UPDATE: O firmă de securitate cibernetică ar fi responsabilă de perturbarea serviciilor IT/ Întreruperea majoră a serviciilor a afectat utilizatori din întreaga lume și a provocat perturbări pe aeroporturi

microsoft, tehnologie, inteligenta artificiala, gigant american Sursa foto: Photo 92717645 © Alexey Novikov | Dreamstime.com

Sectoare economice din întreaga lumea au fost afectate vineri de o problemă apărută la sistemele de operare Windows. Aproape 1.400 de zboruri au fost anulate, iar serviciile bancare, de sănătate, presa și magazinele au fost afectate la nivel global. Firma de securitate cibernetică Crowdstrike a anunțat că un „bug” (defect) al uneia dintre actualizările sale software a afectat sistemele de operare Windows. Potrivit companiei, a fost găsită o soluție, dar „ar putea dura ceva timp” până când sistemele vor fi pe deplin funcționale.

Mai multe zboruri de pe aeroportul din București sunt întârziate, după ce gigantul Microsoft a anunțat vineri o întrerupere a serviciilor sale. La nivel global au fost perturbate activitățile în diverse industrii – de la aeronautică la sistemul bancar. Microsoft subliniază că s-a confruntat cu două incidente separate.

Microsoft a anunțat vineri o întrerupere a serviciilor care afectează aplicațiile sale Microsoft 365, afectând întreprinderile și utilizatorii din întreaga lume, potrivit Le Figaro.

Serviciile cloud  ale Microsoft au fost restabilite după ce au suferit o întrerupere, a anunțat vineri compania, conform CNBC.

Potrivit Reuters, întreruperea tehnologică globală a perturbat vineri operațiunile din mai multe industrii, companiile aeriene oprind zborurile, unele posturi de radiodifuziune fiind închise și totul, de la sectorul bancar la cel al asistenței medicale, fiind afectat de probleme de sistem. American Airlines, Delta Airlines, United Airlines și Allegiant Air au oprit zborurile, invocând probleme de comunicare. Ordinul a venit la scurt timp după ce Microsoft   a declarat că a rezolvat problema întreruperii serviciilor cloud care a afectat mai mulți transportatori low-cost, deși nu a fost imediat clar dacă acestea sunt legate.

UPDATE 18:34 Bursele din întreaga lume erau vineri în scădere, după o şedinţă perturbată de o pană informatică mondială care a afectat în special companiile din sectorul aerian şi operatorii bursieri. Vezi aici.

UPDATE 18:00  Angajații s-ar putea confrunta cu o întârziere a plății salariilor, ca urmare a problemelor apărute în sistemele IT, ale industriile din întreaga lume, spune Global Payroll Association conform BBC.  Melanie Pizzey, director executiv al Global Payroll Association, spune că întreruperea ar putea avea „implicații grave pentru întreprinderile” din întreaga țară, în special cele care procesează săptămânal salariile.

Ea spune că întreruperea ar putea întârzia plata pentru angajații care sunt plătiți săptămânal sau lunar. „În cel mai bun caz, cei care gestionează salarizarea vor trebui să facă ore suplimentare pentru a remedia problema”, adaugă ea.

Update 17.00: Firma americană de antivirus Crowdstrike, care ar fi la baza defecțiunii globale, a pierdut 15% din valoarea sa la bursă, potrivit BBC. Compania e condusă de CEO-ul George Kurtz.

UPDATE 15:40 Avioanele pot ateriza din nou la Zurich, cel mai mare aeroport elvețian, începând de vineri, la prânz.

Update 16.40 „Restricțiile de capacitate au fost ridicate cu efect imediat”, a declarat Skyguide într-o declarație citată de AFP.

Microsoft a declarat că a remediat cauza de bază care a dus la cea mai mare pană de servicii IT de până acum, însă atenționează că „impactul rezidual continuă să afecteze unele aplicații și servicii Microsoft 365. Luăm măsuri suplimentare, pentru a remedia toate problemele”, potrivit unui anunț publicat pe contul său de X.

Update 16.00

Conform Reuters, întreruperea tehnologică globală a afectat operațiunile din diferite sectoare la nivel internațional, inclusiv aeroporturile spaniole, companiile aeriene americane și mass-media și băncile australiene. Guvernele Australiei, Noii Zeelande și o serie de state americane se confruntă cu probleme, în timp ce American Airlines , Delta Airlines, United Airlines și Allegiant Air au oprit zborurile la sol, invocând probleme de comunicare. În Marea Britanie, Sky News, unul dintre cele mai importante canale de televiziune de știri din țară, nu a emis vineri. Ce a cauzat pana? Un explicativ Reuters

Potrivit unei alerte trimise de CrowdStrike clienților săi și examinată de Reuters, software-ul său “Falcon Sensor”, utilizat pe scară largă, cauzează blocarea Microsoft Windows și afișarea unui ecran albastru, cunoscut în mod neoficial sub denumirea de “Ecranul albastru al morții”.

Update 15.25 Reprezentanţi ai Guvernului britanic au avut vineri o reuniune de urgenţă pentru a evalua impactul penei informatice de la Microsoft, care a afectat operaţiunile aeroporturilor, băncilor sau canalelor de televiziune, a anunţat un purtător de cuvânt al Executivului, relatează agenţia EFE, citată de Agerpres.

Update 14.55

Multe companii au anunțat perturbări pe parcursul zilei, cu zboruri anulate și sisteme nefuncționale. Mesajul Ryanair:

“Ne confruntăm cu perturbări în întreaga rețea din cauza unei întreruperi IT globale a unei terțe părți, care nu depinde în totalitate de noi. În prezent, rezervările și check-in-ul nu sunt disponibile. Dacă trebuie să călătoriți astăzi (19 iulie) și încă nu v-ați înregistrat pentru zborul dvs., o puteți face la aeroport. Am fost nevoiți să anulăm un număr mic de zboruri din cauza acestei întreruperi globale a sistemului; pasagerii afectați vor fi notificați”.

Update 14.50

O actualizare defectuoasă a platformei de securitate cibernetică CrowdStrike se află la originea întreruperii sistemelor Microsoft, care a afectat companii din toată lumea, relatează agenţia EFE, citată de Agerpres.

Compania a recunoscut că o greşeală în actualizarea platformei sale CrowdStrike Falcon, unul dintre sistemele de protecţie ale Windows, a provocat acest “haos” şi a dat asigurări că se lucrează pentru a se remedia aceste schimbări.

După cum au explicat agenţiei EFE experţii în informatică, ultima actualizare a driverului Falcon conţinea erori; imediat a colapsat Azure, platforma de cloud computing creată de Microsoft pentru a construi, testa, implementa şi administra aplicaţiile şi serviciile utilizând infrastructura sa globală. Asta a provocat apariţia ecranelor albastre care semnalau că sistemele nu mai funcţionau şi că serverele trebuiau repornite.

Update 14.13 “Suntem în picioare din punct de vedere al organizării cu toate instituțiile responsabile de securitatea cibernetică, iar în momentul de față nu avem nicio entitate guvernamentală sau companie de stat afectate de această problemă tehnică apărută la nivel mondial”, a spus Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării la Digi24.

Update 13.52. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat că nu a primit nicio informare legată de pana de serviciu semnalată de Microsoft, care a afectat mai multe zboruri în întreaga lume şi a precizat că din ceea ce ştie problema ar fi la Berlin, conform News.ro.

Update 13.50: CNAB anunţă că a aparut şi informaţia despre întârziarea unui avion Turkish Airlines 1044 care a decolat spre Istanbul cu o întarziere de 2h39′.

”Prima cursă anulată: Wizz 3059 spre Beauvais (ora de decolare: 16.45)”, au transmis oficialii CNAB, conform News.ro.

Explicațiile Microsoft: Au fost două incidente separate

Update 13.43. Microsoft subliniază că s-a confruntat cu două incidente separate.

Unul a afectat Azure/M365, cu impact pentru sectorul aeronautic.

„Suntem la curent cu problema apărută care ne afectează clienții și recunoaștem impactul pe care acest lucru îl poate avea asupra lor. Depunem eforturi pentru a restabili serviciile cât mai repede pentru cei care încă se confruntă cu întreruperi”, au transmis reprezentanții Microsoft.

Celălalt incident are legătură cu CrowdStrike (cu impact asupra Windows machines)

„Suntem la curent și cu problema care afectează dispozitivele Windows din cauza unei actualizări a unei platforme de software partenere. Anticipăm o rezolvare”, au mai transmis reprezentanții Microsoft.

Update 13.38

Peste 1 000 de zboruri au fost anulate astăzi în întreaga lume până în prezent, potrivit firmei de analiză a aviației Cirium, citată de Euronews. Firma spune, de asemenea, că astăzi ar urma să fie cea mai aglomerată zi pentru plecările de zboruri din Regatul Unit de până acum în acest an, cu peste 3 200 de plecări programate – cel mai mare număr de plecări zilnice din octombrie 2019.

Update 13.34. American Airlines a declarat că a reușit să își „restabilească în siguranță” operațiunile în urma unei „probleme tehnice cu un furnizor”, conform BBC.

Update 13.10 Au fost afectate băncile din România?

“BCR nu este afectat pentru că nu folosește nici unul dintre produsele si serviciile afectate”, au transmis reprezentanții BCR pentru Economedia.

