Vânzările cu amănuntul în Uniunea Europeană şi zona euro au înregistrat o scădere neaşteptată în luna septembrie, ca urmare a performanţelor slabe ale Germaniei, cea mai mare economie europeană, arată datele publicate vineri de Eurostat, citate de Reuters și Agerpres.
Conform acestor date, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 0,3% în zona euro şi cu 0,2% în Uniunea Europeană, în luna septembrie comparativ cu luna august. Cele mai importante scăderi au fost înregistrate în Germania (minus 2,5%), Finlanda (minus 1,9%) şi Olanda (minus 1,2%). În schimb, în România, vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,2% de la o lună la alta.
Eurostat subliniază că vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de faptul că vânzările de produse non-alimentare au scăzut cu 1,3%, în timp ce vânzările de alimente au crescut cu 0,8% iar vânzările de combustibili au crescut cu 1%.
În ritm anual, comerţul cu amănuntul în zona euro a înregistrat un avans de 2,5% în zona euro şi o creştere de 3,2% în Uniunea Europeană. Chiar dacă majoritatea statelor membre UE au înregistrat o creştere a vânzărilor cu amănuntul în ritm anual, ţările cu cea mai mare creştere a vânzărilor au fost: Slovenia (17,1%), Estonia (16,8%), Malta (15%), Croaţia (14,2%), Lituania (11,3%) şi România (8,5%). În acest caz, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de creşterea cu 4,8% atât a vânzărilor de produse non-alimentare cât şi a vânzărilor de combustibili.
Economiştii intervievaţi de Reuters se aşteptau ca vânzările cu amănuntul în zona euro să crească cu 0,3% de la o lună la alta şi cu 1,5% în ritm anual.
În condiţiile în care preţurile la energie înregistrează o creştere explozivă, cazurile de infecţie cu coronavirus se înmulţesc, iar blocajele de-a lungul lanţurilor de aprovizionare se prelungesc, analiştii prognozează că în lunile următoare consumatorii vor fi şi mai prudenţi când vine vorba de cheltuieli. Această tendinţă a fost scoasă în evidenţă de cei mai recenţi indicatori care arată că, în luna octombrie, încrederea în economie a atins cel mai scăzut nivel din ultimele şase luni. În plus, preţurile ridicate la combustibili ar urma să afecteze şi ele puterea de cumpărare a gospodăriilor, lăsând familiile cu mai puţini bani pe care să îi cheltuie pe alte bunuri.
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2021, comparativ cu luna precedentă, a scăzut pe ansamblu cu 1,8%. Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut pe ansamblu, cu 0,2%.
Comparativ cu aceeaşi lună din 2020, în septembrie 2021 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a înregistrat o creştere pe ansamblu cu 8,5%.Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), a avut un avans pe ansamblu cu 8,4%.