VW cere reduceri salariale de 10% pentru a salva locurile de muncă, în contextul scăderii profiturilor

volkswagen id 3 Sursa Foto: Automarket.ro

Volkswagen le-a cerut miercuri muncitorilor săi să accepte o reducere salarială de 10%, susținând că aceasta este singura modalitate prin care cel mai mare producător auto din Europa poate salva locurile de muncă și rămâne competitiv, în condițiile în care profiturile au scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, iar șefii sindicali au amenințat cu greve, potrivit Reuters.

Anunțul vine după o solicitare din partea sindicatului IG Metall de a crește salariile cu 7% și de a restabili acordurile colective. Compania spune că nu este în măsură să îndeplinească aceste cereri.

Aceasta a fost prima confirmare oficială a măsurilor de reducere a costurilor pe care VW dorește să le pună în aplicare pentru a-și schimba soarta, în condițiile în care costurile ridicate și cererea slabă din China au tras în jos vânzările și au lăsat fabricile sale umflate de supracapacitate.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Compania nu a abordat direct problema dacă intenționează să închidă fabrici în Germania pentru prima dată în istoria de 87 de ani a Volkswagen, deși reprezentanții sindicatelor au declarat că această opțiune rămâne pe masă.

Problemele VW au alimentat neliniști mai ample cu privire la statutul Germaniei de putere industrială și la competitivitatea producătorilor auto europeni în fața rivalilor globali.

Producătorii germani de automobile se tem, de asemenea, de impactul unui impas între Uniunea Europeană și Beijing, cu taxele vamale impuse de UE de până la 45,3% pentru vehiculele electrice chinezești care intră în vigoare în această săptămână.

„Avem nevoie urgentă de o reducere a costurilor forței de muncă pentru a ne menține competitivitatea. Acest lucru necesită o contribuție din partea forței de muncă”, a declarat Arne Meiswinkel, șeful de personal al mărcii VW, care conduce negocierile pentru constructorul auto.

Volkswagen și-a publicat rezultatele pe trimestrul al treilea în aceeași zi în care a avut loc a doua rundă de discuții acerbe între companie și sindicate cu privire la salarii și viitorul său mai larg.

Cele două părți au convenit să continue discuțiile și se vor întâlni din nou pe 21 noiembrie.

Pentru Volkswagen, rezultatele celui de-al treilea trimestru au fost o dovadă în plus a faptului că este nevoie de schimbări majore pentru a menține competitivitatea companiei.

Reprezentanții lucrătorilor acuză însă conducerea de decizii greșite și de distrugerea unui consens prețios privind procesul decizional. Aceștia au intrat în negocieri cerând o creștere salarială de 7% și au amenințat cu greve începând cu luna decembrie, dacă societatea nu exclude definitiv închiderea fabricilor.

„Din punctul de vedere al companiei, închiderile de fabrici sunt încă pe masă, adică nu au fost complet excluse”, a declarat șefa comitetului de întreprindere Volkswagen, Daniela Cavallo.

„Ziua de astăzi este în cel mai bun caz semnalul de start pentru un maraton în care ambele părți au înțeles în sfârșit că trebuie să treacă împreună linia de sosire.”

Înaintea discuțiilor, care au avut loc pe stadionul unde joacă fotbal echipa din Bundesliga VfL Wolfsburg, angajații și stagiarii nemulțumiți au lăsat pe mese scrisori scrise de mână și dactilografiate expuse.

„Dezamăgirea și teama sunt mari”, a scris unul dintre ei. „Este evident că familia nu mă vrea”, a spus altul.

Volkswagen a raportat miercuri o scădere cu 42% a profitului din trimestrul al treilea, ajungând la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani.

„Acest lucru evidențiază nevoia urgentă de reduceri semnificative de costuri și câștiguri de eficiență”, a declarat șeful financiar Arno Antlitz într-un comunicat.

Antlitz a declarat că este încrezător că societatea ar putea ajunge la un acord cu lucrătorii, dar nu poate exclude grevele, compania luând în considerare reduceri de costuri de peste 10 miliarde de euro (10,8 miliarde de dolari).

Acesta a declarat că există un plan de revenire pentru China, care include software îmbunătățit și asistență la condus, așteptându-se să recâștige cota de piață din 2026 sau 2027.

Guvernul german a făcut presiuni pentru găsirea unei soluții care să mențină deschise uzinele VW, dar un purtător de cuvânt a declarat miercuri că este prea devreme să se decidă dacă Berlinul va oferi ajutor de stat.

VÂNZĂRI ÎN SCĂDERE

Piața auto europeană s-a redus cu aproximativ 2 milioane de vehicule de la pandemie, ceea ce a dus la o scădere a vânzărilor de aproximativ 500.000 de unități pentru Volkswagen anual. Modelele mai ieftine de la Tesla și producătorii auto chinezi au câștigat cotă de piață în Europa.

„Noi susținem piețele libere și deschise, dacă vă uitați la concurenții chinezi, aceștia s-au angajat deja să înființeze fabrici în Europa”, a declarat Antlitz.

„Nu am uitat cum să construim mașini grozave, dar costurile noastre de producție sunt departe de a fi competitive”, a spus el. „Ar trebui într-adevăr să folosim timpul pentru a ne crește competitivitatea pe uzinele germane”.

În China, Volkswagen a pierdut, de asemenea, cotă de piață în favoarea modelelor mai ieftine ale concurenților locali, iar impactul a fost exacerbat de o încetinire mai amplă a economiei chineze din cauza unei crize imobiliare.

Livrările Volkswagen în China, cea mai mare piață auto din lume, au scăzut cu 15% în trimestrul al treilea, la 711 500 de vehicule. Acest lucru a tras în jos cifra globală, care a scăzut la 2,176 milioane de vehicule. Dividendul pe 2024 va fi, de asemenea, mai mic.

De la începutul anului și până în prezent, acțiunile Volkswagen au pierdut aproximativ o cincime, sub performanța unei scăderi de 10% a indicelui pan-european al sectorului auto.

Sindicatele nu pot organiza greve mai ample până în decembrie, ca parte a unui armistițiu convenit anterior, dar liderii sindicali au amenințat în mod repetat că lucrătorii vor face tot ce le stă în putere pentru a împiedica ceea ce ei consideră a fi o încălcare a tabuurilor.

Conducerea spune că funcționarea uzinelor germane este mult mai costisitoare decât cea a concurenților, din cauza costurilor ridicate pentru lucrători și energie.

Antlitz a declarat că reducerile vor fi dure, „și că mulți angajați sunt îngrijorați de viitorul lor”.

„Ne confruntăm cu decizii esențiale și dureroase”, a spus el. Graficul câștigurilor pe segmente ale Volkswagen pentru fiecare trimestru arată că câștigurile diviziei Automotive sunt cele mai mici din iunie 2020.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: