Țările UE au convenit să mărească perioada de timp pe care pasagerii trebuie să o aștepte înainte de a putea solicita despăgubiri pentru un zbor întârziat, după 12 ani de negocieri, scrie Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Pasagerii vor putea solicita despăgubiri pentru zborurile pe distanțe scurte numai dacă acestea sunt întârziate cu patru ore sau mai mult, în timp ce pentru zborurile pe distanțe lungi vor trebui să aștepte șase ore, au declarat joi miniștrii transporturilor din UE.
În prezent, pasagerii pot solicita despăgubiri dacă orice zbor are o întârziere de peste trei ore.
Miniștrii au convenit, de asemenea, ca parte a revizuirii a 31 de drepturi diferite ale pasagerilor aerieni, să crească ușor valoarea despăgubirilor pentru cei care au întârzieri la zborurile pe distanțe scurte, de la 250 la 300 de euro, dar să o reducă pentru zborurile pe distanțe lungi, de la 600 la 500 de euro.
Alte drepturi convenite includ automatizarea formularelor de despăgubire, restricții privind motivele de refuz al rambursării și responsabilitatea sporită a companiilor aeriene de a asigura redirecționarea și cazarea în cazul întârzierilor lungi, precum și drepturi consolidate pentru pasagerii cu dizabilități.
Revizuirea drepturilor pasagerilor aerieni din UE a fost propusă pentru prima dată în 2013 de Comisia Europeană, dar a durat 12 ani până când statele membre ale UE au ajuns la un acord cu privire la termenul de despăgubire.
Companiile aeriene au susținut că impunerea unui prag de întârziere mai lung le-ar oferi „o șansă de a minimiza întârzierile și de a evita anularea zborurilor”, a declarat săptămâna aceasta organizația din domeniu Airlines for Europe (A4E) într-o scrisoare adresată ministrului german al transporturilor.
A4E reprezintă principalele companii aeriene din Europa, printre care Lufthansa, Air France-KLM și Ryanair.
Organizația a afirmat că 70 % din zborurile care ajung să fie anulate ar putea fi salvate cu un prag de cinci ore, „aducând beneficii pentru până la 10 milioane de pasageri pe an”.
„Europa așteaptă de 12 ani drepturi transparente și aplicabile pentru pasageri, iar statele membre au eșuat în ultima etapă a procesului de implementare… statele membre au diluat propunerea inițială a Comisiei Europene și au introdus și mai multă complexitate”, a declarat A4E într-un comunicat.
Comisia Europeană a propus inițial prelungirea timpului la cinci ore pentru zborurile pe distanțe scurte și la nouă ore pentru zborurile pe distanțe lungi.
Politicienii s-au abținut însă să transmită mesajul politic neplăcut că pasagerii vor avea de pierdut. Germania a fost unul dintre cei mai fervenți oponenți ai extinderii limitelor, alături de Spania.
Într-o declarație făcută joi, parlamentarii germani din Partidul Popular European, cel mai mare grup politic din Europa, au afirmat că „reducerea drepturilor la despăgubiri pentru pasagerii aerieni ar fi un pas în direcția greșită. Rambursarea după o întârziere de trei ore este o normă de mulți ani și ar trebui să rămână așa”.
„Niciun politician nu vrea să spună mai mult de patru ore”, a declarat un diplomat european de rang înalt.
Statele membre vor trebui să negocieze cu Parlamentul European înainte ca revizuirile să devină lege definitivă.