Primăria Capitalei a anulat joi și a treia licitație pentru achiziția primelor 100 de autobuze electrice, motivul fiind ofertele neconforme pe care le-au depus cei trei ofertanți: Solaris Bus (Polonia), Karsan Automotive (Turcia) și Temsa – Skoda Electric (Turcia). Anularea licitației vine în aceeași zi în care Consiliul General a aprobat o cerere de finanțare pentru 22 de troleibuze noi.
Licitația pentru 100 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri și stațiile de încărcare aferente a fost lansată în 16 decembrie 2021, dar PMB a primit doar trei oferte, deși viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu, anunța în ianuarie că sunt 10 firme care s-au înscris la licitație.
Contractul pentru 100 de autobuze electrice de 12 metri lungime are o valoare de aproximativ 300 de milioane de lei, este finanțat din fonduri europene pe exercițiul 2014-2020, deci cu termen limită anul 2023.
Potrivit Asociației Metrou Ușor, ofertanții au fost descalificați din motive tehnice: „Caietul de sarcini ce a împiedicat majoritatea producătorilor consacrați să participe. Principala reclamație a acestora a vizat cerința echipării autobuzelor atât cu baterii, cât și cu supercondensatori, într-o formulă care să fie deja omologată. Supercondensatorii reprezintă un sistem de stocare a energiei recuperate la frânare, în acest mod fiind redus consumul energetic. Acest sistem este utilizat frecvent la autobuzele hibrid (de exemplu Citaro C2 Hybrid de la STB). În cazul autobuzelor cu baterii, această dotare nu are sens, întrucât bateriile îndeplinesc deja acest rol. Asociația “Metrou Ușor” condamnă incapacitatea municipalității bucureștene de a cumpăra autobuze electrice. Îndemnăm la reluarea urgentă a licitației, cu un caiet de sarcini echilibrat, care să NU îndepărteze producătorii consacrați”.
Potrivit caietului de sarcini, autobuzele cu tracţiune complet electrică vor avea o autonomie de cel puţin 200 de kilometri între două încărcări succesive, infrastructura de încărcare aferentă, atât staţii de încărcare lentă (în depouri) cât şi pe traseu (încărcare rapidă). Podeaua trebuie să fie coborâtă pe toată lungimea autobuzului, sunt prevăzute trei uşi duble şi instalaţie de climatizare (AC) pentru şofer şi călători. Capacitatea va fi de minimum 80 de călători, din care 24-32 de călători pe scaune.
În vara anului trecut, Consiliul General a aprobat majorarea prețului pentru un autobuz electric de la 480.000 la 620.000 euro: „Având în vedere faptul că au trecut aproape trei ani de la stabilirea preţului estimativ al unui autobuz electric, cât şi faptul că în perioada 2019-2020 au fost anulate două proceduri de achiziţie publică întrucât ofertanţii au depus oferte neconforme/ inadmisibile din punct de vedere tehnic sau financiar, a fost iniţiată o procedură pentru consultarea pieţei”.
Două treimi din cele 1.530 de autobuze STB au durata normală de funcţionare depăşită şi poluează masiv
Primăria Capitalei mai arată că, din cele 1.530 de autobuze din parcul STB, două treimi au durata normală de funcţionare depăşită şi normele de poluare E3 şi E4 (500 autobuze Euro 3 au 15 ani vechime respectiv 500 de autobuze E4 cu 12 ani). Alte 400 de unităţi achiziţionate în 2018 sunt Euro 6 (diesel) iar cele mai „moderne” sunt autobuzele hibrid, 130 de unităţi, tot E6.