Un studiu de fezabilitate integrator va fi realizat pentru proiectul Trenului Metropolitan Braşov, proiect care va avea în vedere inclusiv achiziţionarea materialului rulant şi operaţionalizarea garniturilor, anunţă Consiliul Judeţean Braşov. Valoarea maximă nerambursabilă care poate fi accesată pentru acest proiect este de 238 de milioane de euro, transmite News.ro. Amintim că, anterior, Brașovul a ratat patru licitații pentru proiectarea preliminară a rețelei de tren metropolitan.
„Pregătim un nou proiect investiţional de amploare: Trenul Metropolitan Braşov! Preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea, a convocat joi, 23 ianuarie, o întâlnire de lucru desfăşurată la CATTIA, pentru pregătirea proiectului Trenului Metropolitan Braşov, un obiectiv investiţional de amploare, destinat dezvoltării şi promovării mobilităţii urbane durabile şi care poate fi implementat cu finanţare europeană în cadrul Programului Transport 2012-2027”, anunţă CJ Braşov.
Proiectul Trenului Metropolitan se va realiza pornind de la studiul de fezabilitate pentru conexiunea feroviară cu Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav, elaborat de Sucursala Regională de Căi Ferate Braşov. Această documentaţie tehnică urmează să fie revizuită, actualizată din punct de vedere tehnic şi valoric, şi extinsă, astfel încât viitorul tren să utilizeze infrastructura feroviară existentă şi să deservească întreaga zonă metropolitană a municipiului Braşov.
Astfel, va fi realizat un studiu de fezabilitate integrator, care va avea în vedere inclusiv achiziţionarea materialului rulant şi operaţionalizarea garniturilor care să funcţioneze în condiţii de rentabilitate economică, mai arată CJ Braşov.
Documentaţia tehnică va trebui elaborată într-un timp cât mai scurt, astfel încât până la sfârşitul anului 2025 să poată fi depusă aplicaţia de finanţare. Valoarea maximă nerambursabilă care poate fi accesată pentru acest proiect este de 238 de milioane de euro. Termenul-limită pentru realizarea acestui obiectiv este sfârşitul anului 2029.
În vederea implementării proiectului urmează să fie încheiat un parteneriat între Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA – prin Sucursala Regională de Căi Ferate Braşov, UAT Judeţul Braşov şi Asociaţia Metropolitană pentru Dezvoltarea Durabilă a Transportului Public Braşov.
Amintim că, în martie 2023, Brașovul a ratat și a patra licitație pentru proiectarea preliminară a rețelei de Tren Metropolitan pentru că nicio firmă nu a depus ofertă la contractul de aproape 13 milioane lei.
Asociația pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov a menținut atunci erorile semnalate de Economedia, documentație luată copy-paste. „În urma inundațiilor din iunie 2018 podul de peste Râul Târlung s-a rupt, ceea ce a dus la întreruperea temporară a serviciilor pe această linie. CFR SA derulează un proiect de reconstrucție a podului în vederea redeschiderii circulației”, arată datele eronate publicate în SEAP. Podul de la Budila a fost redeschis pe 19 septembrie 2022, după cum Economedia a explicat aici.
Traseele propuse:
T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km);
T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km);
T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox. 14 km);
T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km);
T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichiș – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km);
T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km);
T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km);
T8. (Brașov -) Râșnov – Tohanu Nou – Bran (11 km.)
T9. (Brașov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste (22 km.)
„Polul de Creștere Brașov are în componență 3 municipii (Brașov, Codlea, Săcele), 4 orașe (Ghimbav, Predeal , Râșnov, Zărnești) și 11 comune (Bod, Budila, Cristian, Crizbav, Feldioara, Hălchiu, Hărman, Prejmer, Sânpetru, Tărlungeni și Vulcan). Polul de Creștere Brașov are o populație de peste 400.000 de locuitori, și o suprafață de 139.628 ha. În cadrul Polului de Creștere a fost înființată Agenția Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă Brașov. În zona de influență a zonei metropolitane / polului de creștere Brașov se regăsesc și localități din județul Covasna, respectiv Municipiul Sfântu Gheorghe, Orașul Întorsura Buzăului, Comuna Chichiș și Comuna Ozun Analiza privind evoluția populaţiei în Polul de Creștere prevede o creştere a populaţiei totale de la 472.341 în 2014 la 495.515 în 2030, dar cu o evoluție neechilibrată între toate localitățile competente. Proiectul Autostrada Transilvaniei, în construcție, va avea ca punct important de intersecţie, de interes major pentru municipiul Braşov, Drumul Naţional 1 între localităţile Ghimbav şi Codlea. Există în construcție Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav. Construcţia viitorului aeroport la Ghimbav va duce la extinderea infrastructurii de transport în zona Braşov – Ghimbav – Râşnov”, arată documentația din SEAP.
Potrivit autorităților brașovene, la sfârșit de săptămână și în vacanțele de vară și iarnă, sunt aprox. 50 000 turiști/zi: „O dinamică majoră a populației se constată în perioada de sfârșit de săptămână și în perioadele de concedii vară/iarnă, respectiv o creștere medie a populației cu 50.000 de persoane/zi în aceste perioade, ceea ce pune presiune asupra sistemului de transport public local la nivel urban și metropolitan”.