Ministerul Transporturilor va cumpăra 12 trenuri cu hidrogen, Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru investiția de peste un miliard de euro urmând să fie aprobat miercuri, în ședința Executivului. Cele 12 trenuri cu hidrogen costă 174 de milioane de euro, potrivit Notei de Fundamentare, dar întreținerea, reparațiile și alimentarea cu hidrogen pentru o perioadă de 30 de ani aproape un miliard de euro. În PNRR, pe lângă finanțarea achiziției celor 12 trenuri cu hidrogen este prevăzută și refacerea/reînnoirea a două linii de tren: București – Pitești și Reșița – Voiteni, după cum Economedia a explicat aici.
În ultimii 15 ani, în România, nu s-au făcut achiziții publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de călători, operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător, iar operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punct de vedere al cerințelor europene de calitate și siguranță, arată Ministerul de resort. Guvernul susține că introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. Rețeaua feroviară publică din România are, la nivelul anului 2021, o lungime de aproximativ 10.500 km, din care 64% sunt neelectrificați, tracțiunea electrică în sistem „clasic” de alimentare catenară-pantograf nefiind posibilă.
Trenurile cu hidrogen vor circula pe liniile neelectrificate: „Strategia de introducere a automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen nu reprezintă o soluție pentru anularea programelor de electrificare în România ci doar o alternativă ecologică la transportul cu tracțiune diesel de pe liniile încă neelectrificate. România face o prioritate în domeniul feroviar în ceea ce privește electrificarea sectoarelor principale și cele complementare de cale ferată, în baza beneficiilor legate de vitezele superioare care pot fi atinse.
Conform Studiului de Fezabilitate nr.22/179/26.04.2022, acest proiect de investiții pilot, este compus din 3 intervenții principale:
• investiții de capital – achiziția a 12 automotoare;
• costuri de exploatare – furnizarea serviciilor de alimentare cu hidrogen (inclusiv construcția și operarea stației de hidrogen), și furnizarea serviciilor de întreținere și reparații (inclusiv construcția și operarea spațiilor de lucru);
• durata totală este de 34 ani, fiind un proiect multianual.
Conform raportului de consultare a pieței nr.22/177/20.04.2022, au rezultat următoarele:
– costul estimativ mediu pentru o ramă electrică cu hidrogen, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 12.200.000,00 Euro fără TVA, adică 14.518.000 euro cu TVA, reprezentând echivalentul a 60.380.240 lei fără TVA, adică 71.852.486 lei cu TVA, calculat la cursul BNR din data de 08.03.2022, de 1 Euro = 4,9492 Lei;
– costul serviciilor de mentenanță, rezultat ca medie aritmetică a propunerilor primite, este în valoare de 4,66 Euro/km;
– costul mediu estimativ pentru realizarea alimentării cu hidrogen, exprimat în Euro/km, este de 2,95 Euro/Km rulat.
În aceste condiții pentru achiziționarea a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen noi este necesară sumă totală de 174.216 mii euro cu TVA, respectiv 862.230 mii lei cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9492 de la data de 08.03.2022).
În suma anterior menționată nu sunt incluse, următoarele cheltuieli aferente proiectului:
– suma de 517.103,437 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii reparații și mentenanță pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.559.249 mii lei cu T.V.A.;
– suma de 467.168,555 mii euro cu T.V.A. – contravaloare servicii alimentare hidrogen pe durata de viață a vehiculului (30 ani), respectiv 2.312.111 mii lei cu T.V.A.,
Ambele sume sunt calculate la cursul euro BNR de 4,9492 lei de la data de 08.03.2022.”
Pe ce linii vor circula trenurile cu hidrogen:
Magistrala 300 – București Gara de Nord – Chitila;
– Linia 700 T1 – Ramificație Aeroport T1 – Aeroport Henri Coandă T1;
– Magistrala 700 – București Nord – Ramificație Aeroport T1;
– Magistrala 101 – București Nord – Titu – Pitești – Craiova;
– Linia 104 – Titu – Târgoviște;
– Linia 106 – Pitești – Curtea de Argeș.
Trenurile cu hidrogen vor avea un program de mers cadențat, după modelul liniei Gara de Nord – Otopeni, explică secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu:
„Proiectul pilot pentru achiziția de automotoare pe hidrogen a fost avizat în CTE la Ministerul Transporturilor. În ședința Comitetului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din 29 aprilie, am avizat indicatorii de investiție pentru achiziția primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România. Proiectul pilot, implementat prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 12 automotoare precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.