CNAIR va suspenda licitația pentru lucrări pe primul lot al Drumului Expres Oradea-Arad ca urmare a unei contestații pe care constructorul Strabag (Austria) a depus-o marți, 9 aprilie la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, conform documentelor pe care le-a studiat Economedia. Practic, Strabag este primul mare constructor interesat de proiectul Drumului Expres Oradea -Arad (trei contracte de aproape 10 miliarde lei), dar și primul care întârzie procedura de achiziție. Strabag susține că, la solicitările de clarificare transmise la jumătatea lunii martie, CNAIR nu a răspuns în termen și a menținut termenul -limită de depunere a ofertelor pentru miercuri, 10 aprilie. Contestația constructorului va duce automat la suspendarea procedurii și prelungirea termenului pentru depunerea ofertelor. Dacă va fi admisă, atunci CNAIR trebuie să răspundă solicitărilor de clarificare.
Conform informațiilor Economedia, constructorii au reclamat termenul de execuție de doar 24 de luni (chiar dacă sunt la câmpie loturile sunt lungi) și gropile de împrumut greu de găsit pentru milioanele de metri cubi de terasamente. De exemplu, pentru A 7, UMB are termen de 30 de luni pentru loturile lungi.
Strabag, în asociere cu Geiger a finalizat luna trecută Drumul Expres Oradea-Borș II , iar în acest moment nu mai are în execuție niciun contract pentru infrastructura mare (rutier), dar ar putea câștiga contracte de sute de milioane lei pentru legătura Timișoara-Autostrada A 1 sau modernizare DN 73 (Analiza Economedia, aici)
Licitația pentru primul lot al Drumului Expres Oradea – Arad a fost publicată în SEAP pe 22 februarie, costul estimat pentru lotul Oradea – Salonta cu o lungime de 33,7 km fiind cuprins între 2,7 și 3,1 miliarde lei. Drumul Expres are o lungime totală de 120 km, cu punct de trecere a frontierei nou între România și Ungaria la Salonta (jud. Bihor), iar în ultimele luni a avut un parcurs fulger, una dintre explicații fiind componenta strategică a Drumului Expres pe traseul Marea Baltică, Marea Neagră, Marea Egee, cel mai scurt traseu din nordul în sudul Europei și continuarea cu viitoarea Autostradă Timișoara – Moravița – Belgrad (legătura cu Serbia).
Contestația pe care a depus-o Strabag pentru primul lot al DEx 11 :
Drumul Expres Oradea – Arad are trei loturi, iar durata de realizare este de 24 de luni. Chiar dacă vor fi la câmpie, lotul 3 de 47 de kilometir va fi cel mai lung din România:
– Lotul 1 (33,7 km), la care se adaugă drumul de legatură dintre DN 79 și Salonta (5,3 km).
– Lotul 2 (39,7 km), la care se adaugă drumul de legatură până la granița cu Ungaria (10 km)
– Lotul 3 (47,07 km), la care se adaugă drumul de legatură cu zona industrială Arad Vest (2,9 km).
Pe lotul 1 Oradea – Salonta sunt proiectate 32 de poduri și pasaje cel mai lung fiind pasajul de la km. 4 peste linia de tren Timișoara – Oradea, pasaj cu o lungime de 727 metri. Un alt pasaj cu o lungime semnificativă, 449 metri este la km. 0, Pasajul Meșteșugarilor.