Circa 80% din succesul organizațiilor depinde în mare măsură de adaptarea liderilor la cerințele în permanentă schimbare din piața muncii. Din păcate, 57% dintre acestea nu sunt pregătite să facă față schimbărilor bruște de pe piața muncii, potrivit studiului Deloitte 2024 Global Human Capital Trends pentru România.
Schimbările bruște din piața muncii adună mulți factori care le împiedică pe unele companii să fie pregătite constant. Aproximativ 37% dintre companii frânează inițiativele legate de pregătirea liderilor din cauza celorlalte priorități ale organizației, 36% din cauza înțelegerii insuficiente a problemei, a riscurilor și oportunităților pe care le implică și 32% dintre acestea din cauza unor alte constrângeri interne, conform comunicatului de presă.
Studiul mai arată că 77% din succesul companiilor mai depinde și de căutarea unor modalități mai bune de evaluare a performanței și valorilor angajaților, dincolo de productivitatea tradițională. Dar, 41% dintre companii se confruntă cu obstacole precum constrângerile interne, 37% cu înțelegerea insuficientă a problemei și a riscurilor și oportunităților asociate și 32% cu lipsa implicării liderilor.
Pentru a îmbunătăți rata succesului, 67% dintre organizații ar trebui să ia în calcul regândirea modului de lucru, a locului de desfășurare a activității și a forței de muncă, în concordanță cu evoluțiile tehnologice. Progresul în această direcție este îngreunat de provocări asemănătoare cum ar fi neînțelegerea problemei și a riscurilor și oportunităților asociate (40%), lipsa implicării liderilor (36%) și constrângerile interne (31%).
Participanții la studiu consideră că pentru a atinge succesul este foarte important ca imaginația și curiozitatea angajaților să țină pasul cu inovația tehnologică în proporție de 68%.
Cu toate acestea, 38% dintre participanți spun că angajatorii lor se află în stadii avansate de abordare a acestui aspect, dar neînțelegerea problemei și a oportunităților acestora este principala cauză ce îi împiedică să rezolve această chestiune.
Estimativ pe termen mediu, în următorii trei ani factorii care vor influența cel mai mult succesul organizațiilor din România sunt încrederea și transparența în relația dintre angajați și organizație (26%), regândirea modului de lucru, a locului de desfășurare a activității și a forței de muncă în concordanță cu evoluțiile tehnologice (14%) și impactul pe care interacțiunea cu organizația îl are asupra fiecărui om (13%).
„Rezultatele studiului indică faptul că angajatorii din România trebuie să acorde o atenție tot mai mare schimbărilor din piața muncii, prezente și viitoare, și să ia măsuri concrete pentru abordarea lor cu succes. Și, în contextul evoluțiilor exponențiale din domeniul tehnologiei, care creează incertitudine în rândul angajaților, unul dintre aspectele urgente este cel legat de asigurarea sustenabilității capitalului uman, care presupune, în linii mari, ca fiecare om să rămână cu un beneficiu în urma interacțiunii de orice natură cu organizația în cauză. Aproape trei sferturi dintre participanții români la sondaj susțin că acest aspect este foarte important pentru succesul companiei din care fac parte, însă doar 6% îl abordează cu succes, iar 42% fac progrese reale în această direcție. Așadar, pe termen mediu cel puțin, capitalul uman va rămâne în centrul preocupărilor angajatorilor din România, în special în sensul stimulării imaginației și curiozității umane pentru a ține pasul cu inovațiile tehnologice”, a declarat Raluca Bontaș, Partener, Deloitte România.
Pentru 66% dintre organizații este foarte important ca departamentele de resurse umane să treacă de la funcția operațională la o abordare interdepartamentală, însă și în acest caz principala inconveniență constă în capabilitatea redusă de înțelegere a gravității problemei și ale oportunităților asociate (38%).
Studiul realizat de Deloitte pentru România a fost efectuat cu ajutorul a peste 450 de lideri de business și de resurse umane din diferite industrii, printre care servicii financiare, produse de consum și energie și resurse, din organizații de diverse mărimi, inclusiv companii mari, cu până la 10.000 de angajați.