Peste jumătate (56%) dintre managerii și antreprenorii din România au majorat cheltuielile alocate investițiilor în 2023 prin comparație cu anul anterior, în timp ce 27% dintre aceștia au menținut nivelul investițiilor la același nivel cu anul 2022, arată rezultatele sondajului „Indicele de investiții al ASEBUSS”, o cercetare trimestrială care oferă o imagine complexă asupra climatului investițional din companiile din România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Sondajul a fost realizat în perioada 17 ianuarie – 1 februarie 2023 pe un eșantion de aproximativ 230 de manageri și antreprenori care au absolvit sau care studiază în prezent cursurile unui program de MBA oferit de școala de afaceri ASEBUSS.

„Managerii și antreprenorii din România au învățat să își calculeze foarte bine riscurile unei investiții mai ales în vremuri incerte pentru economie, iar acest lucru le-a dat curaj să investească mai mult, pentru că și-au dat seama că altfel nu pot duce business-ul la următorul nivel. Iar destinațiile de investiții prioritare în 2023 – digitalizarea, educația angajaților și îmbunătățirea proceselor de business – arată că liderii locali și-au însușit decizii de business asociate mai degrabă cu economiile dezvoltate” , a declarat prof. Ovidiu Dîmbean-Creța, rectorul ASEBUSS.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Din totalul managerilor și antreprenorilor care au declarat că au majorat bugetul de investiții din acest an față de anul precedent, 23% au spus că bugetul de investiții reprezintă peste 20% din cheltuielile totale ale companiei în 2023. De asemenea, tot 23% dintre respondenți au declarat că investițiile reprezintă între 10 și 20% din bugetul total de cheltuieli din 2023.

În schimb, un sfert (26%) dintre respondenții sondajului ASEBUSS au declarat că vor aloca mai puțin de 5% din bugetul de cheltuieli al companiei în 2023 către investiții.

În ceea ce privește destinațiile prioritare de investiții pentru 2023, rezultatele sondajului ASEBUSS arată că, pentru oamenii de afaceri români, pe primele locuri sunt soluțiile software (53% dintre respondenți au spus că reprezintă o investiție prioritară), urmate de îmbunătățirea proceselor de afaceri (49% dintre respondenți) și de educația și trainingul angajaților (43% dintre respondenți). La polul opus, cu cel mai redus număr de respondenți, se află achiziția de terenuri sau clădiri, care reprezintă o prioritate doar pentru 9% dintre respondenții la această întrebare în 2023.

Indicele de investiții al ASEBUSS este, începând din acest an, un studiu trimestrial realizat în rândul absolvenților și studenților școlii de afaceri, pentru a arăta dinamica investițiilor realizate de manageri și de antreprenori și pentru a oferi o imagine complexă asupra climatului investițional din companiile din România. 

La prima ediție a studiului au participat aproximativ 230 de manageri și antreprenori din toate sectoarele de activitate și din toate promoțiile ASEBUSS de absolvenți și studenți (1993 – 2023). Cei mai mulți dintre respondenți (56%) lucrează într-o companie antreprenorială românească, în timp ce 37% ocupă roluri de conducere în multinaționale.