Nici la Banca Transilvania nu s-au raportat probleme. “Nu suntem afectați cu nimic”, a spus Sergiu Mircea, directorul de marketing și comunicare al BT.

“Instabilitatea informatică resimțită la nivel global nu a afectat în niciun fel activitatea Raiffeisen Bank România”, au transmis reprezentanții băncii.

Update 12.50

CNAB a anunțat că mai multe curse aeriene ce ar trebui să decoleze de pe Otopeni sunt afectate de pana informatică de la Microsoft

Încă trei zboruri au fost amânate din București, de pe Aerportul Otopeni: Wizz 3199 spre Bari (întârziere de 2h 30), Wizz 3093 spre Dortmund (1h 55 minute întârziere ) si Wizz 3089 spre Basel (1h55′ delay).

UPDATE 12:38 Pana de curent globală care afectează numeroase activități din întreaga lume „perturbă operațiunile informatice” ale organizatorilor Jocurilor Olimpice, a declarat vineri Comitetul de organizare Paris-2024, citat de AFP și G4Media.

„Paris-2024 este conștient de problemele tehnice globale care afectează software-ul Microsoft. Aceste probleme perturbă operațiunile informatice ale Paris 2024”, a precizat Cojo într-un comunicat, cu o săptămână înaintea ceremoniei de deschidere a Jocurilor (26 iulie-11 august).

„UPDATE 12:14 Nimic în acest stadiu” nu sugerează un „atac cibernetic”, afirmă agenția franceză pentru securitate cibernetică

Update 12.24. 

Reprezentanții Tarom spun că, deocamdată, zborurile companiei nu sunt afectate. “Nu avem vreun zbor întârziat sau anulat din cauza sistemelor. Sistemele funcționează, Tarom nu are probleme de software, iar zborurile sunt în grafic”, a transmis Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al companiei. Acesta a explicat însă că, dacă există întârzieri sau reeprogramări pe aeroporturile din Europa, pasagerii se pot aștepta ca efectele să se resimtă în continuare, până la remedierea situației.

Update 12.12. 

Patru curse aeriene ce urmau să decoleze de pe Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti sunt afectate în prezent de pana informatică a sistemului Microsoft, potrivit reprezentanţilor Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.

Astfel, cursa Wizz 3125 către Abu Dhabi înregistrează o întârziere estimată de o oră, Wizz Air către Bologna de 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife – o oră şi 10 minute şi Wizz Air 3099 către Memmingen – 45 de minute.

O pană informatică la sistemul Microsoft la nivel global provoacă probleme la numeroase companii, între care unele din sectoarele aerian, financiar, al mijloacelor de comunicare în masă, precum şi în alte industrii, conform agențiilor internaționale de presă.

Update 12.05

Operatorul low-cost Wizz Air transmite că sunt așteptate potențiale perturbări din cauza întreruperii continue a sistemului IT global al unei terțe părți

“Astăzi, la fel ca toate companiile aeriene, Wizz Air se confruntă cu dificultăți tehnice extreme cauzate de întreruperea sistemelor IT globale ale unei terțe părți. Clienții Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga rețea, serviciile de pe website și aplicațiile mobile fiind temporar indisponibile. Următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent: Website-ul și aplicația mobilă Wizz Air, Sistemul de rezervare;Sistemul de check-in online și afișarea cărții de îmbarcare;Centrele de contact – rezervări noi și modificări ale celor existente.

În timpul întreruperii serviciilor, este oferit check-inul gratuit la aeroport. Prin urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate și eventuale proceduri de sănătate sau de siguranță specifice fiecărui aeroport”, a transmis WizzAir.

Update. 12.00. Pe aeroportul Otopeni sunt 4 zboruri afectate. Wizz 3125 catre Abu Dhabi (intarziere estimata o ora)
Wizz Air catre Bologna (intarziere 48 min). Wizz air 3021 catre Tenerife (intarziere o ora si 10 min estimata) si wizz air 3099 catre Memmingen (estimare intarziere 45 min)

Platforma de zboruri care operează și în România Vola.ro avertizează în legăutră cu dificultăți la procedurile de călătorie. “Din cauza unei probleme IT globale care afectează unele companii aeriene și care nu este în controlul nostru, este posibil să întâmpinați dificultăți la  achiziționarea biletelor de avion, check-in online, gestionarea rezervărilor online Pentru zborurile de astăzi, vă recomandăm să ajungeți la aeroport cu cel puțin 3 ore înainte de zbor”, a transmis Vola.ro.

Update

Declarația completă a lui George Kurtz, CEO al Crowdstrike, citată de BBC:

„Crowdstrike lucrează activ cu clienții afectați de un defect găsit într-o singură actualizare de conținut pentru gazdele Windows.

„Gazdele Mac și Linux nu sunt afectate. Acesta nu este un incident de securitate sau un atac cibernetic.

