Tinerii din românia investesc mai mult în experiențe și tehnologie, iar cele generațiile mai mature investesc în planuri de siguranță sau economisesc. Cu toate acestea, românii au aceleași dorințe, precum dorința de stabilitate financiară și planficiare responsabilă, potrivit studiului „Despre Bani 1:1 – Diferențe și asemănări între generații”, realizat de Raiffeisen Bank România în parteneriat cu Appinio.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Economisirea, un reflex comun tuturor generațiilor

70% dintre participanții la studiu declară că au economii, majoritatea fiind păstrate în conturi de economii.

Motivațiile diferă de la o generație la alta:

  • Generația Z economisește pentru vacanțe și hobby-uri
  • Generațiile Y și X pentru copii și familie
  • Baby Boomers pentru situații de urgență sau cheltuieli neprevăzute

Indiferent de vârstă, 9 din 10 români consideră că este important să aibă economii, iar 85% cred că banii trebuie gestionați cu grijă, recunoscând efortul pe care îl presupune obținerea lor.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Tinerii au încredere în tehnologie, seniorii preferă interacțiunile offline 

Tehnologia este privită pozitiv de majoritatea respondenților: 8 din 10 români cred că digitalizarea face gestionarea banilor mai ușoară. Totuși, există diferențe clare între generații:

  • Tinerii folosesc aplicații mobile și carduri
  • Generațiile mai în vârstă rămân atașate numerarului și interacțiunilor față în față la bancă.

Aproximativ 40% dintre români folosesc activ aplicațiile bancare mobile, însă procentul este semnificativ mai mic în rândul Baby Boomers, unde neîncrederea în plățile digitale și teama de fraudă sunt mai ridicate.

Diferențele care unesc

Conform studiului, 6 din 10 români recunosc că există conflicte între generații atunci când vine vorba despre bani. Generațiile mai tinere se simt adesea judecate pentru deschiderea către tehnologie și cheltuieli spontane, în timp ce persoanele mai în vârstă consideră că tinerii „au prea multă încredere” și sunt mai puțin prudenți. Totuși, studiul arată și un aspect optimist: generațiile sunt dispuse să învețe una de la alta.

Tinerii caută sfaturi despre economisire, iar seniorii apreciază ajutorul celor mai tineri în utilizarea aplicațiilor bancare și protejarea împotriva fraudelor online.

Valori care traversează vârstele

Dincolo de diferențe, românii se regăsesc în aceleași principii:

  • Plata la timp a cheltuielilor esențiale,
  • Prudența în cheltuieli,
  • Evitarea datoriilor inutile,
  • Planificarea bugetului lunar.

Aceste valori comune arată că, în ciuda ritmului diferit în care se raportează la tehnologie, generațiile din România au în comun dorința de stabilitate și echilibru financiar.

„Diferențele dintre generații nu sunt o barieră, ci o oportunitate de dialog. Fiecare generație are ceva de oferit, tinerii aduc inovație și deschidere, iar cei cu experiență vin cu echilibru și prudență. În bancă, la fel ca în familie, înțelegerea și schimbul de perspective ne ajută să luăm decizii mai bune pentru viitor”, spune Laura Mihăilă, Directoare de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România.