Ministerul Transporturilor va anunța în perioada imediat următoare administratorii profesioniști selectați pentru Consiliile de Administrație la Compania de Drumuri (CNAIR) Compania Națională pentru Investiții Rutiere (CNIR), CFR Infrastructură și Metrorex, conform obligațiilor asumate prin PNRR, cu termen limită de selecție 31 decembrie 2022.
Schimbarea paradigmei, adică desființarea sinecurilor, în prezent CA-urile companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor fiind populate cu oameni și pile de partid, trebuie să fie baza unui management profesionist pentru următorii 4 ani, Consiliile de Administrație urmând să desemneze prin vot și directorul general – funcția executivă – care poate fi ales dintre administratori.
Spre deosebire de concursurile organizate în interiorul ministerului pentru alte companii, unde PSD și PNL și-au împărțit posturile, un exemplu fiind Autoritatea Aeronautică Civilă din România, pentru CNAIR/CNIR, Metrorex sau CFR SA, Ministerul Transporturilor este obligat să externalizeze procedura de selecție a candidaților către firme de specialitate/recrutare, cele două fiind: Pluri Consultants și și Fox Management Consultants.
Din informațiile Economedia, consultanții au trimis ministrului Sorin Grindeanu „lista scurtă” cu candidaturile care au obținut cel mai bun punctaj din care ministrul Grindeanu trebuie să facă desemnările, însă nici acum Ministerul Transporturilor nu a anunțat public rezultatele pentru cele trei companii. Una dintre explicații, potrivit informațiilor Economedia, este „compatibilitatea” cu numele pe care și le dorește PSD. Altfel spus, primii clasați în urma recrutării firmelor de specialitate nu ar fi chiar administratorii pe care îi preferă partidul.
Perioada de 4 ani este exact termenul pe care România îl are la dispoziție pentru a recepționa investițiile uriașe finanțate cu peste 7 miliarde de Euro prin PNRR la CNAIR, CFR Infrastructură și parțial metrou (Metrorex și Primăria Cluj-Napoca).
Consilierul lui Grindeanu, candidat la CNIR / Foști și actuali șefi, candidați la Drumuri
Deocamdată, una dintre puținele persoane care și-au anunțat public candidatura pentru un loc de membru CA (CNIR) este inginerul hidrolog Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Sorin Grindeanu. Criticat de o parte a societății civile din Iași pe motiv de propagandă pentru PSD, Urtoi a contribuit semnificativ la accelerarea celor două mari investiții pentru Moldova din PNRR, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8.
„Am prezentat în fața Comisiei de Selecție a candidaților pentru viitoarea companie CNIR – Compania Națională de Investiții Rutiere, Declarația de Intenție pentru o posibilă investire a mea în Consiliul de Administrație al acestei companii care se va înființa. Ce este CNIR?
– In baza OUG 55/2016 privind reorganizarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România – SA/ CNAIR și înființarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere – SA/ CNIR aprobată prin Legea 50/2021.
– Planul de selecție a fost pus în aplicare conform HG 722/2016
– Această reorganizare a CNAIR și înființare CNIR este jalon în PNRR până la 31 Decembrie 2022.
– Procedura de recrutare respectă OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a intreprinderilor publice.
– Noile Consilii de Administrație vor avea un contract pe patru ani.
-CNIR va avea in CA șapte membri”, afirma Cătălin Urtoi, în noiembrie 2022.
De asemenea, foști și actuali directori ai CNAIR/CNADNR precum Mariana Ioniță (fost director general), Ionuț Mașala (director financiar) sau Cristian Pistol, actualul șef al CNAIR, candidează pentru un loc de administrator. Surse Economedia arată că printre alte nume care și-ar fi depus candidatura la „Drumuri” se numără Costin Mihalache, fost șef al Cancelariei Premierului (mandatul Viorica Dăncilă) și consilier al fostului premier Victor Ponta sau Septimiu Buzașu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, inginer căi ferate drumuri și poduri (CFDP)
În prezent, nicio companie din subordinea Ministerului nu are o conducere executivă cu mandat de 4 ani, ci doar numiri interimare, pe 4+2 luni, numirile făcându-se fără concursuri la decizia Consiliilor de Administrație, exclusiv cu acceptul conducerii ministerului, respectiv la semnătura premierului dacă este vorba despre președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (rang de secretar de stat). Fiind numiți politic, pe perioadă limitată și cu riscul iminent al schimbării pe motive care nu țin de performanță, directorii interimari sunt, de multe ori reticenți în a începe măsuri curajoase de reforme sau proiecte pe termen mai lung și „tremură” la apropierea expirării mandatului, neștiind dacă vor prinde sau nu o prelungire. Este o practică perpetuată de la ministru la ministru, indiferent de culoarea politică. Exemple sunt cazurile de la Regionalele CNAIR București și Brașov, unde PSD trimite oameni de partid.
Anunțul ministrului Grindeanu din aprilie 2022:
„Începem recrutarea unor echipe manageriale performante pentru toate companiile aflate în coordonarea Ministerului Transporturilor! Am semnat Acordul Cadru cu cele două firme care vor recruta membrii Consiliilor de Administrație. Procesul de recrutare se va desfășura în regim de concurență între cele două firme câștigătoare. Selecția candidaților se va derula transparent, în conformitate cu prevederile OUG 109/ 2011 / Legea 111/2016 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Vreau să construim echipe manageriale profesioniste, cu mandate de 4 ani, pentru a asigura continuitatea în managementul companiilor. Acest lucru va determina creșterea absorbției fondurilor europene, dar și creșterea eficienței financiare a companiilor! Astfel putem recupera decalajele de care suferă acum infrastructura din România”, a explicat Grindeanu. Pe lângă companiile vechi din subordinea Ministerului, selecția unui manager profesionist trebuie să se facă și la Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) atunci când va fi operaționalizată. În toamna 2021, fostul ministru Cătălin Drulă îl numise pe inginerul Marin Griguță șef interimar la CNIR.