Trenuri electrice noi: Polonezii de la PESA câștigă și licitația pentru 62 de rame electrice de scurt parcurs / Contractul de până la 4,2 miliarde lei poate fi semnat dacă Alstom nu depune contestație

Tren PESA ARF

Producătorul PESA (Polonia) a câștigat și licitația pentru 62 de trenuri de trenuri electrice noi de scurt parcus (Regio) a anunțat luni, 30 octombrie, Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Contractul cuprins între 3,2 și 4,2 miliarde lei poate fi semnat doar dacă Alstom (Franța) nu depune contestație.  Licitația pentru achiziția a 62 de trenuri electrice de scurt parcurs a fost publicată în SEAP (Sistemul Electronic de Achiziții Publice) pe 16 mai 2022, iar în ianuarie 2023, Alstom și PESA au depus oferte pentru fiecare dintre cele trei loturi după cum Economedia a scris aici. PESA câștigase și licitația pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs (InterRegio 2), dar atât Alstom cât și PESA au depus contestație.

Contractul este finanțat prin Programul Transport 2021-2027, trenurile au o garnație de 15 ani care poate fi dublată până la 30 de ani, a transmis pe Facebook ARF.

„Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a desemnat societatea societatea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (POLONIA) – PESA -, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R) – LOTURILE 1, 2 și 3. După finalizarea evaluării propunerilor tehnice, financiare, precum și a documentelor de eligibilitate ale celor doi producători de material rulant care au depus oferte și primirea avizelor conform necondiționate de la Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP), Comisia de evaluare a oficializat câștigarea licitației pentru achiziția materialului rulant nou destinat transportului regional de scurt parcurs pentru LOTURILE 1, 2 și 3, prin desemnarea producătorului de material rulant PESA (POLONIA). Finanțarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.

În continuare, menționăm că perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri.

Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

• Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
• Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
• Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA.Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit”, arată un comunicat ARF.
Alstom ar urma să livreze ARF primul tren nou din comanda de 37 de unități InterRegio pe 2 sau 3 decembrie 2023.

Comentarii

  1. Ok…nu mai e scandal că de ce nu luăm românești? Nu mai sar Astra și alții? După ce 30 ani ne-am chinuit să punem toporul pe tot, acum a explodat naționalismul în noi.

  2. Stați liniștiți, ca Alstom va depune contestație. Nici nu are cum sa fie altfel din moment ce guvernanții nu au interes sa aducă trenuri noi. Cum ar mai face firmele lui “urechilă” un ban grămadă?

  3. Alstom, Bombardier , Siemens, cele mai bune branduri de trenuri de categorie europeana. Mi se pare ca cele poloneze, sunt echivalentul autobuzelor luate de Bucuresti gen Otocar. Nu trebuie sa ne spuna cineva ca Romana e o tara de categoria a doua in interiorul europei, o facem noi sa fie prin alegerile proaste pe care le facem.

  4. Daca tot au luat o firma de mana a 2 a putea sa de comanda firmei romanesti Soft Trans. Asta e Romania trăiește pe imprumuturi si nu produce nimic cumpara cu bani imptumutati din strainatate de la firme straine. Buna afacere.
    Coruptia ar trebui pedepsita ca si traficul de droguri minim 7 ani nu cu un an 2 pentru ca distruge o tara si mii de vieti. Cat timp va fi coruptie nu se va face nimic bun vom fi mereu o tara de mana a 3a.

    • “Am cumparat trenuri straine din cauza coruptiei” 😀
      Fiti seriosi. E piata libera, a fost licitatie la care Softrans nu a participat (si nici nu are capacitatea sa produca atatea trenuri – a produs pana acum doar 3 rame Hyperion). Poate peste cativa ani va participa si Softrans.

  5. Soft Tronicul de la Craiova produce material rulant ptr tarile nordicem, Germania iar noi importam de la Polonezi la care inainte de 89 am exportat aproape 500 de locomotive de la Electroputere

    • Atunci de ce Softronic nu a participat la licitatie?
      De asemenea, Softronic produce si face mentenanta la locomotive pentru trenuri de marfa (pe care le si exporta). Au, intr-adevar, si un tren propriu, Hyperion, dar au produs doar 3 rame pe care tot ei le opereaza.
      Deci cine sa faca trenuri in RO? PESA e ditamai firma, exporta de ani buni trenuri si tramvaie (inclusiv la Cluj). Poate peste cativa ani o sa fie Softronic la acelasi nivel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *