În contextul unui an care a început cu mai multă lejeritate față de restricțiile impuse de pandemia Covid-19 și care a înregistrat un impact suplimentar în retail prin reactivitatea vânzărilor față de războiul din Ucraina (24 feb – martie), cele mai dinamice categorii de produse, cu creșteri de peste 20% au fost: uleiul și margarina (72%), mâncarea gata si semi-preparată (35%), produsele pentru înfrumusețare (32%) și produsele de bază (24.3%), potrivit celei de-a 19 ediție a Jurnalului de Vânzări realizată de platforma Retail Zoom.
Anul 2022 aduce un demaraj mai accelerat al vânzărilor față de anii anteriori, cu o creștere de 11.4% față de 2021. În primele 10 săptămâni au adus o reluare a creșterilor înregistrate in primul an de pandemie, prin stocări de produse, în general alimentare, în special pe fondul panicii generate de războiul din Ucraina.
Sectoarele cu contribuții mai mari la creșterea vânzărilor sunt băcănia, uleiul și margarina, băuturile răcoritoare, urmate de gustările dulci și de produsele lactate.
Ariile de creștere la nivel național se consolidează în zonele rurale și de urban mic (localități sub 50.000 de locuitori), atât în termen de expansiune, cât și din punct de vedere al potențialului de creștere organică pe categorii neexplorate până acum in acest segment al pieței (asortiment extins și cu produse mai scumpe)
În contextul războiului din Ucraina, stocări sau achiziții mari de produse au început să crească în săptămânile 7-8 pentru coșul de produse alimentare, înregistrând dinamici de peste 40% la produsele de bază.
Produsele pentru îngrijire personală înregistrează cele mai mici creșteri de prețuri, cu o medie sub 2% pe început de an vs aceeași perioadă a anului anterior, ca rezultat al celor mai multe produse ce s-au ieftinit semnificativ față de începutul pandemiei: dezinfectant pentru mâini -51%, spirt -14.5%, șervețele umede -12%, mănuși protecție -10.4%, măști protecție -8.5%.
Creșterea prețurilor pentru produsele de îngrijire a gospodăriei depășește inflația raportată pentru primele luni ale anului (8,53%) – o treime dintre categoriile de produse monitorizate au înregistrat creșteri de peste 10% față de anul anterior: lavete pentru șters praful +42%, bureți și lavete bumbac +23%, pungi & saci de plastic 19%, soluții pentru desfundat țevi 15%, prosoape de hârtie 13%.