Transportatorii insistă că reducerea accizei la carburanți este cea mai rapidă și eficientă măsură pentru a acoperi creșterea prețului la motorină/ „Ajutorul de 300 de milioane de lei pe care îl propune Guvernul este prea mic, vine târziu și se va bloca din cauza birocrației”

transportator, camion, sofer, trafic, masini Sursa foto: Pixabay

Transportatorii de mărfuri susțin că reducerea accizei la carburanți este cea mai rapidă și eficientă soluție pentru a acoperi creșterea accelerată a prețurilor la pompă. Ei afirmă că ajutorul de stat prin care Guvernul propune decontarea a 50 de bani/ litrul de motorină este prea puțin, se aplică prea târziu și nu are un mecanism clar pentru acordare.

În plus, Executivul a anunțat luni seară că de pachetul de măsuri care include subvenția pentru transportatori vor beneficia aproximativ 4.000 de firme, deși în piață activează aproape 40.000 de operatori.

Totodată, autoritățile au „sărit” și de această dată transportatorii feroviari, deși cele mai multe locomotive sunt diesel, iar creșterea prețurilor la carburanți afectează și transportul pe șină, atât de călători cât și de marfă (n.r în proiectul de buget pentru 2022, CFR Călători a solicitat scumpirea biletelor cu 20% invocând creșterea prețurilor la energie și carburant).

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Dacă Guvernul ar fi acceptat reducerea accizei cu 50 bani, așa cum au cerut transportatorii, efectul s-ar fi simțit imediat și fără birocrație, spune pentru Economedia Ion Lixandru, vicepreședintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR):

„Această măsură nu salvează companiile, pentru că 300 de milioane de lei este prea puțin și va veni pe termen lung. Administrativ, nu e clar căror companii le dai cei 50 de bani, pe ce principii, pe ce consum și care sunt firmele care se califică. Toate acestea sunt ajutoare de stat. Cel mai simplu era, cu impact imediat, să se aplice asupra accizei, se notifica Uniunea Europeană și nu mai intram în proceduri birocratice. Transportatorii, că vorbim de rutieri, feroviari sau cei cu barje au nevoie acum de această reducere, nu peste patru luni când probabil pun lacătul”, spune Lixandru.

Scumpirea carburantului, în special motorina, duce la creșterea prețurilor pentru consumatorul final, spune și Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

„Reducerea accizei stătea în pixul premierului Ciucă, se putea lua decizia la prima ședință de Guvern și terminam toată această birocrație. Cele 300 de milioane de lei care vin ca ajutor… Cine va beneficia de acești bani? Au mai fost promisiuni care s-au blocat din cauza birocrației. 300 de milioane de lei reprezintă o picătură de ploaie”, potrivit lui Ștefănescu.

COTAR sublinia în martie că o variantă ar fi și plafonarea prețurilor la carburanți pentru o perioadă determinată.

De subvenția la carburant de 300 de milioane de lei vor beneficia doar 10% din firmele de profil, remarcă și Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

„300 de milioane de lei este puțin, nu se cunoaște procedura pentru decontare. În România sunt înregistrate 40.000 de firme de transport rutier de mărfuri și persoane”, spune Dinescu.

De altfel, în martie, UNTRR anunța o creștere a costurilor de operare cu 20% după scumpirea motorinei, cu 16% în doar 10 zile.

„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR semnalează că operatorii de transport rutier comercial se află la limita supraviețuirii din cauza creșterii inflației și a prețului la carburanți, pe fondul conflictului din Ucraina. Unele firme de transport rutier sunt deja în pragul falimentului, iar dacă transportul rutier nu funcționează corespunzător, lanțurile de aprovizionare deja perturbate de conjunctura actuală, vor fi afectate și mai mult până la blocaj. Cei mai mari perdanți vor fi clienții transportatorilor, cetățenii obișnuiți și întreprinderile care vor avea de suferit dacă costurile transportului rutier comercial vor scăpa de sub control.

În acest context, Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicitã Guvernului și Parlamentului României urmãtoarele mãsuri pentru a combate efectele crizei actuale:
1. Reducerea prețurilor la carburanți (prin subvenționare, reducere taxare accize și TVA), indexarea costului carburantului in timp real si reducerea termenelor de plata la 15 zile
2. Suspendarea plãților ratelor la leasing, creditelor bancare, taxelor și impozitelor locale pe o perioadã 3 luni pentru asigurarea fluxului de numerar, precum si introducerea unor ajutoare de minimis pentru transporturile comerciale”, a transmis UNTRR.

Fostul președinte PNL, Florin Cîțu, explica pe 22 martie de ce reducerea accizei la carburanți nu mai este luată în calcul: „De fiecare dată când vine o astfel de măsură trebuie să ne uităm în context, să spunem dacă mergem în acest domeniu cu o subvenţie de ce n-am merge şi în alte domenii cu subvenţii, pentru că preţul la carburant îi afectează pe toţi românii şi atunci haideţi să-i ajutăm pe toţi românii care merg de dimineaţă până seara la serviciu şi poate că nu-şi permit să-şi mai ia maşina. (…) Eu spun că sunt de acord pentru toată economia. Nu există măsuri pentru un anumit sector. Gândiţi-vă că ce am făcut pentru sectorul contrucţiilor acum câţiva ani de zile a creat probleme pe piaţa forţei de muncă, este un sector care s-a dezvoltat e adevărat, dar nu ştim care sunt costurile pentru societate”.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: