onstructorul auto franco-italian Stellantis a început să recruteze majoritatea inginerilor săi din ţări cu salarii mici precum Maroc, India şi Brazilia, pe măsură ce grupul îşi reduce cheltuielile pentru a face faţă concurenţei vehiculelor electrice chineze ieftine şi încetinirii cererii, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
Potrivit unor surse din apropierea acestui dosar, producătorul automobilelor marca Jeep, Opel şi Chrysler angajează ingineri în ţările unde aceştia sunt plătiţi cu maxim 50.000 de euro (53.000 de dolari) pe an. Comparativ, angajarea unui inginer în locuri precum Paris şi Detroit costă de până la cinci ori mai mult.
În prezent constructorii auto occidentali încep să resimtă o încetinire a cererii de automobile electrice, într-un context în care se luptă pentru a construi vehicule cu prețuri mai accesibile. Producători precum Tesla şi Volkswagen au început să facă disponibilizări şi să mute producţia în locaţii mai ieftine. Deşi presiunea este mai mare asupra constructorilor de masă, şi producători premium precum BMW recrutează ingineri în India şi alte părţi pentru a atrage talentele locale.
Sursele citate de Bloomberg precizează că Stellantis, care a pierdut cote de piaţă în anumite ţări, şi-a propus ca aproximativ două treimi din inginerii companiei să fie în ţări cu salarii mici, pe termen lung.
“Vom continua să ne optimizăm costurile cu mâna de lucru, acest lucru este important atât pentru locurile muncă de tip white collar cât şi pentru cele de tip white collar”, a declarat recent directorul financiar de la Stellantis, Natalie Knight.
Sursele subliniază că pachetul salarial pentru inginerii din SUA şi Franţa este unul de ordinul 150.000-200.000 de dolari pe an, incluzând beneficiile. Comparativ, inginerii din ţări precum Mexic, Brazilia şi India costă doar 20% până la 30% din acea sumă, au precizat sursele.
Pe lângă reducerile de costuri, noii ingineri angajaţi ar urma să ajute la creşterea expertizei în domenii precum software, inteligenţă artificială şi celule pentru baterii electrice, a declarat un purtător de cuvânt de la Stellantis. Industria auto este un mediu concurenţial global care trece printr-o “amplă transformare odată cu avansul jucătorilor chinezi”, a precizat purtătorul de cuvânt.
Stellantis se alătură competitorilor, precum Renault, care caută ingineri şi specialişti în software pe pieţele emergente.
În ultimii ani, Renault a eliminat aproximativ 1.500 de poziţii de ingineri în Franţa şi a extins echipele de specialişti din zone precum România, Brazilia şi Coreea de Sud. La un eveniment cu presa care a avut loc recent, directorul general de la Renault, Luca de Meo a lăudat “nivelul ridicat de competenţă” din India, în domenii precum inginerie cloud, inteligenţă artificială şi conducere autonomă.
Însă planurile Stellantis creează tensiuni politice. Grupul auto este supus unor presiuni din ce în ce mai mari în Italia, unde guvernul critică planurile vizând eliminarea mai multor mii de locuri de muncă. De asemenea, muncitorii din Italia şi Franţa s-au plâns că măsurile de reducere a costurilor au dus la creşterea programului de lucru şi condiţii de muncă neconforme în anumite uzine.