Studiu: Doar 16% dintre români intenționează să cumpere o mașină electrică în următorul an. Prețul ridicat reprezintă principalul impediment

qr code quishing masini electrice Sursa foto: Eset

Mașinile electrice în ultimii ani au devenit un subiect de interes câștigând treptat popularitate, însă intenția de cumpărare este mică. Doar 16% dintre români intenționează să cumpere o mașină electrică în următorul an, conform unui studiu realizat pentru platforma despre-energie.ro. Aproximativ 26% dintre respondenți nu pot lua o decizie cu privire la achiziție, iar 58% nu vor să facă o astfel de achiziție în viitorul apropiat.

Segmentul de populație cel mai interesat de mașini electrice este reprezentat de tineri. Rezultatele studiului arată că 42% dintre tinerii de până în 35 de ani sunt în mai mare măsură interesați să achiziționeze o astfel de mașină în următorul an comparativ cu respondenții din celelalte grupe de vârstă.

Circa 88% dintre respondenți se declară intimidați de prețul ridicat de achiziție, iar 56% și-ar dori să își încarce mașina la stația montată la domiciliu, potrivit comunicatului de presă.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Motivele achiziționării mașinilor electrice

Participanții la studiu au indicat motivele unei astfel de achiziții: reducerea poluării (42%), costurile mai reduse de întreținere și de alimentare față de automobilele cu motoare convenționale (24,7%), performanțele tehnice avansate pe care le înglobează (11,6%), dar și beneficiile fiscale și subvențiile de care se pot bucura prin achiziția unui astfel de vehicul (9,6%).

Impedimente ale achiziției

Prețul total ridicat reprezintă pentru 88% dintre respondenți principalul impediment în achiziționarea unei mașini electrice. Doar 12% dintre cei întrebați nu văd în prețul de achiziție un motiv de renunțare.

În proporție de 85% dintre respondenți consideră că infrastructura de stații de încărcare este insuficient dezvoltată, iar din acest motiv nu se pot decide să devină cumpărători de mașini electrice. Totuși acest aspect nu îi intimidează pe 15% dintre respondenți. Peste 40% dintre cei ce consideră că infrastructura de încărcare nu e o problemă sunt tineri cu vârsta cuprinsă între 26 și 35 de ani.

Potrivit studiului, un alt impediment este autonomia limitată a vehiculelor electrice. Aproximativ 82% dintre respondenți sunt îngrijorați de faptul că mașinile electrice nu au o autonomie suficientă pentru deplasări lungi, iar în rândul acestora peste jumătate au vârsta cuprinsă între 35 și 55 de ani. Scăderea subvenției acordate de stat, semnalată de 80% dintre respondenți, completează lista motivelor care îi fac pe români să amâne cumpărarea unei mașini electrice.

Metoda de încărcare a mașinilor electrice

În ciuda impedimentelor, cei mai mulți români care și-ar cumpăra o mașină electrică ar prefera să o încarce acasă. Conform studiului, 56% dintre respondenți ar instala o stație de încărcare la domiciliu, în timp ce restul de 44% sunt deschiși să folosească stațiile publice de încărcare, atunci când este nevoie. În rândul celor care preferă stații publice de încărcare, 75%  dintre aceștia sunt femei.

Studiul a fost realiat de Sondaje Marketing Relații Publice SRL pentru platforma despre-energie.ro. Acesta s-a desfășurat pe un eșantion reprezentativ național de 1.004 persoane fizice, cu vârsta peste 18 ani și a fost realizat  în perioada 26 august -11septembrie 2024.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: