Sistemul pilot 2+1 pentru siguranță rutieră: Asociațiile civice din Moldova solicită CNAIR circulație reversibilă pe DN 28 Târgu Frumos – Iași / Săptămâna trecută 7 persoane au murit pe DN 28, în cel mai grav accident rutier din ultimii ani

Sistem pilot 2+1

Sistemul pilot cu circulație reversibilă 2+1 implementat cu succes pe DN 2 în județul Ialomița trebuie aplicat și pe DN 28 Târgu Frumos – Iași, cea mai aglomerată șosea din Moldova, dar și una dintre cele mai periculoase, a anunțat inginerul Cătălin Urtoi, membru fondator al Asociației „Împreună pentru Autostrada A8”, una dintre asociațiile civice care militează pentru dezvoltarea infrastructurii de transport.

Solicitarea de transformare a carosabilului de la o sistemul cu o bandă și acostament lărgit la varianta suedeză, reversibilă cu 3 benzi (2+1) vine la o săptămână de la tragedia produsă pe la Bălțați între Târgu Frumos și Iași, un accident frontal cu 7 persoane decedate, cel mai grav accident din ultimii ani.

Totodată, Ministerul Transporturilor a prezentat un Ordin de Ministru prin care, în situații excepționale, pe drumurile cu număr mare de accidente propune reducerea lățimii benzii de circulație de la 3,5 metri la 3 metri, reconfigurare a carosabilului care permite trecerea la sistemul reversibil 2+1 prin transformarea acostamentului lărgit în bandă de circulație.

Cel puțin trei Drumuri Naționale au tronsoane cu această configurație rutieră: DN 2 București – Suceava, DN 28 Târgu Frumos – Iași și DN 6 București – Alexandria, toate trei descrise ca „Drumul Morții” din cauza numărului mare de accidente, în special coliziuni frontale ca urmare a pătrunderii pe contrasens.

Discuțiile privind transformarea unor sectoare de pe DN 28 la sistemul „suedez” 2+1 cu trei benzi vor avea loc chiar astăzi, la Ministerul Transporturilor și la Compania de Drumuri, a precizat Urtoi.

„A trecut o săptămână de la tragicul accident de la Baltati, soldat cu șapte morți. DN28 rămâne unul dintre cele mai nesigure drumuri din țară pentru participanții la trafic. Suntem obligați să găsim o soluție imediată care să elimine aceste situații tragice. Până la realizarea Autostrăzii Moţca – Letcani (A8) suntem obligați să găsim o soluție imediată care să elimine aceste evenimente tragice. Astăzi voi avea mai multe discuții la MT și CNAIR pe tema reglementării circulației rutiere în soluțiile 2+1(benzi de circulatie). Susțin realizarea unui proiect pilot pe un tronson de drum din DN28, cu această soluție. Pentru siguranța noastră nici un efort nu este prea mare!”, a spus reprezentantul Asociației.

Cum funcționează sistemul pilot 2+1 de pe DN 2 București – Suceava (Drumul Morții)

Cel mai mare avantaj al proiectului pentru reducerea lățimii benzii de circulație este că permite continuarea programului de resistematizare rutieră 2+1 început în 2019 pe DN 2 în Ialomița. Practic, pe 10 kilometri, carosabilul prevăzut inițial cu o bandă pe sens și acostament lărgit a fost reconfigurat alternativ la sistemul 2+1, adică o bandă pe un sens și două benzi pe sensul opus, fiind 4 tronsoane de aproximativ 2,5 kilometri care alternează.

Măsura a fost insistent cerută în ultimii 2 ani, după ce pe DN 2 (cunoscut drept Drumul Morții sau Drumul Crucilor) s-au produs mai multe accidente frontale cu numeroase victime.

Din 2019 și până la accidentul din septembrie 2021 nicio persoană nu și-a mai pierdut viața. Reconfigurarea drumului la modelul suedez 2+1 a dus, evident, și la reducerea vitezei, în zilele de vară, mai ales duminica după amiază, la trecerea de la două benzi la o singură bandă formându-se cozi. Între sensurile de mers sunt montate separatoare din plastic „popice”, suficient cât să împiedice pătrunderea voluntară pe contrasens.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *