Șeful unei mari firme de produse alimentare din Marea Britanie cere taxe mai mari pentru alimentele sărate, grase și zaharoase

gustare, dulciuri, prajituri Sursa foto: Pixabay

Șeful uneia dintre cele mai mari firme de produse alimentare din Marea Britanie solicită taxe mai mari pentru alimentele sărate, grase și zaharoase, scrie BBC.

Producătorii de alimente nu au “arătat suficient apetit pentru schimbare”, a declarat James Mayer, care conduce Danone în Marea Britanie și Republica Irlanda.

Firma franceză este cunoscută mai ales pentru mărcile sale de iaurt, dar deține și mărcile de apă îmbuteliată Evian și Volvic.

El a declarat că doar 10% din produsele proprii ale Danone vor fi afectate de ceea ce au fost numite taxe “de păcat”.

“Eforturile industriei alimentare din Marea Britanie de a îmbunătăți profilul de sănătate al produselor sale nu s-au mișcat suficient de repede”, a declarat James Mayer  pentru ziarul Observer.

El a spus că a venit timpul pentru o “intervenție semnificativă” din partea guvernului.

“Considerăm că aceasta este singura modalitate prin care industria în ansamblul ei va fi stimulată să se orienteze către produse mai sănătoase și mai durabile în detrimentul alternativelor adesea mai ieftine, dar nesănătoase”, a spus dl Mayer.

Marea Britanie a introdus o “taxă pe zahăr” pentru băuturile răcoritoare în 2018, dar a respins propunerile mai recente de a pune taxe suplimentare pe alte produse nesănătoase, bazându-se în schimb pe faptul că producătorii se vor angaja în programe voluntare pentru a reduce sarea, grăsimile și zahărul.

Creșterea abruptă a costului alimentelor din ultimul an face ca momentul să fie dificil pentru a argumenta în favoarea unor taxe mai mari.

Dar șeful Danone UK a declarat că noua abordare ar trebui să includă restricții privind publicitatea, precum și “să analizeze modul în care cotele de TVA pot fi aliniate la recomandările de sănătate ale produselor”.

În prezent, TVA nu este aplicată pentru majoritatea produselor alimentare, dar cota standard de TVA de 20% se aplică băuturilor alcoolice, produselor de cofetărie, multor chipsuri și gustări sărate, înghețatei și băuturilor răcoritoare.

Apa minerală, care reprezintă o parte semnificativă a portofoliului de produse Danone, este, de asemenea, supusă TVA-ului.

Industria alimentară a făcut anterior lobby împotriva taxelor suplimentare, argumentând că acestea ar duce la creșterea prețurilor. Cu toate acestea, militanții în favoarea strategiei susțin că veniturile fiscale ar putea fi folosite pentru a promova modele alimentare mai sănătoase.

Un purtător de cuvânt al Departamentului de Sănătate și Asistență Socială a declarat că guvernul a luat “măsuri ferme” pentru a combate alimentele nesănătoase și va continua să colaboreze îndeaproape cu industria.

“Programul nostru de reducere a zahărului a dus la reduceri dramatice ale cantității de zahăr din alimentele consumate de copii – inclusiv o scădere de 14,9% a conținutului de zahăr din cerealele pentru micul dejun și o reducere de 13,5% a conținutului de zahăr din iaurturi și brânză proaspătă”, a declarat purtătorul de cuvânt.

Guvernul a introdus la sfârșitul anului trecut restricții privind locul în care pot fi afișate în magazine alimentele nesănătoase, dar a amânat până în toamna acestui an noi limite privind ofertele de “volum”, cum ar fi cele de tip “cumperi unul-cumperi-unul fără”.

Interzicerea publicității televizate la alimente nesănătoase înainte de ora 21:00 a fost amânată până în octombrie 2025, pentru a da industriei mai mult timp să se pregătească pentru aceste restricții.

Henry Dimbleby, cofondatorul lanțului de fast-food Leon, numit “țar” guvernamental al alimentației sănătoase, a demisionat la începutul acestui an, criticând lipsa de progrese.

Raportul său de anul trecut, care recomanda măsuri ce includeau taxe pe sarea și zahărul folosite în alimentele procesate, veniturile obținute fiind folosite pentru a oferi fructe și legume proaspete familiilor cu venituri mici, nu a fost luat în considerare de guvern.

Organismul industrial Food and Drink Federation (FDF) a declarat că producătorii s-au angajat să îmbunătățească “profilul nutrițional” al produselor lor, în parte prin oferirea unei game de porții de diferite dimensiuni. Ca urmare, coșul mediu de cumpărături conținea cu 13% mai puține calorii, cu 15% mai puține zaharuri și cu 24% mai puțină sare decât în 2018, a precizat FDF.

“Companiile vor continua să inoveze, dar acest lucru durează adesea, necesită investiții semnificative și poate fi o provocare tehnică în funcție de alimente”, a declarat un purtător de cuvânt al FDF.

Taxele suplimentare ar face sarcina mai dificilă, adăugându-se la “povara financiară” a creșterii costurilor cu care producătorii se confruntă deja, a spus FDF.

 

 

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *