Tesla a anunțat vineri că reduce prețul abonamentului la sistemul său premium de asistență pentru șofer pentru clienții din SUA, transmite CNBC.
Comercializat sub denumirea de pachet Full Self-Driving, sau FSD, clienții Tesla vor plăti acum 99 de dolari pe lună, față de 199 de dolari anterior.
Reducerea prețului este în contradicție cu promisiunile anterioare ale directorului general Elon Musk, care a spus în repetate rânduri că costul FSD va crește pe măsură ce Tesla adaugă caracteristici și funcționalități sistemului.
“Prețul FSD va continua să crească pe măsură ce software-ul se apropie de capacitatea completă de autoconducere cu aprobarea autorităților de reglementare”, a scris Musk pe Twitter, cunoscut acum sub numele de X, la 18 mai 2020. El a spus că în acel moment “valoarea FSD este probabil undeva la peste 100.000 de dolari″ pe mașină.
În ciuda numelui său de marcă, opțiunea FSD a companiei de astăzi nu face ca vehiculele Tesla să fie autonome sau funcționale ca robotaxi.
Musk a promis acționarilor și clienților un robotaxi de ani de zile și a declarat că vehiculele lor existente vor deveni în curând autonome după o actualizare de software over-the-air.
El le-a spus investitorilor, în cadrul unei convorbiri telefonice din 2019, că conducerea autonomă va transforma Tesla într-o companie cu o capitalizare de piață de 500 de miliarde de dolari, față de aproximativ 42 de miliarde de dolari la acel moment. (Compania valorează astăzi peste 500 de miliarde de dolari chiar și fără să fi dezvoltat o mașină autonomă). Tesla a strâns peste 2 miliarde de dolari prin datorii și acțiuni după apel.
Într-un anunț care este acum afișat unor șoferi prin intermediul ecranelor tactile din mașinile lor, Tesla spune: “Conducerea automată completă (supravegheată) vă poate conduce mașina Tesla aproape oriunde. Aceasta va efectua schimbări de bandă, va selecta bifurcații pentru a urma traseul de navigație, va naviga în jurul altor vehicule și obiecte și va efectua viraje la stânga și la dreapta. Trebuie să fie utilizată cu precauție suplimentară și cu un șofer atent. Nu face ca vehiculul dumneavoastră să fie autonom. Nu vă lăsați dus de val!”
Compania folosește senzori pe volan și camere de luat vederi din cabină, poziționate deasupra oglinzii retrovizoare, pentru a determina dacă un șofer este atent sau nu și îi va avertiza în mod sonor pe șoferi să își țină ochii pe drum sau mâinile pe volan.
În 2022, Departamentul pentru autovehicule din California a acuzat în mod oficial Tesla că s-a angajat în practici înșelătoare în legătură cu comercializarea sistemelor sale de asistență pentru șoferi, inclusiv a pachetului standard Autopilot și FSD în SUA, potrivit unor documente depuse la o agenție administrativă de stat.
Între timp, compania Waymo, deținută de Alphabet, operează în prezent servicii comerciale de robotaxi în mai multe orașe din SUA. De asemenea, compania a încheiat recent un parteneriat cu Uber Eats pentru livrarea de alimente fără șofer. În China, unitatea autonomă a Didi operează comercial pe piețe precum Guangzhou. Companii precum Wayve, finanțată de Bill Gates, în Marea Britanie, și Zoox, de la Amazon, în SUA, testează, de asemenea, robotaxi.
În cadrul unei campanii de promovare a vânzărilor de sfârșit de trimestru, luna trecută, Musk a impus ca tot personalul de vânzări și service să instaleze și să facă o demonstrație a FSD pentru clienți înainte de a le preda cheile. El a scris într-un e-mail adresat angajaților: “Aproape nimeni nu realizează de fapt cât de bine funcționează (supravegheat) FSD. Știu că acest lucru va încetini procesul de livrare, dar este totuși o cerință dură”.
După aceea, Tesla a anunțat, de asemenea, că va oferi o lună de probă gratuită a FSD tuturor clienților din America de Nord.
Reacțiile proprietarilor la cea mai recentă versiune a FSD au fost mixte: unii fani au fost impresionați, iar mulți șoferi preocupați de siguranță au renunțat la versiunea de încercare gratuită a FSD, considerând-o inconsecventă și nesigură.
De asemenea, Musk a promis recent că va “dezvălui” un nou robotaxi dedicat pe 8 august. Dezvăluirile Tesla sunt evenimente de marketing și nu indică o dată pentru începerea producției și a livrărilor.De exemplu, Tesla a dezvăluit o nouă versiune a Roadsterului și un camion de mare tonaj complet electric numit Semi în 2017 și nu a început livrările Semi până în decembrie 2022.Încă nu a produs noua versiune a Roadsterului.
Tesla nu a răspuns la o solicitare pentru mai multe informații, inclusiv dacă reducerea de preț anunțată vineri este permanentă sau temporară.