Timișoara închide inelul de centură. De ce costă Centura Timișoara Vest aproape 2 miliarde de lei: 14 kilometri de drum rapid și patru pasaje cu lungimi cuprinse între 451 și 779 de metri

Timișoara centuri

Centura Timișoara Vest, drum rapid cu patru benzi care va închide inelul de centură al municipiului de pe Bega, are un cost estimat de aproape 2 miliarde lei, potrivit indicatorilor tehnico-economici pe care Ministerul Transporturilor îi transmite Guvernului spre aprobare. Valoarea totală a investiției este de 2,3 miliarde lei, cu 1,9 miliarde pentru lucrări, dar costurile mai aproape de realitate vor fi cele publicate în SEAP și apoi oferta constructorului câștigător. Centura Timișoara Vest are o lungime de 14 kilometri și va permite tranzitul pe ocolitoare fără a mai intra în oraș. Timișoara are o centură în zona de Nord (DN 6 – DN 69 și traseu paralel A1), iar UMB lucrează la Centura de Sud cu 25 km și o bandă/sens (DN 6 – canal Bega) și are termen iulie 2024.

Valoarea relativ mare se explică prin profilul de drum rapid 2X2 benzi, cu spațiu median și acostament, viteză de proiectare de 120 km/h și mai ales cele 4 structuri importante: două pasaje peste liniile de tren CFR cu lungime de 779, respectiv 752 metri și alte două pasaje de 455 și 451 metri, cele mai grele structuri ale ocolitoarei.

Astfel, cel mai lung pasaj este proiectat la kilometrul 3, are 779 de metri lungime și va fi ridicat peste linia de tren CFR 218 (19 deschideri a câte 40 de metri). La km 10 va fi construit un pasaj de 752 m peste DN 59 Timișoara – Moravița și Magistrala CFR 100 București – Timișoara – Arad. Al treilea pasaj ca lungime (455 m) este cel de la km 4 peste DN 6 Timișoara – Cenad și linia CFR 133, iar pasajul de 451 de metri va fi la km 13 peste Bega, potrivit documentației tehnice pe care a consultat-o Economedia. Durata de execuție este de 24 de luni.

„Punctul de inceput al obiectivului „Varianta de ocolire Timisoara Vest”, se desprinde din DNCT (existentă) are orientare spre sud-est, fiind în prelungirea centurii existente pe partea de nord pe circa 1,00 km, după care printr-o curbă cu rază mare schimbă orientarea traseului către sud. La km 3+380 traversează CF 218 Timișoara – Arad și la km 4+860 traversează atât DN 6 cât și CF 133 Ronat Triaj-Cenad aflată în paralel cu drumul național. În continuare traseul se deșfasoară într-o zonă plată, la circa 600 m în paralel cu o linie electrică de 220kV, traversează pârâul Beregsău la km 7+795 al variantei și printr-un pasaj comun traversează în zona km 9+950 DN 59A (km DN 59A 6+200) și CF 100 Timișoara – Jimbolia aflată la circa 400 m sud față de drumul național după care varianta se îndreaptă spre Canalul Bega. La aproximativ 200 m după traversarea Canalului Bega varianta are punct final varianta de ocolire Timișoara Sud. Lungimea traseului studiat este de 13,906 km. Drumul este încadrat în clasă tehnică II. Elementele geometrice ale traseului sunt adoptate pentru o viteză de proiectare de120 km/h, raza minimă în plan fiind de Rmin=1000,0 m. Datorită (sic !) constrângerilor legate de legătura cu Varianta ocolitoare Timișoara Sud și traversarea canalului Bega, la sfârșitul traseului se reduce viteza de proiectare la 80 km/h.

Profil longitudinal

Din punct de vedere geometric în profil longitudinal, varianta de ocolire este caracterizată de raze de racordare minime pentru racordările concave de 6000 m și pentru racordările convexe este de 18000 m.

Profil transversal

Lățime platformă varianta de ocolire / drum de legatură: 21,00 m, din care:

  • parte carosabilă (2 benzi pe sens): 4 x 3,50 m = 14,00 m”, arată Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru Centura Timișoara Vest.

DRDP Timișoara a primit două oferte de la constructori din România pentru reluarea lucrărilor la Drumul de Legătură Timișoara – A1 (contractul reziliat cu Todini).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *