Testul lui Grindeanu. Ce va decide Ministrul Transporturilor pentru șantierele Aktor și Tirrena Scavi. Argumente pro și contra rezilierii contractelor

transporturi, Autostrada Sibiu-Pitesti, semnare contract, Sorin Grindeanu, Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

La sfârșitul anului, Ministerul Transporturilor prin Compania de Drumuri trebuie să prezinte raportul de progres pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie, două mari contracte cu șantiere mult întârziate fiind pasibile de ,,cartonașul roșu” adică a treia serie de certificate negative care deschid calea eventualelor rezilieri de contracte. Este vorba despre primul lot al Drumului Expres Craiova-Pitești (constructor Tirrena Scavi-Italia) și lotul 3 al Autostrăzii București Sud (constructor Aktor -Grecia). Rezilierea nu este o simplă decizie administrativă a CNAIR, ci ultimul cuvânt îl are ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Este, totodată și o decizie politică, în coaliție, CNAIR fiind sub control PNL prin directorul general Cristian Pistol și secretarul de stat Ionel Scrioșteanu (responsabil cu transportul rutier). Ministrul Grindeanu i-a amenințat pe cei doi constructori (cu rezilierea) încă de la începutul verii, dar a subliniat că rolul certificatelor intermediare este acela de a-i impulsiona pe constructori să respecte graficele și să recupereze eventualele întârzieri, nu să se ajungă la încetarea contactelor și, cel mai probabil, la acțiuni în justiție pe care CNAIR riscă să le piardă.

Pentru lotul Craiova-Balș (Pielești) șantierul este blocat la 53 %, deși constructorul s-a angajat să execute 7 %/lună, iar pentru lotul A 0 A1-Bragadiru, lucrările sunt la aprox. 15 % cu o ușoară creștere a ritmului, dar insuficient pentru a recupera întârzierea uriașă. Contractual, Tirrena Scavi trebuie să termine lucrările la sfârșitul anului, iar Aktor la sfârșitul anului viitor. În actualul ritm, niciunul dintre cele două contracte nu se încheie în decembrie 2023, la sfârșitul perioadei de decontare pe POIM, deci sumele vor fi transferate pe POT 2021-2027.

Așadar, eventuala reziliere pentru unul sau pentru ambele contracte, ajunge pe masa ministrului Grindeanu care trebuie să ia cea mai bune decizie în beneficiul conducătorilor auto. Rezilierea contractelor ar da un semnal puternic în piață și ar transmite că, Ministerul Transporturilor și CNAIR nu mai tolerează constructori neserioși care nu respectă termenele, dar ar deschide o perioadă de câteva luni bune pentru procedurile de achiziție fără a avea garanția semnării noilor contracte în 2023. Pe de altă parte, prelungirea contractelor cu Aktor sau/și cu Tirrena fără o mobilizare reală în șantier ar însemna că sistemul certificatelor intermediare negative a fost ineficient, dar CNAIR și Ministerul Transporturilor nu își asumă o asemenea decizie.

Varianta de rezervă

Legea achizițiilor publice (modificată prin OUG) se aplică inclusiv pentru contractele în derulare și permite continuarea lucrărilor -după reziliere-cu antreprenorii care au depus oferte în procedura de licitație : ,,Rezilierea sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică din motive independente de autoritatea contractantă și care nu se datorează sub nicio formă culpei Autorității Contractante, iar autoritatea contractantă a acționat cu diligență pe parcursul implementării contractului, poate întruni condițiile prevăzute la art. 104 din lege.”

(3) În situația prevăzută la alin. (2) autoritatea contractantă are obligaţia de a invita la negociere cel puțin ofertanții declarați admisibili la procedura de achiziție care a stat la baza semnării contractului inițial. În orice situaţie, numărul minim de ofertanți invitați la negociere trebuie să fie suficient pentru a se asigura o concurenţă reală si nu poate fi mai mic de 3.”

(4) În situația în care, numărul minim de ofertanți prevăzut la alin. (3) nu poate fi asigurat dintre ofertanții declarați admisibili inițial, autoritatea contractantă are obligația de a invita la negociere și alți operatori economici.”

Pentru ambele contracte, Ministerul Transporturilor și CNAIR au întârziat exproprierile și eliberarea avizelor, dar nu de natură a întârzia semnificativ proiectul. Însă, aceste neîndepliniri ale obligațiilor autorității contractante pot fi folosite de constructori într-un eventual proces.

Alți constructori care au primit certificate negative pentru întârzieri pe șantiere : Astaldi (pentru Pod Brăila) dar nu se pune problema rezilierii contractului, Todini pentru drumul expres de la Timișoara sau Nurol (pentru Autostrada Transilvania cu mențiunea că turcii sunt la primul certificat intermediar negativ)

 

 

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *