Șoferii de Uber și Bolt transmit că nu protestează, la fel ca taximetriștii, pentru că „nu poți să blochezi traficul în Capitală și în principalele orașe ale țării doar ca să pui presiune pe guvern, ca să-ți facă pe plac, transmite Coaliția pentru Economia Digitală. Amintim că în aceste zile taximetriștii protestează în Capitală cerând instalarea de aparate de taxat legate la ANAF pentru toate maşinile „Uber, Bolt, taxi” şi impozitarea în România a banilor obţinuţi.
„De ce nu fac șoferii Uber și Bolt proteste? E întrebarea pe care o primim zi de zi la Coaliție, fie că vine de la autorități, de la utilizatorii de transport alternativ sau chiar de la șoferi. Răspunsul este simplu și de bun simt: nu poți să blochezi traficul în capitală și în principalele orașe ale țării doar ca să pui presiune pe guvern, ca să-ți facă pe plac. Când protestezi, nu guvernul suferă. Suferă cei care trebuie să ajungă la muncă, trebuie să-și ducă copii la școală și grădiniță, trebuie să ajungă la doctor sau la piață. Cei care stau în trafic într-o zi ploioasă. Principala diferența dintre transportul alternativ și taximetrie a fost și rămâne bunul simț și comportamentul civilizat. Și respectul față de cei 3 milioane de români care apelează la aceste servicii. Industria de taxi nu are nicio jenă astăzi să promoveze minciuni absolute: că transportul alternativ nu este reglementat, că nu plătește taxe, că oricine îl poate face fără niciun fel de atestat sau autorizație. Mizează pe neatenția și ignoranța oamenilor. Îi asigurăm că greșesc: românii nu sunt nici ignoranți, nici fraieri. Stă dovadă faptul că 3 milione dintre ei au ales și aleg mereu transportul alternativ. Trebuie să le câștigi atenția și sufletul dacă vrei să-i câștigi de clienți, nu să ceri guvernului să-i forțeze să voteze doar pentru taxi”, a declarat Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală.
Taximetriștii protestează în perioada 12-20 martie 2024, în intervalul orar 6:00-19:00. La protest participă reprezentanţi de la Asociaţia Naţională a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi – ANPOTRT, Asociaţia Banat Crişana – Taxi, Asociaţia de Monitorizare Taxi Transilvania, Asociaţia Clubul Taximetriştilor Liberi de Pretutindeni, Asociaţia Taxi Transilvania şi Asociaţia Banat Taxi.
Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT), Remus Nedelcu, a declarat că taximetriştii solicită instalarea de aparate de taxat legate la ANAF pentru toate maşinile “Uber, Bolt, taxi” şi impozitarea în România a banilor obţinuţi.
„(…) Solicităm fiscalizarea tuturor maşinilor Uber, Bolt, taxi – toţi să fim la fel, iar banii care pleacă din România în paradisuri fiscale să se impoziteze aici, în România – şi după aceea să plece oriunde în lume”, a menţionat, marţi, pentru Agerpres, Remus Nedelcu.
Preşedintele ANPOTRT a mai spus că este mulţumit de proiectul de Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 49/2019, cu modificările şi completările ulterioare.
Săptămâna trecută, Coaliția pentru Economia Digitală avertiza că adoptarea propunerilor din actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va închide transportul alternativ în Romania, lăsând fără venituri peste 50.000 de șoferi și obligând cei peste 3 milioane de români care folosesc serviciul să meargă doar cu taxiurile.
„Documentul care modifică OUG 49/2019 ignoră avantajele tehnologice, transparența și mediul concurențial adus de transportul alternativ și propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi. Prin prevederile propuse, șoferii care fac transport alternativ trebuie să se constituie în operatori de transport, iar contractele de comodat și închiriere folosite de peste 90% din șoferii de transport alternativ sunt eliminate, ceea ce ar contrazice însuși modelul de economie colaborativă pe baza căruia funcționează transportul alternativ”, se arată în comunicatul de presă.
Coaliția pentru Economia Digitală, care reprezintă principalii operatori de transport alternativ din România, UBER și Bolt, atrage atenția că, deși sunt reglementate diferit, atât transportul alternativ cât și serviciile de taximetrie sunt la fel de strict controlate. Atât industria de transport alternativ, cât și industria de taxi au reglementări în oglindă în ceea ce privește pregătirea și calificarea șoferilor, la fel și exigențele cu privire la operatorii de transport.
Modificările propuse de Ministerul Transporturilor, la cererea taximetriștilor:
Autorizația pentru transport alternativ se va scumpi la 1.000 lei, de la 300 lei în prezent.
Operatorii de transport alternativ nu vor mai putea încheia contracte de comodat și închiriere pentru autoturisme, pentru a le putea folosi pentru a face transport alternativ. Autoturismele vor trebui fie să se afle în proprietate, fie să fie achiziționate în leasing.
Copia conformă se va elibera pentru prima dată pentru o perioadă de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 5 ani de la data fabricaţiei. Copia conformă se va elibera pentru prima dată pentru o perioadă de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 5 ani de la data fabricaţiei.
În prezent, copia conformă se eliberează pentru o perioadă de 1 an, 2 ani sau 3 ani, fără a depăși perioada de valabilitate a autorizației de transport alternativ, numai pentru autoturismele care au la data expirării valabilității copiei conforme mai puțin de 15 ani vechime de la data fabricației.
Și pentru copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ sa va aplica un tarif de 1.000 lei.
Pentru autovehiculele deţinute în proprietate de către transportatorul autorizat, copia conformă se va elibera doar pentru mașinile care sunt înmatriculate în judeţul respectiv.
Mașinile folosite pentru transport alternativ vor trebui să afișeze, obligatoriu, pe fiecare din portierele din spate, un ecuson autocolant pe care va fi menționat că derulează „transport alternativ”, localitatea de autorizare, numărul copiei conforme, ultima zi de valabilitate a copiei conforme a autorizației de transport alternativ și numărul de înmatriculare al autoturismului.
Și amenzile aplicate operatorilor de servicii de transport alternativ se majorează.