Şeful Boeing, Dave Calhoun, a recunoscut marţi ”gravitatea” situaţiei legate de calitatea producţiei, dar a dat asigurări în faţa unei comisii de anchetă a Senatului american că s-au făcut deja progrese, relatează agențiile AFP şi Reuters, citate de Agerpres.
În public, în spatele lui Calhoun, au fost aşezaţi în cursul audierii apropiaţi ai victimelor accidentelor în care au fost implicate aeronave Boeing 737 MAX în 2018 şi 2019, în Indonezia şi Etiopia, care au arborat fotografii cu cei dispăruţi.
La începutul audierii, Dave Calhoun a prezentat scuze “în numele tuturor angajaţilor Boeing din lume pentru pierderile suferite”.
“Cultura noastră este departe de a fi perfectă, dar luăm măsuri şi progresăm”, a afirmat şeful Boeing, interogat public de oficiali americani pentru prima dată după incidentul din 5 ianuarie în care un avion 737 MAX 9, livrat în octombrie companiei Alaska Airlines, a pierdut o uşă în timpul zborului.
“E un defect de fabricaţie. Acest lucru a creat un avion periculos”, a admis Calhoun.
Potrivit Agenţiei Americane pentru Securitatea Transporturilor (NTSB), nişte şuruburi nu fuseseră puse la loc în urma unei intervenţii.
Dar Boeing are de mai multe luni probleme cu producţia şi calitatea avioanelor sale comerciale 737 MAX, 787 Dreamliner şi 777, notează AFP.
“Este o cultură care continuă să dea prioritate profiturilor, să forţeze limitele şi să-i ignore pe angajaţi”, a denunţat marţi senatorul democrat Richard Blumenthal, preşedintele comisiei de anchetă, adăugând că Boeing nu şi-a respectat promisiunile după prăbuşirile soldate cu un total de 346 de morţi.
Blumenthal i-a reproşat direct lui Calhoun “erodarea culturii securităţii” în profitul acţionarilor.
“De ce nu v-aţi dat demisia?”, l-a chestionat senatorul republican Josh Hawley, acuzându-l că “spoliază” Boeing, deşi primeşte un salariu de mai multe milioane de dolari.
În 2023, pachetul salarial al lui Calhoun s-a ridicat la 32,8 milioane de dolari, cu 45% mai mult decât în anul precedent.
Dave Calhoun a fost numit director general al companiei la începutul lui 2020, cu obiectivul de a redresa grupul, dar problemele de producţie i-au precipitat pensionarea, anunţată înainte de sfârşitul acestui an.
O serie de audituri şi anchete au identificat numeroase probleme de “neconformitate” şi lacune, mai ales în ce priveşte controlul calităţii.
Aceeaşi comisie de anchetă a audiat în aprilie patru aşa-zişi avertizori, iar marţi a publicat noi elemente raportate de alţi astfel de avertizori.
La sfârşitul lui mai, Boeing a prezentat un “plan de acţiune complet” cerut de administraţia de reglementare a aviaţiei din SUA, FAA, pentru remedierea problemelor.
În plus, grupul este ameninţat cu urmăriri penale în faţa unui tribunal federal din Texas, Ministerul federal al justiţiei apreciind că Boeing nu şi-a respectat obligaţiile din cadrul acordului încheiat în 2021 în urma accidentelor aeronavelor sale.
Acuzat de fraude în procesul de certificare a avionului 737 MAX, Boeing a acceptat să achite 2,5 miliarde de dolari şi s-a angajat să-şi consolideze programul de conformitate. Ministerul Justiţiei urmează să decidă, până pe 7 iulie, în privinţa lansării urmăririlor.
“Trebuie să existe o tragere la răspundere individuală”, a apreciat Blumenthal, fost procuror federal.