Pachetul de măsuri care vizează unele creșteri de taxe și creșterea costurilor fixe sunt principalii factori care ar putea reduce din bugetele de investiții pentru companiile din România din anii următori, potrivit sondajului ”Indicele de investiții al ASEBUSS”, o cercetare trimestrială care oferă o imagine complexă asupra climatului investițional din companiile din România.
Conform sondajului, peste 70% dintre managerii și antreprenorii din România au lansat un produs, un serviciu sau un proces nou în organizația pe care o conduc în ultimul an, iar ca urmare a acestei decizii, în unele cazuri, creșterea vânzărilor a fost cu până la 25%.
„Asistăm la o creștere a apetenței pentru inovație în mediul de business din România. Managerii și antreprenorii români sunt mai curajoși și și-au dat seama că nu trebuie să mai aștepte până când produsul sau serviciul nou funcționează perfect ca să îl lanseze. Investiția în inovație a fost prioritară pentru managerii și antreprenorii români în 2023, însă incertitudinea generată de noul pachet de măsuri fiscale ar putea să mai taie din acest avânt investițional în următorul an ”, a declarat prof. Ovidiu Dîmbean-Creța, rectorul ASEBUSS.
Potrivit sondajului, investiția în inovație pentru unii respondenți nu a adus o creștere a vânzărilor până în prezent, însă a avut un impact pozitiv în îmbunătățirea relațiilor cu clienții, în timp ce alții au obținut deja creșteri ale veniturilor cuprinse între 1 și 25% ca urmare a noului produs sau serviciu dezvoltat.
„Pe de altă parte, lipsa de finanțare pentru inovație, lipsa unor potențiali clienți pentru produsul sau serviciul respectiv, precum și deficitul de personal calificat au fost factorii principali pentru care aproape o treime dintre respondenții sondajului ASEBUSS au decis să nu facă investiții în bunuri sau servicii noi în acest an. Pachetul de măsuri care vizează unele creșteri de taxe și creșterea costurilor fixe sunt principalii factori care ar putea reduce din bugetele de investiții din anii următori, fiind menționați de către aproximativ 60% dintre absolvenți. De asemenea, deficitul de personal, creșterea dobânzilor bancare și efectele războiului din Ucraina sunt alte motive care ar putea reduce din sumele alocate investițiilor de către managerii și antreprenorii respondenți”, potrivit comunicatului de presă.
„Atunci când anticipează că ar putea urma perioade economice mai dificile, liderii din companiile din România își fac calculele și sunt mult mai atenți la riscuri. Iar acest lucru s-a observat încă răspunsurile la sondajul din trimestrul anterior, când planurile de noi angajări au fost înghețate de către 44% dintre respondenți, iar 18% au anunțat o reducere a personalului. Cel mai probabil, precauția va fi cuvântul de ordine în bugetele de investiții, cel puțin în următoarele 3 – 6 luni de acum încolo”, a declarat prof. Ovidiu Dîmbean-Creța, rectorul ASEBUSS.
Sondajul a fost realizat în perioada 7 – 25 septembrie 2023 pe un eșantion de peste 100 de manageri și antreprenori care au absolvit sau care studiază în prezent cursurile unui program de MBA oferit de școala de afaceri ASEBUSS. Aceștia activează în toate sectoarele de activitate și fac parte toate promoțiile ASEBUSS de absolvenți și studenți (1993 – 2023). Cei mai mulți dintre respondenți (55%) lucrează într-o companie antreprenorială românească, în timp ce 34% ocupă roluri de conducere în multinaționale.