul din St-Tropez, Sylvie Siri,, în cadrul unui eveniment numit Secret St-Tropez, care a fost creat pentru a promova orașul ca destinație ca extra-sezon. „Veniți primăvara, când este ca St-Tropez-ul din copilăria noastră.”
Situat pe Riviera Franceză, la jumătatea drumului între Marsilia și Nisa, St-Tropez un loc greu accesibil până în secolul XX, când artiștii boemi și mai târziu starurile de film au fost atrase de frumusețea sa provensală. În ultimele decenii, această comunitate de pescari odată liniștită s-a transformat într-un refugiu de lux pentru iubitorii de iahturi și petrecăreți – și în proces, a devenit una dintre cele mai aglomerate destinații de vară din Mediterana, cu peste 80.000 de vizitatori pe zi între iulie și august, care se îmbulzesc în micuța localitate cu 4.000 de locuitori.
Conform Clarei Rondini, membră a familiei Rondini, care fabrică sandale Tropézien și care trăiește și lucrează în St-Tropez din 1927, orașul și-a pierdut farmecul din cauza turismului excesiv. „Devine prea mult despre bani,” a spus ea. „’Une machine à fric’ (o mașină de făcut bani), am spune în franceză. E trist pentru că, până la urmă, St-Tropez este o destinație pașnică despre natură, aer proaspăt, înot plăcut, vin rosé simplu și pétanque.”
Ghidul turistic Frédérique Chagnon-Lecomte este de acord că St-Tropez este un loc diferit în sezonul de vârf: „Dacă vii vara, vei vedea soarele, restaurantele, cluburile de plajă… dar cam atât. Nu urâm sezonul de vârf pentru că ne permite să supraviețuim, dar este important să înțelegi că este doar o parte din imaginea St-Tropez-ului. Suntem fericiți în timpul verii când este aglomerat, dar ne place și iarna [când] putem avea înapoi satul nostru.”
Sub conducerea lui Siri, St-Tropez încearcă să devină o destinație de-a lungul întregului an. În timp ce vara aduce celebrități, iahturi de lux și hoteluri și faimoasele petreceri de pe Plaja Pampelonne, vizitarea în afara sezonului permite călătorilor să experimenteze orașul așa cum era odată, cu bărci de pescuit pointus care aduc peștele, glicina care preconizează sosirea bougainvilleei și diguri care duc spre marea albastră limpede (care este lipsită de multe ambarcațiuni rapide, înotători și bărcuțe care o aglomerează în fiecare vară).
Primarul nu dorește ca St-Tropez să fie doar o destinație pentru turiști, conform lui Valérie Vanden-Bossche de la St-Tropez Tourism; Siri vrea servicii locale pentru cei 4.000 de locuitori permanenți ai orașului și investește într-o bibliotecă mai bună, magazine alimentare și cazare accesibilă. Până la urmă, spune Vanden-Bossche, trebuie să te asiguri că localnicii își pot permite să trăiască într-un loc pentru a-i da viață.