Când va fi deschis publicului în octombrie 2024, Traseul Arhipelagului Stockholm (TAS) va lega 21 de insule și va oferi vizitatorilor din Stockholm acces ușor la peisajele naturale magnifice ale țării, scrie BBC.
TAS va conecta arhipelagul de la insula Arholma, la capătul său nordic, până la Oja, în extremitatea sudică, prin trasee marcate.
Deși arhipelagul este de multă vreme o țintă pentru turiști, majoritatea dintre ei preferă să meargă cu barca și să stea aproape de plaje. Înființarea traseului de 270 km transmite mesajul clar și răspicat că aceste insule sunt perfecte pentru o explorare mai profundă pe jos. TAS va trece prin 21 de insule reprezentative pentru frumusețea naturală abundentă a arhipelagului și, în acest fel, va evidenția, de asemenea, necesitatea de a proteja ecosistemele sale fragile.
„Dorim să încurajăm pe toată lumea să meargă pe jos până aici pentru a crește vizibilitatea insulelor”, a declarat creatorul TAS, Michael Lemmel. Este popular să se viziteze cu barca privată, dar cei care fac acest lucru nu vor călători probabil mai mult de 50 m în interiorul insulei de la cheiul bărcii. TAS va răspândi vizitatorii pe o zonă mai largă decât, de exemplu, un port de agrement”, a adăugat el.
Lemmel și alți susținători ai TAS consideră că arhipelagul – o întindere de 1.700 km pătrați de insule acoperite cu copaci și insulițe stâncoase, mărginite de plaje nisipoase și străjuite de golfuri – are un potențial uriaș de redistribuire mai uniformă a afluxului de turiști din regiunea Stockholm. „Fereastra turistică a arhipelagului este foarte specifică: un boom de opt săptămâni de la sfârșitul lunii iunie până în august și aproape nimic în restul anului”, a spus Lemmel – dar sezonul de drumeții se extinde din mai până în septembrie sau octombrie, ceea ce înseamnă că traseul va elimina presiunea de pe punctele fierbinți și perioadele turistice de vârf.”
În ciuda faptului că arhipelagul este un punct de atracție regional, un studiu realizat de Visit Stockholm în 2022 a arătat că, în timp ce 81% dintre vizitatorii străini trec doar prin oraș, doar 26% fac o plimbare cu barca pentru a vedea insulele.
Vizitatorii nu pot aduce mașini pe insulele pe care le traversează TAS, bărcile pot andoca doar în anumite puncte, iar traseul nu este potrivit pentru biciclete, ceea ce face ca mersul pe jos să fie cel mai bun mod de deplasare, fie că este vorba de aventurieri dornici să parcurgă întregul traseu de la o insulă la alta sau de iubitori ai activităților în aer liber mai relaxați, care doresc să parcurgă doar etapele care îi atrag.
Traseele au fost făcute primitoare, cu o semnalizare impecabilă și bănci amplasate strategic pentru a admira priveliștea. În același timp, impactul asupra mediului înconjurător este neglijabil. Balizele (albastre pentru mare, galbene pentru nisip) sunt fixate pe copaci cu benzi detașabile pentru a nu cicatriza definitiv trunchiul, iar traseul urmează căi preexistente pentru oameni și animale, astfel încât nu a fost nevoie să fie tăiate altele noi.
„Realizarea traseului este, de asemenea, un mijloc prin care persoanele implicate în protejarea insulelor pot trăi în arhipelag o mare parte a anului”, a adăugat Marie Östblom de la Stockholm Business Region, care supraveghează punerea în aplicare a traseului.
„Pasionații de drumeții vor stimula o cerere suplimentară pentru subîntreprinderi precum cazări și excursii localizate. Majoritatea insulelor au puțini locuitori, astfel încât luarea deciziilor importante cu privire la toate aspectele, inclusiv conservarea, devine mai eficientă.”