Trenurile cu hidrogen : ARF prelungește până pe 22 aprilie termenul pentru depunerea ofertelor /Producătorii au întrebat dacă pot livra rame din aluminiu, unde să pună bateriile sau locurile speciale pentru biciclete

CFR Călători ofertă modernizare 27 vagoane Sursa foto: Facebook/CFR Călători

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a prelungit până pe 22 aprilie termenul-limită pentru depunerea ofertelor la a treia licitație pentru achiziția a 12 rame cu hidrogen. Este un contract parțial finanțat prin PNRR cuprins între 1,6 și 2,5 miliarde lei, aproape imposibil a se mai încadra în calendarul de livrare 2026.

Ministerul Transporturilor, prin ARF a lansat a treia licitație pentru 12 trenuri cu hidrogen în decembrie 2023 și stabilise un termen foarte scurt pentru depunerea ofertelor : 26 ianuarie 2024. Spre deosebire de licitația anterioară, anulată în noiembrie 2023 ca urmare a ofertei neconforme, la actuala procedură se cumpără doar material rulant, nu și serviciile de producere și alimentare cu hidrogen.

Prelungirea termenelor pentru depunerea ofertelor (cu perioade cuprinse între 30 și 120 de zile) a fost solicitată și de producători care au depus și solicitări de clarificare către ARF. A fost invocat inclusiv volumul mare de documente care trebuie traduse din limba română. Producătorii au întrebat ARF dacă pot livra rame cu unul sau două pantografe, dacă tavanul sau alte echipamente pot fi din aluminiu, dacă se acceptă și un singur pantograf, despre bateriile de 24 V și 750 V sau câte locuri speciale trebuie să fie prevăzute pentru transportul bicicletelor (4 locuri pentru minimum 120 de locuri pe scaune), potrivit documentelor pe care le-a studiat Economedia.

,,Achiziția va consta în: A) PRODUSE: 1) 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, conform cerințelor minimale specificate în Caietul de Sarcini (CS); 2) Alte dotări și accesorii, conform cerințelor specificate în CS. B) SERVICII: 1) Mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani. Serviciile sunt necesare funcționarea respectivelor automotoare, conform cerințelor specificate în CS; 2) Instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea RE-H și aplicațiilor software; 3) Transportul, asigurarea, punerea în funcțiune, asistența tehnică în perioada de garanție.” -SEAP.

Menționăm că, în cadrul acestei noi proceduri de achiziție finanțată cu fonduri PNRR, ARF a făcut câteva modificări ale strategiei de achiziție, și anume:

  1. Achiziția serviciilor de alimentare cu hidrogen a trenurilor se va realiza printr-o procedură de atribuire separate, iar furnizorul automotoarelor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen va asista ARF în elaborarea specificațiilor tehnice, astfel încât serviciile de alimentare să fie coordonate cu caracteristicile tehnice ale trenurilor și caracteristicile de exploatare.
  2. Cerinta privind disponibilitatea RE-H în perioada de garanție și în perioada de mentenanță a fost modificată (o cerință de minim 90% față de minim 98% anterior), pentru a se lua în considerare aspectele încă inovative ale tehnologiei.
  3. ⁠Numărul minim de locuri pe scaune a fost redus de la 140 de locuri la 120 de locuri, ținându-se cont de trenurile real produse și autorizate sau în curs de autorizare în Europa; un număr suplimentar față de cerința minimă fiind punctat în cadrul cadrul evaluării ofertelor la componenta de calitate.
  4. Au fost efectuate corecturi bazate pe observațiile primite, atât în derularea anterioară a procedurii, cât și în celelalte proceduri de achizții trenuri.

Durata serviciilor pentru mentenanță și reparații, prevăzută în contract este de 15 ani, cu posibilitatea suplimentării perioadei cu încă 15 ani, prin act adițional. Valoarea achiziției este cuprinsă între 1.596.354.562,00 lei fără TVA și 2.468.146.243,00 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 215 luni. Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Cele 12 automotoare vor fi utilizate pe următoarele linii neelectrificate:

  1. București – Pitești.
  2. ⁠București – Aeroportul International Henri Coandă.
  3. ⁠București – Târgoviște.
  4. ⁠Bucuresti – Pitesti – Slatina – Craiova.
  5. ⁠Pitesti – Curtea de Argeș.

Sursa foto: Facebook/CFR Călători

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *