Liderii din lumea afacerilor adoră să dezbată mitul echilibrului între viața profesională și cea personală. Dar pentru Marc Randolph, cofondatorul Netflix, regula era simplă: în fiecare marți, la ora 17:00, pleca de la serviciu, indiferent de situație, scrie Fortune.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Am muncit din greu, pe tot parcursul carierei mele, pentru a-mi menține echilibrul între viața personală și cea profesională”, a scris Randolph într-o postare veche pe LinkedIn, care a fost recent redistribuită pe rețelele de socializare.
„Timp de peste treizeci de ani, am avut o limită strictă în zilele de marți. Indiferent de vreme, plecam exact la ora 17:00 și îmi petreceam seara cu cel mai bun prieten al meu. Mergeam la film, luam cina sau pur și simplu ne plimbam împreună prin centrul orașului, admirând vitrinele magazinelor.”
Nu există nicio îndoială că poate fi dificil pentru fondatori și directori executivi să stabilească limite stricte între viața profesională și cea personală; uneori, ei trebuie să participe la întâlniri târzii cu clienți din fusuri orare diferite sau simt că trebuie să fie mereu disponibili în caz de urgențe legate de afaceri.
Dar chiar și în timp ce a ocupat funcția de director executiv al gigantului de divertisment Netflix, cu o valoare de 467 de miliarde de dolari, timp de șapte ani, Randolph a rămas fidel excepției sale de marți, pentru a-și păstra sănătatea mintală.
„Nimic nu stătea în calea acestui lucru”, a spus Randolph. „Nicio întâlnire, nicio conferință telefonică, nicio întrebare sau solicitare de ultim moment. Dacă aveai ceva să-mi spui marți după-amiaza la 16:55, era mai bine să mi-o spui în drum spre parcare. Dacă era o situație de criză, o rezolvam până la ora 17:00.”
„Acele seri de marți m-au ajutat să-mi păstrez sănătatea mintală. Și mi-au permis să privesc restul muncii mele într-o perspectivă mai largă.”
Directorii executivi care consideră că echilibrul între viața profesională și cea personală este imposibil de atins pentru a avea succes
Există mulți directori executivi care nu-și impun limite în viața profesională, contrar filosofiei lui Randolph privind echilibrul între viața profesională și cea personală, și consideră că acest lucru este esențial pentru a avea succes.
Lucy Guo, cofondatoarea Scale AI, își începe adesea ziua de lucru la 5:30 dimineața și continuă până la miezul nopții. La doar 30 de ani, a devenit miliardară prin propriile forțe, datorită participației sale de 5% în compania de IA în valoare de 29 de miliarde de dolari. Și s-ar putea să nu fi atins aceste culmi dacă nu ar fi fost etica sa intensă de muncă.
„Probabil că nu am un echilibru între viața profesională și cea personală”, a declarat Guo pentru Fortune la începutul acestui an, adăugând că cei care urmăresc acest echilibru probabil că nu au meseria potrivită. „Pentru mine, munca nu pare chiar muncă. Îmi place să-mi fac meseria… Aș spune că, dacă simți nevoia unui echilibru între viața profesională și cea personală, poate că nu ai meseria potrivită.”
Andrew Feldman, cofondatorul și CEO-ul companiei de cipuri AI Cerebras, în valoare de 8,1 miliarde de dolari, a spus că este posibil ca angajații să aibă o „viață minunată” dacă încep lucrul la ora 9 dimineața și pleacă la ora 5 după-amiaza. Cu toate acestea, dacă vor să lanseze următoarea companie unicorn sau produsul care va defini generația, nu vor ajunge foarte departe lucrând după un program tradițional.
„Ideea că poți atinge măreția, că poți construi ceva extraordinar lucrând 38 de ore pe săptămână și având un echilibru între viața profesională și cea personală, mi se pare de neînțeles”, a declarat Feldman în podcastul 20VC luna trecută. „Nu este adevărat în niciun aspect al vieții.”
„Calea către construirea a ceva nou din nimic și transformarea lui în ceva măreț nu este munca cu jumătate de normă. Nu este vorba de 30, 40 sau 50 de ore pe săptămână. Este vorba de fiecare minut din viață. Și, desigur, există costuri.”
Argumente pentru stabilirea unor limite între viața profesională și cea personală
A lucra la viteză maximă, fără pauze, a devenit un semn de onoare pentru directorii executivi, dar alții avertizează împotriva acestui ritm frenetic. Jamie Dimon, de la JPMorgan, a încurajat noua generație de lideri din lumea afacerilor să se detașeze de muncă pentru binele relațiilor și al bunăstării lor.
„ Trebuie să aveți un echilibru între viața profesională și cea personală”, le-a spus Dimon studenților de la Centrul Psaros pentru piețe financiare și politici de la Universitatea Georgetown anul trecut. „Ceea ce le spunem angajaților noștri de la JPMorgan este că trebuie să aibă grijă de mintea, corpul, spiritul, sufletul, prietenii și sănătatea lor. Chiar trebuie să o facă.”
Nici Jason Buechel, CEO-ul Whole Foods, nu este dispus să se suprasolicite în funcția sa de conducere. În ciuda călătoriilor frecvente în interes de serviciu și a „cel puțin 10 întâlniri pe zi”, el își folosește în totalitate concediul anual.
De asemenea, a făcut schimbări în cadrul companiei pentru a se asigura că toți angajații lanțului de magazine alimentare în valoare de 13,7 miliarde de dolari își iau toate zilele libere, stabilind un plafon pentru numărul de ore care pot fi acumulate. Buechel a declarat anul trecut pentru revista Fortune că „asta îi obligă pe oameni să se asigure că își iau concediul… și, în cele din urmă, să aibă un echilibru excelent între viața profesională și cea personală”.
„Cred că este important pentru mine să dau acest exemplu”.

sursa foto: Pexels