SONDAJ Frames: Al treilea val COVID? 7 din 10 antreprenori se tem de o nouă închidere a activității / 57% cred că efectele pandemiei se vor vedea cel puțin până la începutul lui 2022

BAROMETRU-FRAMES-PROTEJAM-ROMANIA-INFOGRAFIC1

Pandemia de coronavirus continuă să afecteze semnificativ mediul de afaceri. Dincolo de pierderile din 2020, 7 din 10 antreprenori se tem, în prezent, că al treilea val al pandemiei, care a cuprins deja țările occidentale, le-ar putea bloca din nou activitatea, arată rezultatele unui barometru de opinie realizat de Frames, la comanda Asociației Patronale ,,Protejăm România’’.

57% dintre antreprenori cred că efectele pandemiei se vor vedea cel puțin până la începutul lui 2022. Numai 22% cred că economia va reveni pe linia de plutire în partea a doua a acestui an, în timp ce 19% spun că nu știu cum va evolua situația.

Până să vorbim de revenirea economică, 62% dintre cei intervievați se tem că situația se va înrăutăți din punct de vedere epidemiologic și numai 15% văd perspectivele într-o notă optimistă.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Principala temere este legată de impunerea unor noi restricții care ar afecta mediul de afaceri, menționată de 72% dintre respondenți.

Pe lista provocărilor se mai află, în prim-plan, creșterea prețurilor, amintită de 43% dintre cei chestionați, accentuarea blocajului financiar (29%), scăderea vânzărilor (21%) și plata obligațiilor (taxe, impozite, rate bancare, leasinguri etc.), amintită de 19%.

Pericolul relaxării

Potrivit rezultatelor barometrului, oamenii de afaceri privesc cu îngrijorare modul în care românii au început să trateze pericolul COVID.

58% dintre respondenți afirmă că, pe fondul vaccinării, văd o relaxare în rândul românilor, fapt care riscă să conducă la o creștere a numărului de infectări.

,,Campania de vaccinare a adus un plus de încredere privind perspectivele depășirii pandemiei însă, din păcate, a influențat și comportamentul preventiv al oamenilor. În multe instituții/firme, măsurile de protecție s-au relaxat prematur. Purtarea măștii, utilizarea dezinfectanților și distanțarea socială trebuie să continue, indiferent de dinamica vaccinării.’’, arată concluziile barometrului.

Întrebați ce măsuri au luat pentru a se proteja împotriva pericolului COVID, cei mai mulți dintre respondenți au menționat purtarea măștii de protecție (92%), folosirea dezinfectanților (67%), reorganizarea spațiilor de lucru (52%) și folosirea unor instrumente de monitorizare a temperaturii (32%)

Produsele certificate, în prim plan

,,Față de precedentul barometru, din discuțiile avute cu antreprenorii am sesizat faptul că sunt mult mai atenți la calitatea produselor de siguranță sanitară decât anul trecut.

După ce, în 2020, au existat numeroase exemple de focare de coronavirus apărute ca urmare a folosirii unor produse (măști, dezinfectanți) neautorizate care practic nu ofereau niciun fel de protecție, în acest început de an lucrurile stau cu totul altfel. Marea majoritate a respondenților (81%) afirmă că achiziționează doar produse avizate de Ministerul Sănătății, măști și dezinfectanți a căror calitate este dovedită și certificată oficial’’, se precizează în concluziile cercetării.

Pe lista criteriilor de achiziție, dincolo de certificarea Ministerului Sănătății, au mai fost menționate brandul/marca (62%), prețul (58%), țara de proveniență (32%) și disponibilitatea (16%).

Un standard de protecție

Barometrul comandat de Asociația patronală ,,Protejăm România’’ mai arată un lucru interesant. 73% dintre antreprenorii chestionați spun că nu au nicio garanție că măsurile de protecție sanitară pe care le-au implementat sunt cele cu adevărat eficiente.

Întrebați pe ce bază au făcut achizițiile și au implementat măsurile de siguranță sanitară, 53% au declarat că s-au informat din spațiul public, 24% au apelat la instituțiile statului și numai 17% au contractat serviciile unei firme specializate. Restul au evitat un răspuns.

,,Dincolo de soluțiile promovate în massmedia, de măsurile de reorganizare a spațiilor de lucru, de asigurarea măștilor și produselor dezinfectante, este nevoie de o standardizare a măsurilor specifice de protecție sanitară care să depășească sfera pandemiei actuale.

Am demarat discuțiile cu autoritățile și lucrăm împreună cu experții în domeniu pentru a oferi mediului de afaceri un astfel de instrument construit în conformitate cu legislația națională și standardele europene în materie’’, se mai precizează în concluziile barometrului.

Barometrul ,,Mediul de afaceri, în contextul COVID – Ediția a II-a’’, a fost realizat de compania de consultanță Frames, la comanda Asociației patronale ,,Protejăm România’’, în perioada 14-20 ianuarie 2021, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 230 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ la servicii financiare, HORECA, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 1117 de persoane.

Profilul respondenților a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, 58% bărbați și 42% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Asociația patronală ,,Protejăm România’’ reprezintă o inițiativă a companiilor din sectorul produselor de siguranță sanitară (dezinfectanți, mănuși, măști, materiale specifice etc.). Scopul patronatului este de a pune bazele unui industrii integrate de soluții de siguranță sanitară, care să asigure necesarul de produse pentru piața autohtonă și exporturi, și de a promova legislația necesară pentru asigurarea unui mediu de business sigur în România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: