Șeful CFR Călători, despre intenţia de a da ARF în judecată pentru că noile trenuri Alstom nu au fost livrate: Se lucrează la dosar, trebuie făcute multe calcule / CFR Călători a pierdut anul trecut 30 de milioane de lei din cauza lipsei trenurilor Alstom

Redacția iun. 12, 2025 0 comentarii 2370 vizualizări
tren electric sursa foto: Facebook/ Ramele electrice Alstom Coradia Stream în România

CFR Călători nu a renunţat la intenţia de a da în judecată Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru prejudiciile cauzate de nelivrarea ramelor noi Alstom şi se lucrează la dosar pentru a se merge în instanţă.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“Se lucrează la dosar, pentru că trebuie făcute multe calcule vis-a-vis de ce nu am realizat noi şi vrem să ne ducem cu totul cap-coadă în instanţă. 12 trebuiau să vină până la 31 decembrie 2023 şi nu a venit decât unul cu care nu putem opera, ne încurcă parcursul, ne încurca turnusurile. Nu, putem opera pe distanţe scurte. Speram să am 12 să fac toată ruta Bucureşti – Constanţa cu ele, foarte rapide şi cu module în ambele capete. Nu am putut, vom face tot din vagoane, ceea ce ne diminuează foarte mult capacitatea de transport”, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, la lansarea programului Trenurile Soarelui, transmite Agerpres.

Potrivit acestuia, s-au făcut alte patru grafice noi de livrare, însă nici acestea nu au fost respectate.

Analize Economedia

Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar

“Cred că s-au făcut vreo patru grafice de livrare şi nu a fost respectat niciunul. Trebuiau să vină până la 31 decembrie 2024, în martie 2025 trebuia să vină a patra. Nu au venit. Este un contract între ARF şi Alstom, noi suntem beneficiarii finali. Noi avem un contract cu ARF. ARF, din punctul nostru de vedere, nu şi-a realizat clauzele contractuale. Vom vedea ce se întâmplă”, a adăugat Preoteasa.

La începutul lunii februarie, şeful CFR Călători a anunţat că operatorul a pierdut în 2024, prin neîncasare, aproape 30 de milioane de lei, pentru că nu a intrat în posesia celor 12 rame contractate de statul român cu Alstom şi va da în judecată ARF, care a încheiat cu producătorul francez un act adiţional ce a modificat graficul iniţial de livrare a ramelor, anulând, practic penalităţile ce ar fi trebuit aplicate pentru nelivrarea la timp a acestora.

“Noi am făcut licitaţii de adjudecare a ramelor – 13, 12, 17. Noi am semnat un contract cu ARF în decembrie 2023, în care aveam un grafic de livrare. Noi trebuia să avem cele 12 rame în februarie 2024. Este contractul semnat de ARF cu Alstom. A trecut un an. Noi n-avem nicio ramă preluată. (…) Dacă aveam cele 12 rame, nu vreau să fac un calcul cu încărcare maximă pe ruta Bucureşti – Constanţa – Braşov, unde circulă aceste trenuri, eu am făcut dintr-un calcul, aşa… este un minus de încasări de vreo 30 de milioane de lei. Noi vom face o sesizare în instanţă şi vom da în judecată ARF, iar dacă statul român îşi permite să plătească aceste penalităţi mie şi să nu le recupereze de la cei care au creat acest prejudiciu, respectiv de la Alstom, nu e treaba mea. În schimb, tot pe la jumătatea lunii decembrie s-a semnat un adiţional între ARF şi firma Alstom, care a modificat integral graficul de livrare a ramelor. Deci, se semnează de către ARF un adiţional în care modifică graficul de livrare şi mi se spune că toate ramele vin în 2025. Practic, ce ai făcut cu acest adiţional? Ai anulat toate penalităţile care trebuiau facturate în anul 2023 – 2024. Odată modificat graficul de livrare, automat aceste penalităţi cad”, a susţinut, pe 3 februarie, Traian Preoteasa, într-o conferinţă de presă.

Potrivit datelor ARF remise la solicitarea Agerpres, totalul penalităţilor de întârziere pe care Asocierea Alstom Ferroviaria S.p.A. şi Alstom Transport trebuie să le plătească Autorităţii pentru nerespectarea graficului de livrare a celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridica, la finele lunii februarie 2025, la 248,837 milioane de lei (49,767 milioane de euro), fără TVA.

Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România şi doar unul se află în circulaţie, deşi contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.

După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanţii Autorităţii.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.