Vești bune pentru mașinile electrice. Costurile bateriilor cu litiu au scăzut cu 98% în trei decenii

masina electrica, incarcare Sursa foto: Pexels

În câțiva ani, vehiculele electrice ar putea costa la fel ca omologele lor cu motor cu combustie, după ce, în ultimele trei decenii, costurile bateriilor cu litiu au scăzut cu 98%, scrie The Economist.

Bateriile au parcurs un drum lung în 30 de ani. La începutul anilor 1990, capacitatea de stocare necesară pentru a alimenta o casă pentru o zi ar fi costat aproximativ 75.000 de dolari. Bateriile în sine ar fi cântărit 113 kg (250 lbs) și ar fi ocupat la fel de mult spațiu ca un butoi de bere. Astăzi, aceeași cantitate de energie poate fi livrată la un cost mai mic de 2.000 de dolari, într-un pachet de 40 kg aproximativ de mărimea unui rucsac mic.

Un astfel de progres tehnologic este crucial pentru decarbonizarea economiei globale. Unul dintre neajunsurile surselor de energie regenerabile este inconsecvența lor: soarele nu strălucește întotdeauna și vântul nu bate întotdeauna. Bateriile pot ajuta la rezolvarea acestei probleme prin stocarea surplusului de energie atunci când alimentarea este mare, pentru utilizare atunci când este scăzută. O furnizare mai constantă de energie electrică ar putea elimina necesitatea „difuzoarelor” – instalații de generare alimentate cu combustibili fosili pe care serviciile de utilități le pornesc numai atunci când cererea crește brusc, de exemplu în zilele fierbinți când aparatele de aer condiționat sunt pornite. Astfel de instalații, care funcționează doar câteva ore în fiecare an, sunt costisitor de construit și de rulat, crescând costurile pentru consumatori.

Bateriile mai bune sunt, de asemenea, vitale pentru creșterea continuă a pieței mașinilor electrice. De când Tesla Roadster a devenit primul vehicul care utilizează celule litiu-ion în 2008, numărul vehiculelor electrice (EV) de pe străzi a crescut la peste 7 milioane. Deoarece bateriile reprezintă în prezent aproximativ o treime din prețul unei mașini electrice, reducerea costurilor acestora este vitală pentru a ne asigura că vehiculele electrice devin competitive cu cele convenționale.

Sursa foto: The Economist

Cui se datorează prețurile în scădere ale bateriilor litiu-ion? Într-o nouă lucrare, Micah Ziegler și Jessika Trancik de la Massachusetts Institute of Technology constată că „rata de învățare” – scăderea prețului care însoțește fiecare dublare a producției cumulate de baterii – a crescut de la 20% la 27% în ultimele decenii. Așadar, de fiecare dată când producția se dublează, prețurile bateriilor scad cu aproximativ un sfert. Acest fenomen este condus, în parte, de economiile de scară: pe măsură ce se produc mai multe baterii, producătorii pot împărți costurile inițiale ale construcției de fabrici și își pot folosi influența asupra furnizorilor pentru a promova prețuri mai mici. Inovația este, de asemenea, importantă pentru reducerea costurilor: Ziegler și Trancik constată că o dublare a cunoștințelor tehnologice, măsurată prin depunerea de brevete, este asociată cu o scădere de 40% a prețului.

Îmbunătățirile bateriilor vor continua să apară. În prezent, costul mediu al unui acumulator litiu-ion este de aproximativ 140 de dolari pe kilowatt oră. Dezideratul este de a ajunge la 100 de dolari pe kilowatt oră: în acel moment mașinile electrice vor deveni competitive în raport cu costurile celor cu combustie, potrivit BloombergNEF, o firmă de consultanță. Producătorii de baterii ar putea atinge acest obiectiv în următorii câțiva ani. De asemenea, stocarea bateriilor se extinde: America a instalat o valoare record de stocare în valoare de 1,2 gigawați în 2020. Australia, Germania și Arabia Saudită au planificat de asemenea proiecte la scară largă în aceeași linie. Prin urmare, cererea de baterii va continua să crească. Și prețurile vor continua să scadă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *