Transportatorii rutieri solicită Guvernului să reintroducă restituirea parțială a accizei la motorină/ UNTRR avertizează că șoferii vor alimenta din Bulgaria și Ungaria

vama siert camioane Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să revină la rambursarea parțială a accizei pentru carburanți, o măsură care să le permită șoferilor de camioane alimentarea în continuare din România și nu din țările vecine, Bulgaria și Ungaria așa cum s-a mai întâmplat când schema de rambursare de la Ministerul Finanțelor nu funcționa corespunzător. Rezervoarele camioanelor au o capacitate de peste 1000 litri la un consum de 30-35 litri/100 km., iar în anii trecuți când nu funcționa returnarea unei părți din supraaciză, transportatorii alimentau din afara României, ceea ce înseamna mai puține încasări la Buget.

Transportatorii atrag atenția că la 1 iulie 2024 urmează o nouă majorare a accizei la benzină și motorină după cea deja aplicată la 1 ianuarie 2024 :

,,Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat Prim – Ministrului Ion – Marcel CIOLACU și Ministrului Transporturilor și Infrastructurii Sorin Grindeanu inițierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru menținerea competitivității sectorului transporturilor rutiere. Această solicitare a industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024 conform Legii 296/2023. Începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1000 litri, urmând a doua majorare la 2.183,85 lei/1000 litri începând cu 1 iulie 2024. După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 Euro la 1000 l și istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parțială a accizei către operatorii de transport rutier” . Transportatorii rutieri solicită instituirea urgentă a schemei de rambursare a accizei la carburant pentru a putea rămâne competitivi. La creșterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, așa cum s-a mai întâmplat, mai ales ținând cont că Ungaria este una din țările care restituie parțial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcționează extrem de predictibil. Dacă prețul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, și alți consumatori privați, nu doar utilizatorii profesioniști vor migra.” – a transmis secretarul general UNTRR, Radu Dinescu.

De exemplu, dacă acciza este 400 Euro/1000 litri, se pot restitui maximum 70 Euro/1000 litri conform legislației naționale și europene în vigoare. Reamintim că legislația europeană prevede posibilitatea restituirii parțiale a accizei suplimentare către utilizatori profesioniști, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimul prevăzut în legislația europeană, mai arată UNTRR.

Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *