Companiile continuă să investească în tehnologii emergente, iar anul acesta procentajul investițiilor în GenAI a crescut cu 5% față de anul 2024. Aproape jumătate dintre companii (47%) au investit în inteligență artificială generativă, în proporție mai mare comparativ cu procentajul de 43% înregistrat anul trecut. Circa 43% dintre companii investesc în internetul lucrurilor (IoT) și 33% în tehnologia 5G, o tendință în creștere de la 39% și, respectiv, 27% în 2024, arată datele unui studiu realizat de compania EY.
Potrivit studiului, circa 51% dintre întreprinderile respondente cu directori executivi implicați în deciziile privind noile tehnologii investesc în GenAI, comparativ cu 44% dintre organizațiile în care directorul executiv este mai puțin implicat.
De asemenea, companiile se străduiesc să transforme testele tehnologice în implementări reale.
În ciuda tendinței încurajatoare de creștere a investițiilor în tehnologii emergente, cercetarea constată că prea multe organizații sunt încă doar în modul de testare.
Un exemplu în acest sens implică investițiile în IoT care cresc de la an la an, iar proporția întreprinderilor cu implementări IoT active este în declin, care au scăzut la 16% în acest an, comparativ cu 19% în 2024.
De asemenea, implementările active de edge computing au rămas stabile de la an la an, la 22% – în timp ce doar 1% dintre organizațiile care au răspuns au implementări active de GenAI.
„Pe lângă faptul că reprezintă o provocare pentru deblocarea valorii pe termen lung, eșecul de a depăși faza de testare înseamnă că întreprinderile riscă să piardă impactul pe care îl au diferite tehnologii implementate simultan, un domeniu în care aproape patru din cinci organizații (79%) doresc să obțină mai multe rezultate. Ar putea exista, de asemenea, pericolul ca prea multe inițiative în domeniul tehnologiilor emergente să se desfășoare în mod izolat, ceea ce ar limita astfel beneficiile comerciale rezultate”, a declarat Rob Atkinson, EY UK&I Technology, Media & Entertainment and Telecommunications Market Leader.
Conform studiului, 73% dintre respondenți afirmă că au nevoie de o mai bună înțelegere a peisajului în schimbare al furnizorilor, reflectând un mediu în care ecosistemele colaborative, care includ alianțe între diferiți furnizori de tehnologie, devin o regulă. Mai mult de jumătate (56%) dintre respondenții la studiu consideră că nu cunosc partenerii suplimentari ai furnizorilor lor de tehnologie. În plus, mai puțin de o treime dintre organizații sunt foarte bine informate cu privire la noile capacități ale tehnologiei mobile, cum ar fi interfața de programare a aplicațiilor de rețea (32%) și rețeaua 5G (26%).
„În contextul transformării digitale accelerate, este esențial ca furnizorii TIC să își revizuiască strategiile pentru a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale companiilor. O înțelegere profundă a afacerii și a contextului specific în care operează clienții este esențială pentru a oferi soluții relevante și eficiente. Colaborarea eficientă în cadrul ecosistemelor și adaptarea la noile tehnologii sunt, de asemenea, esențiale pentru a maximiza beneficiile investițiilor în tehnologie, facilitând astfel o tranziție de succes către un viitor digital”, a declarat Cătălina Dodu, Partener, Cybersecurity Leader EY South Cluster și Technology Leader EY România.
Potrivit studiului, o treime (33%) dintre respondenți au pus accentul pe capacitatea furnizorilor de a oferi rezultate de afaceri măsurabile și capacitatea de a oferi acces la un ecosistem robust de parteneri (33%). Capacitatea de a se adapta și de a integra diferite tehnologii este, de asemenea, importantă pentru unul din patru (25%) dintre cei intervievați. Aceste atribute se situează înaintea prețurilor bazate pe calitate (10%), ceea ce indică faptul că, atunci când evaluează furnizorii, organizațiile nu se uită doar la avantajele de cost.
Mai mult de o treime (35%) dintre respondenții din toate sectoarele intenționează să reducă numărul de furnizori TIC pe care îi utilizează în următoarele 12 luni.
Studiul EY Reimagining Industry Futures Study 2025 se bazează pe un sondaj online realizat pe 1 635 de companii din 26 de țări din opt sectoare industriale. Acesta a fost realizat în luna noiembrie a 2024, acesta a fost cel de-al șaselea val al acestui sondaj anual. Împărțiți în funcție de sectorul de activitate, 33% dintre respondenți proveneau din departamentele IT, fiind reprezentați și departamentele de operațiuni (26%), dezvoltare de produse (21%) și marketing (19%).