Situație unică și periculoasă la Iași, unde aterizările pe timp de ceață au un risc crescut. Șapte case situate pe un deal și care au înălțimea mai mare decât limita stabilită prin regimul de servituți aeronautice stau în calea avioanelor care vin la aterizare. Mulți piloți refuză să zboare deasupra celor șapte imobile, ceea ce duce la întârzieri semnificative ale curselor. Deși până acum s-au făcut zeci de mii de aterizări pe deasupra acoperișurilor lor, Aeroportul Iași rămâne „prizonier” în cea mai puțin precisă categorie de navigație aeriană pentru situații de vreme extremă, scrie Ziarul de Iași.
Șapte case stau în calea avioanelor la Iași
Problema a fost identificată la câțiva ani după inaugurarea noii piste a Aeroportului Iași, când s-a constatat că mai multe case de pe versantul Dealului Aroneanu reprezintă obstacole pentru avioanele care aterizează sau decolează în această direcție.
Aceste construcții depășesc înălțimea maximă impusă de 6 metri, conform regimului de servituți aeronautice. Directorul general al aerogării, Romeo Vatră, a explicat că „aceste imobile ne împiedică să avem o categorie superioară” .
Din cauza acestor obstacole, sistemul de aterizare instrumentală (ILS) de la Iași a fost „retrogradat” la prima categorie, CAT I, ceea ce impune o vizibilitate a pistei de cel puțin 550 de metri înainte, la o înălțime de decizie a continuării procedurii de aterizare de 60 de metri. În condiții de ceață densă, această limitare duce la întârzieri și anulări de zboruri, afectând atât pasagerii, cât și companiile aeriene.
Se caută soluții pentru siguranța zborurilor
Aeroportul Iași a inițiat demersuri legale pentru a soluționa problema, contestând autorizațiile de construire emise în 2010 și solicitând desființarea imobilelor care depășesc înălțimea permisă.
„Nu există practică judiciară similară, iar cea existentă este neunitară, instanțele fiind reticente în a admite cereri de demolare a construcțiilor. Prin urmare, speța expusă are un grad ridicat de dificultate, ceea ce impune o amplă verificare, analiză, o perioadă de studiu îndelungată, dar şi un grad de risc ridicat prin consecințele pe care le produce imposibilitatea revenirii la CAT II în cazul pierderii proceselor și neînlăturării obstacolelor”, menționa Nota de fundamentare a proiectului de hotărâre adoptat de aleșii județului.
Procesele continuă, iar soluțiile propuse includ fie demolarea construcțiilor care depășesc limita de înălțime, fie intrarea lor în legalitate prin obținerea avizului de la Autoritatea Aeronautică Civilă.
Până la finalizarea acestor demersuri legale, Aeroportul Iași rămâne în categoria CAT I, ceea ce limitează capacitatea sa de a opera în condiții de vizibilitate redusă.
„Facem eforturi să recâştigăm categoria, dar nu se poate face altfel decât rezolvând problema celor şase imobile. Luăm în calcul şi varianta exproprierii”, a adăugat directorul general al aerogării, menţionând că preferă o rezolvare amiabilă.