„Problema a fost identificată, izolată și a fost implementat un remediu.

„Trimitem clienții la portalul de asistență pentru cele mai recente actualizări și vom continua să oferim actualizări complete și continue pe site-ul nostru.

„Recomandăm în continuare organizațiilor să se asigure că comunică cu reprezentanții Crowdstrike prin canale oficiale.

„Echipa noastră este complet mobilizată pentru a asigura securitatea și stabilitatea clienților Crowdstrike.”

Update.

Acţiunile companiilor americane CrowdStrike, specializată în securitate cibernetică, şi Microsoft au scăzut la bursă în tranzacţiile anterioare deschiderii, după problemele informatice detectate la o serie de servicii ale gigantului informatic, care au afectat companii din toată lumea, relatează agenţia EFE, scrie Agerpres. La ora 10:30 (8:30 GMT), titlurile CrowdStrike, incluse în indicele Nasdaq, erau în scădere cu circa 14%, în timp ce acţiunile Microsoft erau pe minus cu aproape 3% înainte de începerea sesiunii de tranzacţionare la bursa de la New York.

Update. Conform BBC, au existat rapoarte care sugerează că o companie de securitate cibernetică numită Crowdstrike, care produce software antivirus, a emis o actualizare de software care a mers îngrozitor de prost și blochează dispozitivele Windows – provocând așa-numitul „ecran albastru al morții” pe PC-uri.

Mii de echipamente Windows se confruntă astăzi cu problema Blue Screen of Death (BSOD) la pornire, afectând bănci, companii aeriene, televiziuni, supermarketuri și multe alte întreprinderi din întreaga lume. Problema a fost cauzată de o actualizare defectuoasă a furnizorului de securitate cibernetică CrowdStrike, potrivit publicației The Verge. Aceasta scoate din funcțiune PC-urile și serverele afectate, forțându-le să intre într-o buclă de pornire de recuperare, astfel încât mașinile nu pot porni corect. Serviciul de securitate informatică CrowdStrike este utilizat pe scară largă de multe întreprinderi din întreaga.

Știre inițială. Conform CNBC, gigantul tehnologic american a declarat joi târziu că clienții din regiunea centrală a SUA ar putea întâmpina probleme cu mai multe servicii Azure și cu suita sa de aplicații Microsoft 365. Acestea ar putea include „eșecuri cu operațiunile de gestionare a serviciilor și conectivitatea sau disponibilitatea serviciilor”.

Vineri, Microsoft a declarat că a determinat cauza principală și că majoritatea serviciilor au fost recuperate. Cu toate acestea, compania a declarat că unii clienți pot întâmpina în continuare probleme în regiune.

„Un mic subset de servicii se confruntă încă cu un impact rezidual”, a declarat Microsoft.

Diverse servicii Microsoft 365 au fost afectate, inclusiv Teams.

Reuters a raportat vineri că întreruperea serviciilor cloud Microsoft a dus la oprirea zborurilor unor companii aeriene. Frontier Airlines, cu sediul în SUA, a declarat vineri că sistemele sale au fost afectate de întreruperea Microsoft.

„În această perioadă, rezervarea, check-in-ul, accesul la cartea de îmbarcare și unele zboruri pot fi afectate”, a declarat compania pe X.

„Investigăm o problemă care afectează capacitatea utilizatorilor de a accesa diverse aplicații și servicii Microsoft 365”, a afirmat multinaționala americană într-o declarație publicată vineri dimineață, citată de Le Figaro.. „Serviciile noastre sunt îmbunătățite pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a scris compania pe rețeaua socială X (fostul Twitter).

Aeroporturile din Sydney și Berlin, precum și companii aeriene precum Delta Airlines, American Airlines și United, au raportat vineri perturbări majore ale serviciilor lor. În Statele Unite, numărul de urgență 911 a fost inaccesibil. În Franța, jurnaliștii de la RTL, TF1 și CNEWS au semnalat probleme tehnice majore care au perturbat emisia.

Cel mai mare operator feroviar din Marea Britanie a anunțat vineri că a fost afectat de probleme informatice care au dus la potențiale anulări de ultim moment.

„Ne confruntăm în prezent cu probleme informatice generalizate în întreaga noastră rețea”, au anunțat pe rețelele de socializare cele patru companii feroviare din grupul Govia Thameslink Railway.

Vineri dimineață, zborurile au fost suspendate pe aeroportul Berlin Brandenburg din Germania din cauza unei „probleme tehnice”, a declarat pentru AFP o purtătoare de cuvânt.

„Există întârzieri la check-in și operațiunile de zbor au trebuit să fie anulate până la ora 10:00 (0800 GMT)”, a declarat purtătoarea de cuvânt, adăugând însă că nu poate preciza când vor fi reluate.